Číslo 37 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s fotografem.
Jindřichem Štreitem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Když mají chovanci polepšovny zlato v hrdle

Despotický výchovný systém, založený na drilu a slepém poslouchání autorit, napadli francouzští filmaři již ve třicátých letech – stačí vzpomenout Vigovu Trojku z mravů. Nejčastěji se však vyskytovalo nikoli ničivé rozhořčení, nýbrž „kladná“ vize humánnějšího zacházení, zpravidla ilustrovaná na postavě učitele, jenž dokáže, že vlídností a vstřícností zmůže více než strohými příkazy a trestáním. Do této linie se řadí i snímek Slavíci v kleci (ČT2, 12. 9., 22.35), umístěný do těsně poválečných reálií – ty ovšem větší roli nezaujímají, jedná se toliko o formální vymezení, odůvodněné vzpomínkami slavného dirigenta, když si po letech vybavuje složité dětství strávené v polepšovně.

Postaršího učitele Clémenta Mathieua ztvárnil se sympatickou výrazovou střídmostí  Gérard Jugnot

Debutující režisér Christophe Barratier stvořil v roce 2004 jímavý příběh s příkladnou postavou osvíceného vychovatele, který svým svěřencům otevírá pro ně dosud netušené obzory, když v nich probudí zájem o hudbu. Přitom vycházel z dávného Drévillova dramatu, u nás uváděného roku 1947 pod názvem Slavičí klec. Převzal jeho základní syžetové ustrojení, ale přidal patrné vzdychavě nostalgické tóny, zatímco předobraz se naproti tomu zabýval aktuální současností a nešetřil satirickými výpady.
Nová verze sice odstranila křiklavá klišé, původní rozvržení nahrazuje četba učitelova deníku, kterým dojatě listuje jeho někdejší žák, jemuž se hudba stala celoživotním posláním. Nově upravený zevnějšek příběhu ovšem nevedl k patrnějším dramatickým změnám, zejména rozestavění jednotlivých postav odpovídá Drévillově předloze – ať již je to surový ředitel nebo pozvolna se zklidňující výrostci, mezi nimiž převažují citlivé, jen někdy zbytečně pokřivované dušičky.
Postarší učitel Clément Mathieu (se sympatickou výrazovou střídmostí jej představuje Gérard Jugnot) žije sám, neuspěl jako hudební skladatel, ale právě hudba, kterou začne mezi svěřenci šířit, jakoby vtiskne problémovému osazenstvu duchovní rozměr. Je v tom cosi mystického, neboť režisér nemá potřebu ani v nejmenším vysvětlovat, jak se učiteli zcela spontánně podařilo sociálně zanedbané, rozjívené žáky přimět, aby se plně oddali sborovému zpěvu. Toto „osvícení“, dokonce rozšířené i na jednu z matek, která díky Mathieuovi pochopí, že synu musí zajistit hudební vzdělávání, musíme přijmout jako předem daný, ovšem plně uvěřitelný fakt. Barratier natočil svého druhu dojemnou agitku, hlásající ušlechtilé ideje – a už to není málo.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Napsat, kde by bylo lépe
  Pořiďte si
 
  Drsný rok a něha věčnosti    

  Navštivte  
 
  Vinylový týden na Vltavě
  Téma