Číslo 37 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s fotografem.
Jindřichem Štreitem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Drsný rock a něha věčnosti

V posledních letech je charakteristickým rysem divadelních opusů Miroslava Krobota splývání hravosti, grotesknosti a melancholie. S pozoruhodnou intenzitou je tato směs namixována zvláště v nejnovější incenaci Dejvického divadla, kterou Krobot nejen režíruje, ale také napsal její text.

Charakteristickým rysem divadelních opusů Miroslava Krobota je v posledních letech splývání hravosti, grotesknosti a melancholie...

Hru nazval po jejím hrdinovi Brian. Se zakladatelem a prvním vedoucím skupiny The Rolling Stones, Brianem Jonesem, se v ní setkáváme na začátku jeho pádu: v usměvavém drogovém rauši už raději komunikuje s prostomyslným Medvídkem Pú a jeho kamarády Oslíkem a Králíčkem než s architektem, který pro něho přebudoval někdejší dům A. A. Milnea, autora oněch slavných pohádkových postaviček, a teď na rockové hvězdě vymáhá svou zaslouženou odměnu.
I Micku Jaggerovi a Keithu Richardsovi – byť se tváří značně free, když za svým parťákem Brianem přijíždějí, aby z něho vymámili nové skladby a písně – jde především o peníze. Leč Brianovi o ně už nejde a bližší než rock a realita je mu průzračný, poklidný svět čtvrté Mahlerovy symfonie a zvláště její závěrečné věty, z níž svým bližním zpívá Brentanovu píseň Das himmlische Leben o dětské představě života v nebi.
Protiklad mezi lomozivou marnivostí světa a poklidem bezčasé věčnosti, k níž Brian směřuje, evokuje režisér četnými prostředky. Třeba kontrastem mezi umírněnými hereckými projevy Davida Novotného, Hynka Čermáka a Pavla Šimčíka v plyši zvířátek  a dynamikou, s níž Václav Neužil, Jiří Konvalinka a Richard Fiala imitují neurotické pobíhání Stounů. A neméně hluboká je i propast mezi jejich rockovými skladbami a Mahlerovou průzračnou hudbou sfér. Jaroslav Plesl v titulní roli jako by se v ní po celou dobu plavně vznášel. Dodnes nevyjasněný záhadný konec jeho hrdiny proto nevyznívá jako tragédie ale jako kýžený průnik do klidu a míru zásvětí.
Pokud jde o sílu pocitů, jež z této kompozice plné kontrastů vyvěrají, nenajdete dnes na pražských činoherních scénách působivější inscenaci.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Hynek Glos



  Napsat, kde by bylo lépe
  Pořiďte si
 
  Drsný rok a něha věčnosti    

  Navštivte  
 
  Vinylový týden na Vltavě
  Téma