Číslo 31 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Lenkou Novou.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Alena Wagnerová, spisovatelka

Potřeba být obětí?

Všimli jste si, jak rádi se dnes lidé označují za oběti minulého režimu? Jistě, mnoho z nich se za ně může označit právem, ale ti to obvykle nedělají, protože by se nesrovnávalo s jejich důstojností, aby se sami jako oběť označili. Ale my druzí cítíme, že by na to právo měli. No a pak se stane, že jedete třeba autobusem na zahraniční výlet, většina osazenstva jsou lidé kolem sedmdesátky, kteří prakticky celou svou profesní dráhu absolvovali za minulého režimu. Většina z nich jsou lidé s vysokoškolským vzděláním, několik z nich má dokonce tituly z tehdejší doby jako kandidát, nebo dokonce doktor věd. Obvykle se mluví o všem možném, dřív či později se začne nadávat na politiku a pak přijde na řadu minulý režim. A už je to tady. Ti všichni, co tady spokojeně sedí, se cítí jako jeho oběti a obsáhle vyprávějí, jak za komunistů trpěli. A přitom většina z nich, jak vyplývá zase z jiných rozhovorů, byla ve svém povolání úspěšná, udělala kariéru, což podle toho kterého pracovního prostředí předpokládalo určité přizpůsobení se tomu, co bylo.
Aby mi bylo dobře rozuměno, nezastávám se minulého režimu. Dvacetiletí normalizace, do něhož spadají pracovní biografie těchto lidí, byla všivá doba, podle mne vůbec nejtěžší období v našich moderních dějinách. Všichni ale ještě snad víme, že smět dělat aspiranturu, nebo dokonce získat titul doktora věd předpokládalo, že člověk má dobrý posudek. Stranická organizace mohla člověku leccos překazit, i další odborný vývoj. A tak lze předpokládat, že tito lidé v oné době do značné míry normálně žili ne s více potížemi, než které měl tehdy skoro každý. Jenže jak připustit, že i v totalitním režimu existuje něco jako normalita, žitý svět, v němž se lidé snaží vytvářet své životy jako smysluplné a vynalézavě vytvářejí strategie, které jim to umožňují, jestliže se stalo zvykem říkat, že za komunismu bylo všechno špatné? Pak v antikomunistickém propadlišti dějin mizí i jejich životy a jim nezbývá nakonec nic jiného než se jakoby pro své ospravedlnění, že v této době žili, vidět jako oběti, aby jim nikdo nemohl nic vyčítat. Protože jak se mají jinak vztáhnout k režimu, s nímž je spojeno všechno negativní, v němž ale prožili svůj život? Jako by si člověk mohl vybrat dobu, v níž by chtěl žít. Být – respektive definovat se – jako obět‘ se pak paradoxně stává jedinou čestnou možností, jak bylo možné za totality žít, pomineme-li pro tuto chvíli disent.
Co se nám tím ztrácí ze zorného pole, je ale právě to nejcennější – lidská vůle ke smyslu. Jinak řečeno, jak si lidé za všech okolností, i za těch nejtvrdších, snaží zachovat, vytvořit, ba urvat kus smyslu pro svůj osobní život. Těch příkladů jsou stovky a tisíce. Nesmál se už Pjotr Bezuchov v Tolstého Vojně a míru tomu, že jeho nesmrtelnou duši chtějí zavřít do žaláře? Nerecitovali si lidé jeden po druhém v koncentrácích básně, které znali, aby si tím zachránili kus lidského světa? Neorganizovala kunsthistorička Růžena Vacková ve vězení, v němž strávila šestnáct let, vzdělávací semináře? Jako oběť režimu by se ale byla nikdy nedefinovala. Nikdy jsem také neslyšela od lidí, kteří za protektorátu ztratili své blízké v koncentrácích a na popravištích, nebo sami koncentrák přežili, že by o nich, natožpak sami o sobě mluvili jako o obětech, přestože by na to měli plné právo. To byli ovšem ještě lidé formovaní demokratickou první republikou.
Asi má ta forma bezmoci, jíž potřeba definovat se jako oběť režimu koneckonců je, přece jen co dělat s totalitním režimem. Člověk se tím totiž redukuje na pouhý objekt dějin. A právě to každý totalitní režim ke svému fungování potřebuje.



  Každý hledáme štěstí    
  Dívejte se
 
  Silné chvíle s Kratochvílem

  Navštivte  
 
  Od Halánků na sever
  Téma