Můj život začal uhasínáním
Ruská klasická literatura přispěla do slovníku literárních
typů souslovím „zbytečný člověk“. Řada „zbytečných lidí“
začíná už postavou Evžena Oněgina u Puškina, zbytečného
člověka najdeme u Turgeněva a v dramaticky vrcholné podobě je
uvádí na jeviště na přelomu 19. a 20. století Anton Pavlovič
Čechov ve všech svých hrách. Jsou to postavy kultivovaných
aristokratů, jejichž aktivita je jakoby ochromena od
potlačeného děkabristického povstání, tedy od konce první
třetiny 19. století.
Roku 1859 vydal Ivan Alexandrovič Gončarov (1812–1891)
Oblomova. Román byl vřele přijat pro to, jak vystihl ducha
doby a zkarikoval její neduhy. Oblomov není schopen ničeho,
ani kariéry, ani lásky, a promarní svůj život v pasivitě a
nečinnosti. Pro svou nerozhodnost bývá Oblomov porovnáván s –
ovšem mnohem starším – Hamletem Williama Shakespeara. Na
existenciální otázku „být či nebýt?“ by ovšem Oblomov
odpověděl „ne“.
Gončarovův román, z něhož stanice Vltava připravila četbu na
pokračování (od středy 13. června, vždy v 18.30), vznikal
deset let a dokončen byl roku 1857 při autorově pobytu
v Mariánských Lázních. Oblomov je zcela zásadní literární typ,
je to člověk, který nekoná a jehož netečnost podněcuje
k nejrůznějším psychologickým i filozofickým interpretacím.
Nemá žádný cíl, a tím je současně přitažlivý i odpudivý. Román
byl mnohokrát adaptován pro divadlo (u nás výborná inscenace
Dejvického divadla v režii a dramatizaci Miroslava Krobota
s Ivanem Trojanem v titulní roli) i pro film (snímek Nikity
Michalkova z roku 1979 s Olegem Tabakovem). „Oblomovština“
jako postoj, kterým se dá říci „s tím nechci mít nic
společného“, je obrazem moderních pochybností o tom, zda plody
lidské aktivity a ctižádosti jsou jednoznačně dobré.
„Víš, Andreji, v mém životě se nikdy nerozhořel žádný, ani
spásný, ani zhoubný plamen. Můj život se nepodobal ránu, nad
kterým se ponenáhlu rozjasňují barvy a oheň, měnící se pak u
jiných lidí ve žhavě planoucí den, až všechno rušně kypí
v zářivém poledni a potom se zas všechno pomaličku mírní,
bledne a přirozeně a pozvolna před večerem uhasíná. Ne, můj
život uhasínáním začal. Od první chvíle, kdy jsem si sebe
uvědomil, cítil jsem, že už hasnu. Začal jsem hasnout při
psaní listin v kanceláři; hasl jsem pak, když jsem se z knih
dozvídal o pravdách a nevěděl, co si s nimi v životě počít,
hasl jsem s přáteli, když jsem poslouchal jejich povídačky,
klepy, posměšky, zlomyslné a studené prázdné tlachy, když jsem
pozoroval přátelství, udržované styky bez cíle a bez sympatie.
Buď jsem ten život nepochopil, nebo za nic nestojí.“ Těžko
bychom mohli kategoricky říci, že Oblomov nemá pravdu...
Alena Zemančíková, redaktorka ČRo 3 – Vltava