Číslo 20 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jiřím Bělohlávkem.




 

 


 

 

Petr Pavlovský, kritik

Čilý kmet na swingovém pozadí

Havlíčkobrodský rodák Jaroslav Med oslavil 19. dubna osmdesátiny v plné duševní svěžesti. Důkazy přinesl i Český rozhlas 3 – Vltava, a to jedním jednorázovým pořadem a jedním krátkým seriálem.
Nejprve ve čtvrtek 23. dubna dopoledne v pravidelníku Psáno kurzívou přečetl Jiří Schwarz v režii Vlada Ruska patnáctiminutový, myšlenkově kondenzovaný esej Žijeme v době pocitů, racionalistickou, vrcholně aktuální úvahu o smyslu literatury v dnešním postmoderním světě, o jejích uměleckých funkcích i funkcích mimouměleckých („praktických“). Se suverénním vhledem do našich dějin dvacátého století se ztotožnil s tezí „demokracie je způsob pobývání ve světě“, s pochopením ukázal Šaldovu poněkud elitářskou obavu z jednostranně kvantitativního rozměru demokracie („umění se nemusí líbit, líbit se musí děvka“) a ztotožnil se – on, katolík – s čapkovskou „hrází proti komunistické avantgardě i katolickým fundamentalistům“.
Po půlstoletí totalit žijeme už dvacet let v postmoderním eklekticismu, kde je všechno možné (a dovolené), kdy se za literaturu může vydávat jakékoli blábolení. „Zůstalo slovo zbavené jakékoli vazby k transcendentálním hodnotám“, čímž je zásadním způsobem zpochybněna etická funkce umění: „Literatura by se měla pokusit přimět našeho současníka, aby se na sebou opět naučil červenat.“
Ano, to je přesně pojmenované specifikum, které udivuje cizince nahlížející do české společnosti, ať jsou to polský, u nás dnes populární spisovatel Mariusz Szczygieł, naturalizovaný arabský mohamedán, nebo britský novinář, udivený nad tím, že u nás neplatí žádné obecné „it‘s not done“ (to se nedělá) a tím méně pak „it‘s not faire“ (jakkoli je férovost oblíbenou floskulí českého prezidenta).
Od pondělka do pátku pak v cyklu Osudy (připravil Miloš Doležal) vzpomínal jubilant klíčových údobí a momentů svého pestrého života, počínaje šťastným, ale neobyčejným protektorátním dětstvím v maloměstské patriarchální rodině svého dědečka, konzervativního prvorepublikového monarchisty, majitele prosperujícího krejčovského závodu. „Doma se nečetlo, ale pořád se vyprávělo.“ K literatuře tak dítě spělo z atmosféry nasycené slovesnou epikou, od poslouchání příběhů k jejich čtení. Dětství skončilo zároveň s válkou a středoškolák na obchodní akademii – měl pokračovat v otcově kariéře – opojený jazzem a moderní literaturou prožíval „prima sezónu“ i „konec nylonového věku“ Třetí republiky se závěrečným „Vítězným únorem“, po které byl otcův podnik zlikvidován a obchodní akademie ztratila smysl. Dalším studiem i „samostudiem“ zrodil se křesťanský intelektuál, později všeobecně uznávaný literární vědec a dodnes vysokoškolský pedagog, který odchoval generace. Svěží vzpomínání přímo volalo po knížce memoárů – doufejme, že k pětaosmdesátinám už budou na pultech.



  První pomoc
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Všechny ty malé Řípy

  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Jak zněli Marsyas
  Pořiďte si