Číslo 20 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jiřím Bělohlávkem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 



 


Smutná komedie o návratu do rodných míst

I kdybychom filmovou tvorbu režiséra Zdeňka Tyce z posledních let (Malé oslavy a El Paso) označili za rozpačitou, nezbývá než naproti tomu pochválit televizní snímek Šejdrem (20. 5., ČT1, 20.00). Vyznačuje se totiž jak citlivě, uvěřitelně vedenou syžetovou linkou, tak věrohodně načrtnutými postavičkami, které furiantsky oživují současnou vesnici.

Ivan Trojan, Miroslava Pleštilová a Igor Bareš v televizním filmu Šejdrem

Proto nakonec ani nevadí, že scénář Marka Epsteina je předvídatelný, opírá se o běžná výstavbová klišé, občas zaslechneme dále nerozebírané postřehy, které se proto mění ve zpola žertovné fráze (třeba motiv „náplavy“, lidí přebývajících v dané komunitě jen krátce). Avšak pod místy humorným povrchem se skrývají nenápadné jizvy, jak prozrazuje stále opovržlivý a konfrontační vztah místních k mediálně proslavenému rodákovi, jenž se po mnoha letech do vsi na chvíli vrací, přestože na ni nemá hezké vzpomínky.
Volba protagonisty určitě zaujme: Tonda přezdívaný Týno (uvolněný Ivan Trojan mu nevtíravě vtiskl i jisté váhání ohledně správnosti příjezdu) je totiž zjevně druhořadý herec, právě proslavený nějakým slaboduchým seriálem. I na výletu do svého rodiště se musí učit roli – a když se prvně objeví na scéně, jsme skutečně na vážkách, komu jsou vlastně určeny vášnivé monologické výtky.
Překvapivá vypravěčská řešení nejsou vzácná – všimneme si na přecházení z barevné přítomnosti do černobílých restrospektiv v rámci jednoho nepřerušeného záběru, kdy si Tonda vybavuje, co se mu kdysi přihodilo. Zjišťuje, že jeho někdejší láska Líba (Miroslava Pleštilová) se provdala za jednoho z místních (Igor Bareš) a porodila nyní již dospívající dceru, kterou sužují poruchy v přijmu potravy i záchvaty méněcennosti.
Snadno postřehneme, že vesnické prostředí funguje spíše jako kulisa pro příběh zasaditelný kamkoli. Ovšem rozmluvy znějí šťavnatě a přesvědčivě, prozrazují přinejmenším orientační znalost vesnické mentality. Vyprávěnému příběhu dokázal Tyc vdechnout život, byť s dávkou figurkaření, zvlášť patrnou hlavně u parodovaného pražského chalupáře, pobíhajícího s přepychovou kamerou v ruce.
Na (tragi)komedii Šejdrem zaujme absence jakéhokoli poetizování. Kameraman Patrik Hoznauer se rozhodně nekochá půvabem vesnických staveb, ani Tyc nenachází na zpohodlnělé vesnické existenci nic okouzlujícího či podmanivého. Přesto převážil smířlivý – či spíše usmiřující – pohled, podbarvený melodiemi z houpavě rozmarných dechových skladeb Julia Fučíka, v nichž dominuje pobroukávání fagotu.

Jan Jaroš, filmový publicista



  První pomoc
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Všechny ty malé Řípy

  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Jak zněli Marsyas
  Pořiďte si