Arzach – komiks mimo normál
Komiksový Arzach slavného Jeana Girauda (1938–2012), řečeného
Moebius, vyšel právě česky (v nakladatelství Crew). Je to
zvláštní album. Shrnuje osm krátkých autorských příběhů,
pořízených nejspíš v sedmdesátých a osmdesátých letech
minulého století. Některé jsou černobílé, většina je v barvě.
Vesměs beze slov. Hlavní hrdina je pak zřejmě Moebiovým alter
egem nebo aspoň jeho vzdáleným příbuzným, jak napovídá
předmluva. O co v těch příbězích jde?
Komiks
je postavený na bází dobrodružného putování a žánrově má
nejblíž k fantasy nebo sci-fi. Podivný muž na ještě
podivnějším ptáku tu prolétá pečlivě vykreslenou, dalíovsky
přeludnou, jaksi zmutovanou krajinou. Přičemž klíčem k jeho
bizarním příhodám je nejspíš úvodní, vlastně ještě docela
realisticky pojatá story, kde jistá rodinka zvolí cestou na
dovolenou „objížďku“. Právě symbolická „objížďka“ – čili
digrese, vystoupení z plánu i tradice, jistá „vyšinutost“
z normálu – je to, co Arzacha určuje. Podobně jako Incal,
komiksové album, které Moebius realizoval ve spolupráci
s filmařem Alejandrem Jodorowským (a které vyšlo česky loni).
Právě s Incalem v češtině se pojila nadšená hodnocení, jako
kultovní, nejslavnější, legendární. Podobně se snaží český
vydavatel prodat i Arzacha. Jenže ono to platí tak z poloviny.
Jestli byl Incal skoro nekonečnou, a po jisté době tedy i
poněkud nudnou sérií fantastických či mysticky zabarvených
příhod a scén, pak Arzach je proti němu ve výhodě: čítá
pouhých padesát šest stran. Možná tím víc ale vynikne
propastný rozdíl mezi řídkým scénářem a ohromující výtvarnou
stránkou, která inspirovala komiksové kreslíře po celém světě;
u nás nepochybně Káju Saudka nebo Nikkarina. Ne ve slovech,
právě v obrazech žije slavný Moebius i po své smrti.
Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik