Mladý muž, mladá žena a malý byt
Rozhlasovou adaptaci hry norského dramatika Jona Fosseho Noc
zpívá své zpěvy uvede 12. června ve 21.30 v premiéře Český
rozhlas 3 – Vltava. Posluchače pozve na návštěvu do bytu dvou
mladých lidí, kteří – přestože se jim nedávno narodil syn –
řeší zásadní otázku: mají ještě naději na šťastný společný
život?
Při zmínce o norském dramatu se asi každému vybaví jméno
Henrik Ibsen. Ibsen skutečně dlouho osamoceně kraloval
norskému dramatu, bezpochyby až do osmdesátých let 20.
století. Tehdy se objevila první literární díla Jona Fosseho
(1959), který je dnes považován za největšího současného
norského dramatika – a po Ibsenovi za největšího norského
dramatika vůbec. Dosavadního „krále“ Ibsena dohání – a zřejmě
už i dohnal a předehnal – jak množstvím napsaných her, tak i
počtem jejich provedení.
Jon Fosse se narodil v přístavním městě Haugesund na
severozápadě Norska a v současné době žije v Bergenu. Je
nositelem mnoha literárních cen, norských i zahraničních.
V roce 2005 byl vyznamenán Norským královským řádem svatého
Olava, loni mu norský král přidělil čestnou rezidenci Grotten
v parku královského zámku v Oslu, určenou nejdůležitějším
norským kulturním osobnostem, a doma má Fosse taky čestnou
cenu norské Kulturní rady za to, že opět umístil Norsko na
divadelní mapu světa.
Jon Fosse ale není jen dramatikem. Vedle divadelních her se
věnuje próze i poezii, píše knížky pro děti či eseje. A to vše
jazykem nynorsk, což je jedna ze dvou oficiálních variant
norského spisovného jazyka používaná necelou pětinou obyvatel
Norska. Jeho hry jsou uváděny v divadlech po celém světě a čas
od času se střídmá syrovost Fosseho her objevuje i na českých
jevištích. Domácímu publiku poprvé slavného Nora nabídla
dramaturgie Národního divadla v Brně: v roce 2001 inscenoval
režisér Tomáš Svoboda na Malé scéně Mahenova divadla text
Někdo přijde a hned si vysloužil nominaci na inscenaci roku a
Cenu Alfréda Radoka. O dva roky později uvedl pražský
Činoherní klub v režii Martina Čičváka Fosseho hry Jméno/Noc
zpívá své písně a za další dva roky nastudoval v ostravském
Divadle Petra Bezruče režisér J. A. Pitínský hry Syn a Zima.
Aktovka Syn dostala díky J. A. Pitínskému a zázemí brněnského
studia v roce 2004 rovněž rozhlasovou podobu.
Zatímco v raném období tvorby Jona Fosseho zajímaly především
osobní vztahy, později přechází k tématům obecně lidským a
existenciálním. Pro jeho texty je příznačná jakási všeobecná
askeze – Fosse nepoužívá interpunkci, text formálně připomíná
verš, jazyk je velmi jednoduchý, sdělení strohá, hlavní témata
se rytmicky opakují. Děj hry většinou obsáhne jen několik
hodin života jednajících postav. Stejně tak náměty her jsou
velmi všední. Z jednoduché výchozí situace (syn po delší době
přijíždí za rodiči, mladý pár se stěhuje do vysněného domu,
těhotná dívka představuje rodině svého partnera...) se začíná
odvíjet děj, v němž se odhalují vztahy mezi jednotlivými
postavami, jež – jak se dá předpokládat – nefungují zrovna
ideálně. Lidé spolu nedokážou komunikovat, vzájemně se
pochopit, respektovat potřeby druhých. Nedokážou se plně
milovat ani nenávidět.
Rozhlasová adaptace hry Noc zpívá své zpěvy v překladu
Karolíny Stehlíkové vznikla ve studiích Českého rozhlasu
Ostrava. Posluchače pozve na návštěvu do bytu dvou mladých
lidí, kterým se nedávno narodil syn. Banální neshody a vyřčené
i nevyřčené výčitky, nenaplněnost vztahu, neuspokojené potřeby
a touhy – to vše visí ve vzduchu. Mají postavy nazvané pouze
Mladý muž a Mladá žena dusící se v malém bytě ještě naději na
šťastný společný život? I na tuto otázku odpovědí režisér
Tomáš Jirman a herci Petr Houska, Tereza Vilišová, Pavel
Gajdoš, Miroslav Rataj a Anna Cónová.
Daniela Jirmanová, autorka úpravy hry
Foto Marcela Cisovská