Číslo 31 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Lenkou Novou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenka Nová, zpěvačka

Lenka Nová, to je dravý rock Laury a jejích tygrů i komorní zpovědi Ohroženého druhu. Kam směřujete svým sólovým albem Psí hodina?

Řekla bych, že Psí hodina je přesně mezi těmi dvěma polohami, které jste zmínil. Původně jsem chtěla, aby byla komornější, ale já i můj muž, mimo jiné producent desky, máme rádi pestré aranže, takže se vedle akustických nástrojů nakonec objevila i elektrická kytara, elektrická basa, plná souprava bicích... Některé pasáže jsou nakonec dost hlasité.

Má album nějaký jednotící prvek?

Poměrně hodně času jsme věnovali zvuku desky. Chtěli jsme najít typický sound, díky kterému by byla deska snadno rozpoznatelná. Trvalo skoro rok, než jsme začali být spokojení. Dalším jednotícím prvkem jsou určitě texty. Většinu napsal Lukáš Pavlásek a propojuje je téma života ženy, jeho různých fází – zamilovanosti, manželství, mateřství, nevěry, osamělosti. Lukáš je i autorem titulní písně. Psí hodina je pro mě čas, který přináší změnu, která nevratně ovlivní zbytek života. Takovými zvraty jsem si sama prošla, proto jsem měla v otázce titulu alba od začátku jasno.

Jméno vašeho dvorního textaře může být pro leckoho překvapením, vždyť Lukáše Pavláska známe hlavně jako nekňubovitého „motorkáře“ z reklamních spotů s Vojtou Kotkem. Jak jste ho objevila a čím vás jeho písňové texty oslovily?

Potkali jsme se díky pořadu Na Stojáka!, kde Lukáš byl a je jednou z nejvýraznějších osobností. První text, který mi poslal, byl zjevně napsaný na poslední chvíli, bylo vidět, že tomu Lukáš moc nedal. Přemýšlela jsem, jak mu diplomaticky oznámit, že se mi to nelíbí, ale nakonec jsem to řekla na rovinu. Lukáš byl rád a řekl mi, že se mu se mnou bude dobře dělat, že se nespokojím s odfláknutou prací. Jeho texty se mi líbí, vyhovuje mi slovník, který používá, i to, že nemá problém některé obraty měnit.

Vedle jedné skladby Davida Kollera napsal k písním hudbu váš manžel Michal Pelant. Jaké to je, sdílet domácnost s nejbližším muzikantským kolegou? Stane se, že třeba večer pilujete písničku, kterou napsal?

Někdy je to náročné, hlavně organizačně, máme doma nedávno narozené dítě a po ruce není ani jedna babička, nebo dědeček. Trefil jste, že moje práce na desce probíhala hlavně večer a v noci. Teprve, když jsem Káťu uložila, dokázala jsem přepnout a trošku se soustředit. Nicméně na to, abych napsala víc než jeden text, to stejně nestačilo. Zůstalo u několika rozepsaných věcí, které třeba zúročím někdy v budoucnu.

Desku jste si vydala víceméně sama. Je to dnes už nutnost, nebo jste chtěla mít vše pěkně pod kontrolou?

Vydat desku ve vlastní režii byla spíš moje volba, než nutnost. Situace na hudebním trhu u nás se za poslední rok hodně změnila. Většina poboček velkých vydavatelství skončila, funguje v podstatě jen Supraphon. Na scéně sice zůstala malá vydavatelství, ale já jsem se o možnost vydat desku v některém z nich popravdě zvlášť nezajímala. Většinu věcí, jako je výroba a PR, jsem si zařizovala přímo u lidí, které znám a o nichž vím, že to umí. Jediné, co by mě pod křídla vydavatelství táhlo, by byly peníze, ale neměla jsem pocit, že by mě někde výrazně finančně podpořili.

Na deskách v dnešní době stahování už asi nikdo nevydělá, plní spíš reprezentační účely a muzikanty živí koncerty. Dá se říct, že po vydání alba máte alespoň víc „kšeftů“?

Já jsem desku dělala samozřejmě s tím záměrem, že ji budu chtít představit i na koncertech, doufám, že tu možnost budu mít. Ohlasy na první koncerty, které jsme odehráli, předčily mé očekávání. Ale chtěla bych se vrátit k vaší otázce, kdy jste v podstatě jako hotovou věc řekl, že deska je propagační záležitost. Ano, je to tak, ale myslím si, že je to špatně a do budoucna by to tak nemělo zůstat. Koncerty nás víceméně uživí, ale na desku, která rozhodně není levnou záležitostí, pokud ji chcete udělat pořádně, vám nic moc nezbude. Nevidím jediný důvod, proč by měla být hudba zadarmo, pokud se tak autor sám nerozhodne. Technika to bohužel momentálně umožňuje a nedá se s tím nic dělat. Nezbývá než apelovat.

Apelujte tedy. Co byste vzkázala posluchačům, kteří si hudbu výhradně stahují zdarma?

Aby mysleli na to, že okrádají zejména sami sebe. Deska dnes stojí kolem sto osmdesáti korun, což je podle mě příznivá částka, kterou si může dovolit každý. Natočení desky, alespoň v mém případě, stálo kolem sto padesáti tisíc korun, takže si dokážete představit, že nastřádat takovou sumu pouze z odehraných koncertů je poměrně složité. Když si lidé album koupí, podpoří svého oblíbeného interpreta a umožní mu poctivě připravit další písničky, které budou poslouchat zase především oni.

Pocházíte z Brna, kde jste už v dětství začínala s kumštem v souboru Pirko, jakési brněnské obdobě pražských Dismančat. Co vám to dalo?

Naučila jsem se fungovat v kolektivu, zajímat se o věci kolem sebe, být otevřená novým podnětům a příležitostem. Myslím, že Pirko mělo na vývoj mé osobnosti zásadní vliv.

V Pirku jste získala i divadelní průpravu – netáhlo vás to taky k herectví? Jak se stalo, že nakonec vyhrála muzika?

Hodně z mých kolegů zkoušelo štěstí na konzervatoři v oboru herectví, ale mě to nelákalo, jisté základy jsem sice v Pirku získala, neměla jsem ale pocit, že bych byla výjimečně talentovaná. Hereckou průpravu jsem využila později v muzikálu Vlasy, v představení Babička v Divadle Husa na provázku, nebo letos při inscenování balad Michala Horáčka ve Švandově divadle. Koneckonců i koncerty s Laurou v sobě vždy nesly divadelní prvky, takže tu průpravu z Pirka průběžně využívám dodnes.

Už za gymnaziálních studií jste zpívala s řadou brněnských kapel, ale první velkou skupinou byla Laura a její tygři, kam jste v jednadvaceti nastoupila. Byl to ten klíčový moment, „bod zlomu“ na vaší dráze?

Myslím, že každý krok, nebo krůček na cestě za muzikou sehrál svou roli a nějak mě nasměroval. To, že jsem začala zpívat v Lauře, byl jeden z těch podstatných momentů.

Kapelník Laury Karel Šůcha se vždy vyznačoval „tvrdou rukou“, s níž skupinu řídil. Jak se vám ve skupině těch dvanáct let „dýchalo“?

Vláda tvrdé ruky – to je termín, který novináři v souvislosti s Karlem rádi používají, ale je to v podstatě klišé. Ano, je pravda, že Karel o většině věcí rozhoduje sám a některá jeho rozhodnutí byla emotivní a někdy možná unáhlená, ale pokud chcete vést skupinu, kde je pět a více lidí, tak to v podstatě jinak nejde. Sama jsem to pochopila, když jsem měla svoji první kapelu. Karel je inteligentní člověk, takže i jeho vedení bylo inteligentní, blbce bych takovou dobu nesnesla. Zpívání v Lauře mi dalo spoustu nezapomenutelných zážitků, výborných koncertů a taky několik dobrých kamarádů.

Nemrzí vás s odstupem, že ten rychlý vstup do první rockové ligy možná trochu uspíšil vaši kariéru, že jste se nemohla déle rozhodovat o tom, co budete dělat, a třeba nezkusila JAMU?

Myslím, že dvacet jedna let byl pro mě ideální věk. Sama jsem v té době nevěděla, co vlastně chci v životě dělat, v Brně jsem sice zpívala v kapelách, ale moje výkony mě nepřesvědčily o tom, že bych měla jít hudbu studovat. Muzika mě bavila, ale líbila se mi třeba i architektura a další výtvarné věci. Angažmá v Lauře mi vlastně vše dost ulehčilo.

Vy už jste jednu sólovku vydala, bohužel se o ní téměř neví. Proč? A jak jste se z těch zkušeností poučila při přípravě aktuálního alba?

Kromě toho, že moje první sólová deska nebyla zcela výjimečná, se na jejím zapadnutí podepsala jedna zásadní událost – měsíc před vydáním cédéčka se firma B&M Music, u které jsem desku vydávala, stala součástí nadnárodní společnosti Universal, kde s vydáním a propagací mé desky nikdo nepočítal, nebyla jsem v jejich edičním plánu. Musím říct, že po čtyřech letech poměrně náročných příprav to bylo drsné zjištění. No a jak jsem se poučila? Druhou desku jsem si vydala sama, ve svém edičním plánu jsem na sebe nezapomněla a pro propagaci dělám maximum.

Připadá mi, že patříte k interpretům, kteří se z dílčích neúspěchů nehroutí a dokáží v těch horších časech přehodit výhybku. Ví se o vás, že jste v čase příprav své první sólové desky po večerech pracovala jako barmanka. Brala jste to úkorně, jako prohru?

Nebylo to příjemné zjištění. Do té doby jsem sklízela jeden úspěch za druhým a  najednou jsem zjistila, že mě muzika neuživí. Ze začátku mě podporovala máma, ale brzy jsme obě pochopily, že to nepůjde napořád. Práce servírky se nabízela, když jsem se chtěla soustředit hlavně na desku.

Živila vás i filmová produkce – dělala jste třeba na Želarech. Jak jste se dostala k této práci?

Moje dobré kamarádky pracovaly jako výkonné produkční ve společnosti Ondřeje Trojana T.H.A. Jednou jsme spolu byly na lyžích a holky zrovna řešily, že jim vypadl jeden asistent. Zeptala jsem se, jestli bych to zvládla, že nemám momentálně moc peněz a ony mě vzaly s sebou. Bylo to nádherné natáčení, jsem moc ráda, že jsem u toho mohla být. Taky kvůli tomu, že mám ráda hory a Želary se točily v Zázrivé u Malé Fatry.

Při natáčení Želar jste se starala o herečku Jaroslavu Adamovou, která nás bohužel v červnu opustila. Jak jste vycházely? O manýrách hereckých div se vyprávějí legendy...

Paní Jaroslava Adamová se chovala jako skutečná dáma a herecká legenda, i když musím říct, že chvíli trvalo, než si mě pustila blíž k tělu a než změnila strohé oznamovací věty v prosby. Po nějaké době pochopila, že to s ní myslím dobře a v horském terénu jsem pro ni často bývala nejen psychickou, ale i fyzickou oporou.

Už řadu let spolupracujete na projektech Michala Horáčka, prvně jste se potkali u úspěšného projektu Ohrožený druh, pro který jste nazpívala píseň Jak ten chlap se na mě dívá. Našel si vás Horáček sám, nebo jste mu nějak „pomohla“?

Objevil mě pro něj Michal Pekárek, zvukový mistr, který s Horáčkem spolupracuje už spoustu let. Zavolal mi, jestli nechci přijít zkusit něco zazpívat, že Michal Horáček hledá zajímavé ženské hlasy. Byl to spíš takový tendr, vůbec nebylo jisté, jestli na desce budu, ale byla jsem za tu příležitost ráda.

Zpíváte i na CD z Horáčkova představení Kudykam a nyní i v jevištní verzi Českého kalendáře ve Švandově divadle. Nepřepadne někdy muzikanta trochu smutek, když je svědkem zrodu projektu kolegy, který se ve svých představách nemusí nijak omezovat?

Nikdy mě nenapadlo dívat se na to takhle. Naopak, jsem ráda, že můžu být u toho. Myslím, že to je taková prvoplánová představa, že si Michal Horáček může dovolit cokoli. On jistě peníze má, ale na druhou stranu není blázen, aby je investoval do projektu, který mu vloženou částku alespoň částečně nevrátí. Michal je pro mě ale hlavně výjimečný textař. A dobrý text můžete napsat, i když máte v kapse třeba jen... dvěstě padesát korun.

Milan Šefl

Foto Tomáš Beran, Štěpán Kučera



  Každý hledáme štěstí    
  Dívejte se
 
  Silné chvíle s Kratochvílem

  Navštivte  
 
  Od Halánků na sever
  Téma