Soumrak dosavadních jistot
Proslulý italský režisér Luchino Visconti (1906–1976) pocházel
z vážené aristokratické rodiny, avšak vyznačoval se cítěním
zcela odlišným. Zobrazoval rozkladné společenské procesy skrze
soukromá dilemata pestré palety postav, aniž by záleželo na
tom, zda se jedná o vrstvy nejbohatší či nejchudší, mezi něž
určitě patří protagonisté dramatu Rocco a jeho bratři, který
uvede v pondělí 11. června ve 20.50 ČT2 v rámci cyklu Velikáni
filmu.
Visconti
tu popisuje, jak se původně soudržná sicilská rodina –
ovdovělá matka a její synové – začíná definitivně hroutit,
když každý ze sourozenců hledá svou cestu a životní zakotvení.
Vyhrocují se i jednotlivé charaktery, rozklenuté mezi hrubým
násilnictvím a téměř sebeobětavou ušlechtilostí. Nejvíce
pozornosti režisér věnuje charakterově protikladným bratrům,
bezohlednému Simonovi (Renato Salvatori) a smířlivému Roccovi
(Alain Delon), v jehož vstřícností prostoupené povaze bývá
shledáván „idiotský“ vliv Dostojevského knížete Myškina, ale
všimneme si důležitého posunu: tím, že se Rocco zříká svých
citů, své lásky, svého očekávání, ubližuje právě těm, které
chtěl chránit. Televizní diváci spatří tento snímek v původní
podobě, bez cenzurních zásahů.
Druhým Viscontiho filmem, který ČT2 uvádí, je Smrt v Benátkách
(v pátek 15. června ve 21 hodin). Režisér ji natočil volně
podle předlohy Thomase Manna a odehrává se v předvečer první
světové války. Namísto spisovatele tu ovšem vystupuje hudební
skladatel, zotavující se po srdečním záchvatu v Benátkách,
aniž se zdraví či aspoň spokojenosti kdy dočká. Odpovídá tomu
ladění příběhu: do ještě blahobytného, starosvětsky
vyhlížejícího hotelu s bezstarostnými plážovými hosty jen
pozvolna proniká zvěst o hrozící epidemii cholery. S tím
kontrastuje vzhled dezinfikovaného města, v jehož sirých,
nehostinných uličkách se povalují haldy odpadků. Dotváří se
tak apokalyptické rámování melancholického příběhu,
předznamenávající zánik starého světa a jeho jistot.
Visconti, jenž hlavní roli svěřil Dirku Bogardovi, opět
evokuje jednu uzavírající se epochu: kamera pozvolna zobrazuje
hotelové hosty, všímá si jejich oblečení i mimoděčných gest,
jejich rozhovorů a smíchu, promenádování na pláži. Bogarde
výtečně postihl psychická rozpoložení svého hrdiny, počínaje
jistou odměřeností a nedůtklivostí, jak se projevuje v
úvodních scénách, až k tělesnému vyčerpání, hroucení a
sípavému dechu v závěrečných pasážích. A plně souznivá
Mahlerova hudba veškeré toto deziluzivní dění vnímavě provází.
Jan Jaroš, filmový publicista