Číslo 34 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Janem Kačerem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Na Palladě kolem světa

Pořádný nádech dobrodružství bude mít v pátek 24. srpna ve 20 hodin další z pořadů stanice Vltava Pokračování za pět minut: rozhlasové vlny se na chvíli promění doslova ve vlny mořské, aby na nich k posluchačům doplul proslulý cestopis Ivana Alexandroviče Gončarova Fregata Pallada.
Téměř přesně před sto šedesáti lety, 7. října 1852, vyplula z Kronštadtu na cestu kolem světa „krasavice ruského vojenského námořnictva“, fregata Pallada. Uvozovky jsou na místě, protože Pallada měla roky své slávy už dávno za sebou. O to odvážnější byl cíl její plavby: navázání obchodních styků s Japonskem. Posádku tvořilo více než čtyři sta námořníků a mezi dalšími pasažéry byl na palubě i sekretář admirála Puťatina – koležský asesor Ivan Alexandrovič Gončarov, v té době již uznávaný spisovatel, budoucí autor slavného Oblomova. Sedmisetstránkový cestopis, v němž popsal peripetie dva roky trvající náročné mise, plně potvrdil jeho pověst výtečného vypravěče a bystrého pozorovatele.

K mysu Dobré naděje

Z Kronštadtu se fregata Pallada vydala na západ a hned v prvních dnech plavby musela zápasit s nebývale silnými bouřemi a obtížemi: u Sundu loď poškodil náraz na mělčinu, několik námořníků cestou zemřelo na choleru. Když konečně dorazili do Portsmouthu, chtěl Gončarov dokonce plavbu vzdát, krizi však překonal. V Portsmouthu musela Pallada projít důkladnou opravou, a tak měl Gončarov možnost celý měsíc poznávat Angličany a Londýn a podat z této první zastávky zevrubnou zprávu. V důsledku neplánovaného zdržení musela být pozměněna trasa plavby: namísto původního plánu obeplout Hornův mys a dále pokračovat Tichým oceánem bylo rozhodnuto vydat se do Japonska kolem mysu Dobré naděje.
Následují další štace – a další poutavé kapitoly cestopisu: ostrov Madeira, mys Dobré naděje, ostrov Java, Singapur, Hongkong, Boninské ostrovy… až konečně se našim argonautům na obzoru poprvé rýsuje cíl jejich cesty – břehy Japonska. „Před námi ležela ona zamčená skříňka se ztraceným klíčem, ona země, do níž se dosud nikomu nepodařilo nahlédnout, jejíž náklonnost se dosud nikomu nepodařilo získat ani zlatem, ani zbraněmi nebo lstivou politikou…“ To bylo 9. srpna 1853.

Mise admirála Puťatina

Japonsko bylo tehdy již déle než dvě století hermeticky uzavřeno před ostatním světem, jakýkoli styk s cizinci byl zákonem z roku 1624 pod trestem smrti (!) zakázán. Ve čtyřicátých letech 19. století však byl šógun pod vnějším i vnitřním tlakem přece jen donucen k určitým ústupkům, nicméně otevření země Evropě a Americe se jeho režim nadále urputně bránil. Bylo však zřejmé, že oslabený vojensko-feudální řád je do budoucna neudržitelný.

Fregata Pallada             Admirál Puťatin, jak ho v roce 1853 v Nagasaki namaloval japonský umělec

Před ruskou výpravou připlul k japonským břehům se svou eskadrou americký komodor Perry. Ten se dokonce nerozpakoval donutit Japonce k otevření přístavů hrozbou ozbrojeného útoku. Rusové zvolili jiný postup: náročná diplomatická vyjednávání. Gončarov je s mistrovstvím sobě vlastním barvitě popisuje. My se dnes nad všemi těmi ceremoniemi sice dobře bavíme, ale těžko už umíme docenit, jak velký úspěch ruská mise admirála Puťatina znamenala.
Pro ruskou výpravu je tu ještě jedna velmi závažná okolnost: tísnivý pocit, vyvolaný nedostatkem zpráv o situaci v Evropě – zatím mají potvrzeny pouze kusé zprávy o konfliktu mezi Ruskem a Tureckem a o hrozící válce. V dopise z Nagasaki Gončarov píše: „Je-li pravda, že je v Evropě válka, musíme odtud také na čas odjet, jinak nás snad Angličané zajmou zaživa. Mezi námi se říká, že se živi nevzdáme a bude-li třeba, budeme se bít do poslední kapky krve!“ V Šanghaji se Puťatin utvrzuje, že je nutné vzdálit se z dosahu anglických a francouzských válečných lodí. V prosinci 1853 ruská výprava znovu připlula do Nagasaki a úspěšně ukončila diplomatická jednání. Právě toho dne, kdy naprosto neinformovaná eskadra vyplula na další cestu, vypukla roztržka mezi Ruskem a Anglií s Francií, což vyústilo v Krymskou válku.
Dramatická plavba pokračovala k Likejským ostrovům, k Manile a nakonec do Tatarského průlivu. Bylo rozhodnuto ukrýt zde lodě a vyčkat na rozkazy z Petrohradu. Část výpravy pak zamířila k břehům Koreje – ale to už se unavený Gončarov nemůže dočkat konce plavby a těší se, „aby co nejrychleji proplul Ochotským mořem, stanul pevnou nohou na břehu a byl konečně doma“. V závěru svého cestopisu pak líčí cestu po souši od břehů Ochotského moře přes celou Sibiř až do Irkutska.
A jak skončila „krasavice“ Pallada? Bohužel neslavně. V zálivu Chadži (později Imperátorský přístav), jenž byl tehdy ještě dobře utajen, protože dosud nebyl zakreslen na mapách, zůstala bezpečně ukryta skoro rok. Za tu dobu její krása hodně utrpěla a nakonec byla na rozkaz shora v lednu 1856 potopena. V roce 1923 vylovila loď Rudý říjen její kotvu a zavezla ji jako relikvii do Vladivostoku. Slávu fregaty Pallady si údajně připomínají ruští námořníci na Dálném východě dodnes. A o její literární věhlas, jak už víme, se postaral Ivan Alexandrovič Gončarov.

Dagmar Oravová, spolupracovnice ČRo 3 – Vltava



  Střepiny ze zrcadla Melancholie 
  Pořiďte si
 
  Provo, plakát, Pacovská

  Navštivte  
 
  Na Palladě kolem světa
  Téma