|
Marsyas
nebyla mýdlová bublina
Česká folkrocková legenda Marsyas se skoro čtyřicet let po
svém založení dočkala prvního koncertního alba V mýdlových
bublinách. Může se to zdát nepochopitelné, vždyť kapela se
v posledních dvou dekádách připomínala jen reedicemi starších
titulů a zhruba sedm let starý pokus o „redesign“ slavné
značky zkrachoval. Pověst raných Marsyas je však pro
vydavatele stále výzvou – nemluvě o pamětnících, k nimž se
dostává titul, na jaký dlouho čekali.
Živé dvojalbum snímků z let 1973 až 1978 dalo dohromady
s příkladnou i příznačnou péčí nakladatelství Galén, jehož
edice Olivovníky splácí dluh ostrakizované části písničkářské
scény sedmdesátých a osmdesátých let. Téměř dvouletá trpělivá
práce, zahrnující jak schraňování nahrávek ze starých
magnetofonových pásků, tak vypořádávání autorských práv u
převzatých písní, vyústila ve skvělou kolekci, z níž mají
požitek i oči: luxusní box knižního formátu s otiskem
kreativity grafiků Karla Halouna a Luďka Kubíka obsahuje navíc
plakát a obsáhlou brožuru s texty.
Také dramaturgicky jde o nápaditý komplet. Zatímco první disk
obsahuje vesměs coververze skladeb amerických idolů Boba
Dylana, Krise Kristoffersona či Joni Mitchell (devět ze
sedmnácti písní tohoto CD dosud nevyšlo), druhý nosič
zachycuje klasické tříčlenné obsazení Zuzana Michnová, Oskar
Petr a Petr Kalandra v již profesionálnější podobě a
s repertoárem, který byl posléze nahrán na první studiové
album z roku 1977. Vývoj pražské odpovědi na kalifornským
sluncem prozářený sound CSNY je tak zvěčněn působivě a velmi
názorně.
Jinou předností kompilace je to, že skupinu zachycuje v její
nevinnosti, nezasaženou ještě mašinerií komunistických
textových komisí. I známé skladby tu tedy znějí v cenzurou
nezmrzačených verzích – a třeba původní Zmrzlinář, to tedy
nejsou žádné „pelíšky“…
Milan Šefl |