Číslo 20 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jiřím Bělohlávkem.



 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

Proč se v dětech usazuje zloba

Bratři Dardennové, kteří prosluli portréty outsiderů (Mlčení Lorny, Dítě), pořídili další studii citově i mravně deprivovaného jedince. Tentokrát si vybrali dvanáctiletého kluka z dětského domova, jenž si odmítá připustit, že idealizovaný otec jej tam docela sobecky odložil, aby se o něj nemusel starat. Malý Cyril (Thomas Doret jej obdařil až děsivou bezcitností) přesto prahne po otci, odmítá připustit, že ten prodal i jeho milované kolo. Když se chlapce ujme obětavá Samantha (Cécile de France), dlouho zažívá zklamání a deziluze. O tom všem pojednává Kluk na kole.

Thomas Doret a Cécile de France v dalším z outsiderských portrétů bratrů Dardennových

Cyril je vymodelován jako nepoddajný a v zásadě i nepřizpůsobivý jedinec, jenž odmítá připustit cokoli, co se vymyká jeho představám. Jakékoli snahy o usměrnění vnímá jako omezování, proti němuž neváhá bránit se i násilím. Snížená hladina soudnosti i soucitu se zákonitě odrazí v tom, že přikývne na účast v loupeži, do níž jej navzdory varováním zatáhne mladý charismatický zločinec – jen v jeho blízkosti se cítí být plně respektovaný.
Vyprávění se opět vyznačuje protokolárním odstupem: režiséři se uchylují k dlouhým záběrům z jedoucích vozidel, ať již sledují míhající se krajinu, nebo jezdce samé, případně kamera doprovází jedoucí aktéry. Z toho plyne, že hlavně vnějšek dění – najmě ulice – podléhá vysoké dynamice, zatímco v místnostech se odehrávající scény se opírají o staticky zaznamenávané rozmluvy a podléhají nehybnosti. Jen občas se i zde rozhoří fyzický konflikt – to když se třeba Samantha snaží agresivnímu Cyrilovi všemožně zabránit, aby uprchl z jejího bytu.
Dardennové pomíjejí psychologický rozměr příběhu, spoléhají na výmluvnost a sdělnost svých pozorování, která dokáží v dokumentaristické poetice inscenovat stejně přesvědčivě jako je sestavit do emočně působivého celku. Avšak podle všeho naznačují větší naděje, než v co samotný povahový nárys dovoluje u Cyrila doufat. Temné sklony jeho chování zůstávají nadále hrozbou.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Artcam



  První pomoc
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Všechny ty malé Řípy

  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Jak zněli Marsyas
  Pořiďte si