Číslo 37 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s fotografem.
Jindřichem Štreitem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Napsat svět, kde by bylo lépe

Na spisovatele Michala Šandu (1965) jaksi není spolehnutí. Každou svoji knížku píše v jiném žánru a vlastně i jiným stylem a trochu jiným slovníkem. Ten, kdo chce od literatury jistotu, návaznost, čitelný rukopis, přijde u něj zkrátka. Šanda se totiž nevrací, neopakuje, nerozmělňuje – jde dopředu.

Od roku 1994, kdy ve svých devětadvaceti letech debutoval, vydal takových „nespolehlivých“ titulů čtrnáct: zorientoval se rychle v poezii i próze, vyzkoušel si drama pro jeviště i rozhlasovou hru; zalíbilo se mu v mystifikacích, hospodských „kecanicích“ i poněkud nestandardně pojaté literatuře pro děti; naučil se jazykové hře i experimentu s vizuální stránkou řeči. Prostě zkouší, co slova v různých konstelacích dají, co unesou. Už jen ty názvy některých jeho prací stojí za to, aby zazněly: Sorento, Metro, Merekvice, Sudamerická romance, Španělské ptáčky, Blues 1890–1940, Obecní radní Stoklasné Lhoty vydraživší za 37 Kč vycpaného jezevce pro potřeby školního kabinetu...
Jenže pozor: Šanda není typ formalisty, co dokáže vybraně mluvit v jakékoli poloze, aniž by cokoli řekl. Při bližším ohledání jeho textů jsou zřejmé motivy, ba témata, která se opakují, rozvíjejí, k nimž se autor vztahuje až s jistou obsesí. A nejde ani tak o úniky do minulosti, nejčastěji na přelom devatenáctého a dvacátého století, ani o úniky geografické – třeba mezi kolonialisty do Jižní Ameriky nebo bluesmany do Ameriky Severní. Nejde ani o zálibu v rybaření na českých rybnících, přehrabování se ve starých tiscích nebo účast v různých přístolních společnostech a jejich hovorech. Nejde o umělecké spojnice, které mohou od autora vést na jedné straně k Bohumilu Hrabalovi, na druhé straně k literárnímu experimentu šedesátých let a na straně třetí pak k Ivanu Wernischovi, který je do jisté míry Šandovým guru.

Michal Šanda píše každou svoji knížku v jiném žánru, jiným stylem a trochu jiným slovníkemJde o zřejmou autorskou těkavost, snad nervozitu, neklid, který jej žene – jde o jakýsi literární útěk z nespokojeného, nenaplněného života – jde o hledání vlastní existence v proměnách řeči – jde o pátrání ve fikčních světech, kde bylo nebo by snad mohlo být lépe. Šanda je tedy spisovatelem v základě existenciálním, možná přímo existencialistickým; autorem, který investuje do svých textů v první řadě sebe. Jenže tahle vlastně tragická, temná stránka jeho psaní má samozřejmě svoji světlinu, a tou je Šandův neotřelý smysl pro humor, někdy s absurdní příchutí. Odtud jeho záliba v mystifikacích, hrách i hříčkách všeho druhu. Odtud příbuznost se jmenovaným Wernischem (případně s Milanem Ohniskem). Také Šandovo dílo vděčí za svoji myšlenkovou i výrazovou sílu především funkčnímu napětí mezi zábavnou, žertovnou vrstvou a vrstvou vážnou, sebezpytnou, sžíravě sebereflexivní.
Všechno řečené vynikne dobře v Šandově novince, jeho patnácté knize v řadě. Má pěkný titul – Sebrané spí si – a je v ní od každého kousek. Autor totiž sebral, respektive vybral z textů, co mu spaly po zásuvkách pracovního stolu, jakési best of. Svůj jubilejní spis, kterým vstoupil symbolicky do věku dospělosti, poskládal jako pestrou mozaiku: báseň-dokument posadil vedle básně-experimentu, dramolet dal po bok anekdoty, drobnou prózu vystřídal svižnou „kecanicí“, tu pak fotografickou momentkou, anotací na smyšlený film nebo recenzí na skutečnou knihu. Je to podařený a vtipný mix, dobře namíchaný postmoderní guláš, který by si jistě objednali s chutí i Fernando Pessoa nebo Raymond Queneau.
Že je to nepřípadné srovnání? Ale kdepak: Michal Šanda je podobně výjimečný spisovatel – autor, který by zasloužil přes uvedenou „nespolehlivost“ (anebo právě pro ni) konečně docenit.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Napsat, kde by bylo lépe
  Pořiďte si
 
  Drsný rok a něha věčnosti    

  Navštivte  
 
  Vinylový týden na Vltavě
  Téma