Číslo 34 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Janem Kačerem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Putování za zapomněním je dlouhé

Od hongkongského režiséra Wonga Kar-waie uvádí Česká televize v tomto týdnu hned dva filmy. Vedle stylizované šermířské romance Na východě ďábel, na západě jed (1994), uváděné v pátek 24. srpna, je to pět let starý snímek Moje borůvkové noci, poprvé v režisérově tvorbě zasazený do amerických reálií a obsazený tamními herci – spatříme ho v pondělí 20. srpna ve 21 hodin na ČT2.

Hlavní hrdinka vypomůže i závislé hračce pokeru – v podání Natalie Portmanová

Wong Kar-Wai si záměrně zvolil všední, vskutku kalendářový příběh, jaký mohl situovat kamkoli, avšak současně se vyhnul obvyklým melodramatickým klišé, u filmů tohoto typu častým. Vždyť čím jiným je zklamání v lásce a klikatá pouť za zapomenutím? Převažující noční scenerie kaváren či heren s blikajícími neony a červenavým osvětlením, tolik příznačné pro jeho dřívější tvorbu, nalezneme i tady. Detailní přiblížení tváří dovolují zpřítomnit hnutí každého svalu, klesnutí očních víček, zachvění rtů; s tím souvisí i vycizelované hlasové nasazení, dokreslující povahové i mentální vymezení postav.
Režisér se vyhýbá psychologizujícímu zkoumání pohnutek: zachycuje právě aktuální dění, jehož minulost – i díky verbálním informacím – můžeme více či méně přesně odhadovat. Hlavní hrdinka Elizabeth (Norah Jonesová) vyřešila zklamání z nevěrného milence tak, že se začala toulat po Americe, na různých místech pracuje jako servírka, vytrvale šetří na vysněné auto. Své postřehy coby svéráznou osobní zpověď pravidelně zasílá sympatickému chlapíku Jeremymu (Jude Law) z jednoho starosvětského bistra, kde nejdříve nalezla mlčenlivou útěchu i borůvkový koláč.
Na cestách, podobna novodobému Candidovi, vystupuje jako vnímavá, snad jen trochu důvěřivá pozorovatelka dramat, která se kolem ní odehrávají. Stává se svědkem tragického konce jednoho manželství (David Strathairn, Rachel Weiszová), vypomůže závislé hračce pokeru (Natalie Portmanová), která se vyrovnává nejen s prohrami, ale také s neuspořádaným vztahem k otci. Postřehneme, že Elizabeth všechny tyto osudy, aniž by to musela vyslovit, vnímá jako něco, čemu by sama nechtěla propadnout.
Ačkoli ženy, které dočasně vstoupí do její blízkosti, nejsou právě následováníhodným vzorem, Elizabeth na ně hledí soucitně, ochotna jim pomoci, i když si je vědoma, že stále ještě cítí potřebu někomu věřit či svěřit se. A ani režisér nad nikým neláme hůl, třebaže do jeho pohledu vstupuje zřetelná melancholie, zvýrazněná jednoduchými melodiemi bluesových písniček, průběžně rozesetých po celém příběhu. Ale navzdory tomu všemu příběh skýtá jakousi ještě průsvitnou, blíže neohraničenou naději.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Střepiny ze zrcadla Melancholie 
  Pořiďte si
 
  Provo, plakát, Pacovská

  Navštivte  
 
  Na Palladě kolem světa
  Téma