Číslo 19 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Lang Langem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Když se na Boha vyvalí fekálie

Místo: neútulná hospoda s kamny a ošoupaným nábytkem. V ní si drsňák Gary, který se včera vrátil z vězení, stěžuje kamarádu Larrymu, že v noci po boku své manželky selhal. Přičítá to pornografickým časopisům pro ženy, které mu do vězení posílal kdosi neznámý. Chtěl by vědět, kdo – aby ho mohl zabít. Porno mu prodloužilo vazbu, protože svými pěstmi spoluvězňům vysvětloval, že není žádný teplouš. A rovněž by rád věděl, kdo jeho ženu celou tu dobu, co seděl, „šoustal“, že jí ta noční „nehoda“ nijak nevadila.

Spor mezi Ornsteinem a McGlonem (sedící Martin Myšička a Martin Pechlát), zda existuje či neexistuje Bůh, začíná přátelsky – rundou pro všechny štamgasty

Garyho otázky jsou v průběhu nové inscenace Dejvického divadla, nazvané Ucpanej systém, zodpovězeny. Jakož i neméně naléhavé otázky dalších postav. A to promluvami, v nichž je přibližně tolik vulgárních slov, kolik je v anglických větách určitých i neurčitých členů. Jen mrtvol je na konci hry o něco méně. Drsnost několika povídek ze sbírky Acid House Irvina Welshe, z nichž dramatický příběh skloubil Daniel Majling, není režisérem Michalem Vajdičkou nijak umenšena. Záplava slovních sprosťáren a násilných činů se hrne na diváky. Leč ti jsou svědky zázraku – minimálně ve dvou dimenzích: v tom, co je předváděno, i jak je to předváděno.

Do zaplivané skotské hospody se samými lúzry přichází totiž – Bůh. V zapáchajícím pyžamu skropeném fekáliemi. Vyvalily se na něho v jeho suterénu ze záchodové mísy, neboť systém odpadu celého činžáku se ucpal. Samozřejmě: ten mužík neurčitého věku, představovaný Ivanem Trojanem, může být i cvok. Celou dobu, co se kolem něho v hospodě připravují vraždy, zlodějny a dějí existenční a sexuální podrazy, sedí jen u kamen, čte Nietzscheho, pochechtává se a vždy, když dočte list, z knihy ho vytrhne a hodí do kamen. Do dění dlouho nezasahuje, ani ho nekomentuje.
Gary (Hynek Čermák) snová na Larryho (Petr Vršek) smrtelnou boudu. Líného gamblera Johnnyho (Jaroslav Plesl) vyhazuje jeho družka, kurvička Katriona (Klára Melíšková), z domu i s jejich nemluvnětem. Evelyn z magistrátu (Lenka Krobotová) se marně snaží přimět řemeslníky, aby ucpaný „systém“ spravili... Ale Boha nerozhoupe k činu, ani když se profesoři Ornstein (Martin Myšička) a McGlone (Martin Pechlát) do krve poperou kvůli názoru na jeho existenci. Zasáhne teprve, když si hospodského syn Boab (Václav Neužil) stěžuje na krutost světa a na to, že ho jeho otec (Miroslav Krobot) vyhnal z domu: to pak Boaba promění v mouchu poletující po hospodě. Nicméně, vraždí se dál...

Přesné a úsporné herectví vytváří z každé postavy jedinečný, do paměti se vrývající charakter a zavádí tuto černou komedii až k hranicím tragédie. Její metafyzické podobenství pak proměňuje – ale to již v divákově mysli – v  tázání po rozdílu mezi vegetativním přežíváním a lidským bytím.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Hynek Glos



  Manželství jako boj o moc
  Nalaďte si
 
  Příběh muže, který si nestačil

  Pořiďte si  
 
  Hranice dýmu
  Téma