Číslo 37 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s fotografem.
Jindřichem Štreitem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vinylové desky – věčně živá nostalgie...Vinylový týden na Vltavě

Digitalizace přinesla pro nahrávání a šíření hudebních nahrávek převratné možnosti. Ve srovnání s předchozími nosiči jsou cédéčka zjevně menší, lehčí, trvanlivější, odolnější a umožňují rychlé a bezproblémové vyhledávání. Empétrojky zmíněné vlastnosti ještě znásobily. Neváží nic, jejich délka není ničím limitována a transport nezná hranic. Ale co vlastní zvuk, estetický dojem, osobní vztah k nosiči? Jaký máte pocit, když si porovnáte stejnou nahrávku z mp3, CD a vinylové gramodesky, nebo když držíte v ruce gramodesku, cédéčko a počítačovou paměť? Přijde vám to úplně stejné, nebo cítíte rozdíl? A jaký? Možná si odpovědi ujasníte poslechem stanice Vltava, která na týden od 10. září připravila malou vinylmánii...
Jsou mezi námi zanícenci, kteří nedají na vinylové desky dopustit. Desku sice musíte obracet, manipulovat s jehlou, tolerovat drobné praskání a lupance, ale jinak se můžete těšit zvukem nedostižně nasyceným spodními i vysokými frekvencemi, které uchu lahodí víc než odcizený chlad ořezaných šumů. Anebo je to jen zdání, které si příznivci namlouvají, aniž by rozdíl opravdu mohli slyšet? I když na to přistoupíte, umlčí vás další nadšenci, pro které byla a je gramodeska především artefaktem ke komplexní potěše a k povznesení. Průvodní informace či přetištěné texty písní můžete číst bez lupy a hlavně – titulní grafika obalu může být rovnocennou výtvarnou součástí výrobku. Umělecký i propagační účin byl mnohem silnější než slibují blešky, rozmazaně rozseté po bookletu CD, o vzduchoprázdnu kolem empétrojek nemluvě.

Na počátku byl Edison

Na počátku snah o záznam zvuku byla myšlenka, jak převést kmitání okolního prostředí (vzduchu) pomocí membrány na kmitání nějakého mechanického předmětu. Třeba jehly, která vyryje různě hlubokou drážku do voskem pokrytého válečku. Váleček se pak může otáčet pomocí pérového strojku, jehla pravidelně posouvat podél válečku a přenosem proměnné hloubky nést informaci na membránu sběrného trychtýře. A zvuk, zakletý navždy v malé krabičce, byl na světě. Jak známo, byl to Thomas Alva Edison, kdo v roce 1877 vyvinul svůj fonograf natolik, že si jej mohl nechat následující rok patentovat. Nastala dlouhá éra vývoje přes ploché desky, navržené Emilem Berlingerem, pružné fólie i tvrdý šelak až k pověstným vinylům, používaným od konce čtyřicátých let 20. století. Každá novinka vždy nastoupila nenápadně a prosazovala se zvolna vedle doznívající předchozí technologie. U nás například vinylové desky definitivně nahradily šelakové až v roce 1963. Podobně plíživě se od druhé poloviny padesátých let začínaly prosazovat stereo nahrávky.
Stanice Vltava se bude vinylu věnovat, jak již bylo zmíněno, v průběhu září. Z vinylových desek se bude jak o závod hrát hudba všech žánrů i umělecké slovo, ke slovu se dostanou odborníci, sběratelé, hudebníci, prodavači. Ti všichni se společně s moderátory pokusí odpovědět na některé z otázek položených v úvodu tohoto článku. „Vinylové“ téma se vysíláním povine už od pondělí 10. září, třeba pořadem Vojtěcha Babky Matiné s podtitulem Račte si natáhnout gramofon. Páteční Jazzofon roztočí na talíři Louise Armstronga a praskot jehly se nevyhne ani Pátečnímu večeru o Karlu Krautgartnerovi. Víkendové Jazzové podvečery nabídnou záznamy, dostupné z vinylových desek, nebo unikátní nahrávky jazz & poetry z raných šedesátých let. Čajovny přispěchají s tématy současných DJ‘s i s historickými fenomény, jakými byly v dobách totality nelegální burzy či unikátní krátkodobá vydavatelství, jaké představoval v letech 1968–1970 brněnský Discant.

Malé umělecké dílo, jehož estetických kvalit dosahuje přehrávač empétrojky jen stěžíVinyl for ever

Řadu stěžejních příspěvků k tématu zahrne sobotní Víkendová příloha Tomáše Černého (15. září). Přinese reportáž z naší neznámější výrobny gramofonových desek v Loděnicích u Prahy, ze specializovaných vinylových prodejen a dalších míst. Rafael Brom vybere z rakouských gramodesek nahrávky Vídeňských symfoniků. Z desek zazní také Fibichův a Vrchlického melodram Smír Tantalův, supraphonské pásmo poezie Jacquese Préverta Jak udělat podobiznu ptáka nebo opera o Josefu Myslivečkovi Il Divino Boemo.
Petr Vidomus s Radkem Diestlerem připomenou ve své době nezastupitelný význam licenčních gramofonových desek. Odpolední pořad Jana Tůmy Řeč věcí představí vybraného českého tvůrce obalů někdejších gramofonových desek a noční Svět jiné hudby Petra Slabého berlínské vinylové vydavatelství Corvo Records. Ze soboty do neděle nás po půlnoci provede Jana Koubková, jejíž Jazzový klub bude plný nejoblíbenějších desek z jejího bohatého archivu. Vinylové nahrávky zahrne dokonce i Výročí týdne, věnované dirigentu Leopoldu Stokowskému, pořad Karla Vepřeka s prvními polistopadovými nahrávkami písničkářů Svatopluka Karáska a Ivana Hoffmana, Telefonotéka Wandy Dobrovské i Oáza Jiřího Mazánka.
Vyvrcholení víkendu 15. a 16. září však přinese už nedělní odpoledne, kdy se bude několik hodin kontinuálně živě vysílat z dočasně zřízeného speciálního vinylového pracoviště! Přijdou zajímaví hosté a prostor dostanou i zájemci z řad veřejnosti. Myslíte-li si, že máte doma zajímavou, něčím unikátní gramodesku, ozvěte se (vltava@rozhlas.cz, předmět: Vinylový víkend). Rádi ji zařadíme.

Rozhlasová pocta gramofonové desce s víkendem sice skončí, ale gramofony v každém studiu Českého rozhlasu navždy zůstanou. Stejně tak jako bohatý gramoarchiv. K vinylovým deskám se zjevně budeme vracet stále.

Aleš Opekar, vedoucí Redakce jazzové a populární hudby



  Napsat, kde by bylo lépe
  Pořiďte si
 
  Drsný rok a něha věčnosti    

  Navštivte  
 
  Vinylový týden na Vltavě
  Téma