Číslo 20 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jiřím Bělohlávkem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

Jak to žije v britských galeriích

Na konci dubna vydal Radioservis publikaci Britské galerie a muzea od publicisty a zasvěceného poutníka výtvarným světem Spojeného království Jaroslava Beránka. Autor knihy napsal pro Týdeník Rozhlas i následující článek, jenž v mnohém doplňuje jeho knihu a v němž se dozvíte více o britské kulturní politice.
Pro příznivce výtvarného umění je Británie rájem, protože naprostou většinu významných stálých expozic je možné navštívit kdykoli, byť jen třeba proto, abyste se pokochali jediným oblíbeným obrazem. Je to díky tomu, že se do mnoha z nich neplatí žádné vstupné. Na volný vstup do britských galerií a muzeí, které jsou označovány jako národní, si místní zvykli rychle, považují to za samozřejmost, která jako by existovala odnepaměti. A přece je to jen něco málo přes deset let, co byla tato vymoženost ve Spojeném království obnovena, poté co Margaret Thatcherová zrušila volné vstupy do většiny národních kulturních institucí. Uvědomil jsem si to na počátku loňského prosince, kdy v londýnském Přírodovědném muzeu uspořádali malou neformální oslavu desátého výročí dne, kdy se v řadě ostrovních galerií a muzeí přestalo za vstup do stálých expozic znovu platit.

Zlatým písmem

Byl jsem na oslavě jediným zahraničním hostem a mohl jsem tak řediteli Přírodovědného muzea Michaelu Dixonovi sdělit, jak Britům volný vstup do těchto kulturních institucí upřímně závidím. Na jeho otázku, zda něco podobného máme i v České republice, jsem musel bohužel odpovědět, že nikoli. Ovšem s jednou výjimkou, jíž jsou muzea Vojenského historického ústavu Praha.
Oslavy se zúčastnil i Chris Smith, ministr kultury v letech 1997 až 2001, který se o bezplatný vstup velmi zasloužil. Do povědomí britské veřejnosti se však zapsal již v polovině osmdesátých let, kdy jako první poslanec parlamentu otevřeně deklaroval svou homosexualitu, za což sklidil uznání a obdiv. Vždyť ještě v letech padesátých byla homosexualita v Británii trestným činem... Bývalý ministr, dnes baron z Finsbury, zdůraznil, jak po znovuzavedení bezplatného vstupu výrazně stoupl počet návštěvníků „národních“ galerií a muzeí. A důležité je podle něj to, že co ušetří návštěvníci za vstupné, nezřídka utratí v galerijních a muzejních prodejnách, kavárnách a restauracích. Samotného zavedení bezplatného vstupu v prosinci 2001 se však již Chris Smith ve funkci nedočkal. Vystřídala jej Tessa Jowellová, která prohlásila, že „tato změna se zapíše zlatým písmem do historie britského kulturního dědictví“. A uplynulých deset let jí dává za pravdu. Počet návštěvníků se stále zvyšuje a obzvlášť potěšitelné je, že roste zájem dětí a mládeže. Škarohlídům, kteří by chtěli namítnout, že velká návštěvnost se generuje jen díky bezplatnému vstupu, mohu jednoduše oponovat trvalým zájmem o dočasné výstavy, na něž se musí platit vstupné nemalé, nezřídka vyšší než třeba cena oběda v restauraci. Ani to však nebrání tomu, aby se například na nedávnou výstavu současného britského krajináře Davida Hockneyho netvořily dlouhé fronty. Stejné je to v případě expozice loni zemřelého figurálního malíře Luciana Freuda, vnuka slavného psychoanalytika, jehož obrazy bude Londýn žít až do 27. května. U budovy Národní portrétní galerie stojí zájemci dlouho před otevřením jejích bran...

Ministerstvo, loterie, mecenáši

Mnohé asi překvapí, že v zemi s tak dlouhými tradicemi, jako je Spojené království, existuje ministerstvo kultury teprve pouhých dvacet let. Do té doby kulturu spravovaly jiné resorty včetně například ministerstva životního prostředí! Samostatný vládní úřad vznikl až 11. dubna 1992, pouhé tři dny po nečekaném volebním vítězství konzervativců vedených Johnem Majorem. Tehdy však dostal název ministerstvo národního dědictví (National Heritage). Na ministerstvo kultury, sdělovacích prostředků a sportu, jak zní celý jeho oficiální název, se přeměnilo až v roce 1997, jen několik měsíců po naopak očekávaném a drtivém vítězství labouristů. V čele úřadu stál tehdy již zmíněný Chris Smith.

Do Národní galerie v Londýně se dostanete zadarmo...

Z prostředků rozpočtu ministerstva se přímo dotuje dvacet galerií a muzeí, například Britské muzeum, Tate Gallery, Národní galerie, Přírodovědné muzeum, Muzeum Viktorie a Alberta, Národní portrétní galerie či Národní námořní muzeum. Za pozornost stojí, že i v době, kdy se také v Británii značně přiškrcují veřejné rozpočty, má ministerstvo kultury jen o sto milionů liber méně než ministerstvo zahraničních věcí. Musím ještě podotknout, že značnou část finančních prostředků na svůj provoz si dokáží vydělat galerie a muzea samy z provozování restaurací, prodejem katalogů, odborné literatury či většinou velmi vkusných upomínkových předmětů a podobně. Další tok financí pak od roku 1994 zajišťuje Národní loterie, kterou přímo řídí ministerstvo kultury. Zisk ze sázení však není určen na provoz galerií a muzeí, ale slouží například k rekonstrukci budov či ke vzniku nových kulturních institucí. Vzpomene si dnes někdo na naprostý krach České lotynky, která měla přispět naší kultuře? Vznikla ještě před britskou Národní loterií, ale ještě rychleji zanikla. Inu, když dva dělají totéž, nemusí to znamenat totéž…
Úspěšná Národní loterie je stále ještě velmi mladá, ale naopak k dlouholetým a velmi dobrým tradicím patří v Británii mecenášství. Bez podpory nejrůznějších filantropů by mnohé galerie a muzea možná vůbec nevznikly, nebo by byly přinejmenším mnohem skromnější. Nebýt bratrů Sainsburyových, nevzniklo by například před dvaceti lety nové křídlo londýnské Národní galerie. Její sousedka, Národní portrétní galerie, zase za své rozšíření vděčí multimilionáři a filantropu Christopheru Ondaatjeovi (byl členem vítězného kanadského bobového mužstva na zimní olympiádě v Innsbrucku v roce 1964), který galerii předal v roce 1996 šek na dva a půl milionu liber. Teprve poté rozhodl Heritage Lottery Fund o grantu ve výší 11,9 milionu liber, zbytek nákladů věnovali „drobní“ sponzoři. Celkem stála rekonstrukce a rozšíření Národní portrétní galerie 15,9 milionu liber Ostatně ve výročních zprávách další významné výtvarné instituce, Tate Gallery, zabírají jména nejrůznějších dárců několik tiskových stran. A nemusím snad dodávat, že mezi velké přispěvatele patří britští panovníci včetně královny Alžběty II. Ta nemalou částkou podpořila i stavbu Velké dvorany Britského muzea.

Galerie a ekonomika

I když se oči většiny zahraničních návštěvníků upínají k Londýnu, a to zejména v letošním olympijském roce, nejsou na poli kulturním ostatní ostrovní města a městečka popelkou. Například jen v posledních dvou letech vznikly mimo metropoli nad Temží nejméně čtyři zcela nové výtvarné galerie – na rozdíl od naší republiky, kde rostou jen galerie obchodní. Stavbám nových institucí pomáhají místní rozpočty, nezřídka si dokáží dosáhnout na „evropské“ peníze a samozřejmě stranou nezůstávají ani soukromí dárci. Takto investované finanční prostředky však rozhodně nejsou „vyhozené“. Jako příklad mohu uvést galerii Turner Contemporary v přímořském městečku Margate. Za rok od chvíle, kdy se 16. dubna 2011 otevřely její brány, si zdejší výstavy prohlédlo 496 554 lidí (předpokládám, že do tohoto počtu zahrnuli i dvě mé návštěvy). Návštěvnost třikrát překročila předpoklad! A přestože ani do této galerie se vstupné neplatí, přinesla do ekonomiky hrabství Kent zisk 13,8 milionu liber a pomohla vytvořit na sto třicet pracovních míst.

Ministryně kultury Tessa Jowellová a ředitel výzkumu Iráckého národního muzea Donny George v Britském muzeu po konferenci o starověkém Středním východu

Škola hrou

Jan Ámos Komenský, učitel národů, by měl jistě z návštěv britských galerií a muzeí upřímnou radost. Vždyť zcela naplňují jeho myšlenku „školy hrou“. Alespoň v jednom z výstavních sálů by totiž narazil na hlouček sedících dětí v typických školních uniformách, které tam mají hodinu výtvarné výchovy či dějepisu. Profesor Tony Travors z London School of Economics tak mohl před časem oprávněně prohlásit, že „muzea a galerie přispívají k tomu, aby Británie mohla být na světové špičce v tvořivosti a vzdělanosti“. Není snad galerie a muzea, které by neměly vzdělávací oddělení a nevytvářely vlastní programy pro děti a mládež.
Z řady dalších akcí určených pro vzdělávání veřejnosti uvedu alespoň jeden příklad. Londýnská Národní galerie připravila již na konci minulého století program nazvaný Jeden obraz k malování (Take One Picture). Jako podklad pro školní práce britských dětí slouží vždy jeden z pokladů bohatých uměleckých sbírek galerie. Nevznikají tak však jen díla výtvarná, ale i literární, dramatická či historická. Odborníci ze vzdělávacího centra galerie pak vyberou jednu či dvě školy, jejichž žáci se svými pracemi představí na výstavě přímo v Národní galerii. Expozice Jeden obraz k malování sice nezaujímá první místa v nekonečné nabídce kulturních akcí v metropoli nad Temží, ale práce malých školáků si zájem návštěvníků zaslouží. Ostatně kolik současných žijících umělců se může pochlubit tím, že měli svou výstavu v Národní galerii? V posledních deseti letech si vzpomínám jen na dva – na amerického výtvarníka Billa Violu a britskou malířku Bridget Rileyovou. Londýnská Národní galerie, tak jako ostatně snad všechna britská muzea a kulturní instituce, svým programem Jeden obraz k malování znovu dokazuje, že její sbírky nejsou pouhou mrtvou schránkou výtvarných děl, ale že její poklady slouží pro další vzdělávání i jako živá inspirace.

Imperiální válečné muzeum dokáže propojit historii s výtvarným uměním. Na snímku „Bagdádské auto“ od laureáta Turner Prize Jeremyho Dellera

Muzea učí učit

Své programy však britské galerie a muzea nezaměřují jen na děti, věnují se i jejich učitelům. Vlastně je svým způsobem učí učit. Pro ně jsou k dispozici – většinou zdarma – různé učební pomůcky včetně DVD, na webových stránkách bývají často ke stažení výukové programy. Své by mohli vyprávět i české učitelky a učitelé základních a středních škol, kteří se před deseti lety zúčastnili semináře o výuce holocaustu v londýnském Imperiálním válečném muzeu. Právě tato instituce otevřela na přelomu tisíciletí stálou expozici holocaustu, největší svého druhu v Evropě! Jak mi řekl jeden z účastníků semináře, pro české učitele nebyla novinkou samotná fakta, ale důležité pro ně bylo seznámení s britskou metodikou výuky. „U nás se historie ještě stále částečně učí jen přenosem dat a faktů. V Británii je to daleko více postaveno na aktivní činnosti žáků, na jejich práci s informačními zdroji, na osobní angažovanosti a vlastním prožitku.“

Jaroslav Beránek, publicista

Autogramiády a setkání s Jaroslavem Beránkem se uskuteční 18. května ve 14.00 v rámci festivalu Svět knihy a 31. května v 16.30 v Reprezentační prodejně Českého rozhlasu na Vinohradské 12.



  První pomoc
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Všechny ty malé Řípy

  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Jak zněli Marsyas
  Pořiďte si