Číslo 37 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s fotografem.
Jindřichem Štreitem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jindřich Štreit, fotograf

Jste takový rozkošatělý renesanční typ. Přesto – k čemu se vaše aktivity upínají především?

Stále dominuje fotografie a s ní spojená vesnická tematika. V poslední době jsem se také věnoval těžké práci v továrnách. Projekty se týkaly i divadla a problematiky cizinců u nás. Vyučuji na Slezské univerzitě v Opavě, na Institutu tvůrčí fotografie, a bývám zván na různé přednášky, sympozia i fotografické dílny. Nedám si pokoj ani s výstavami. Nemám na mysli jen ty svoje, ale pomáhám i studentům a dalším umělcům. Mnoho let připravujeme s kolegy výstavy nejen v Sovinci, ale i v olomoucké galerii Amadeus, kde představujeme především studenty opavského Institutu. Často také zahajuji výstavy v Bruntále, Opavě, Ostravě, v Rýmařově.

Techanov 1981

Dokážete doslova chrlit jednu vernisáž za druhou, takže se mnohdy jednotlivé výstavy překrývají. Sám jsem byl svědkem toho, když jste takřka současně otevíral dvě své expozice na festivalu Divadelní svět, do čehož jste dokázal vklínit aktuální výstavu, která mapovala svět handicapovaných. Dá se i v takto odlišných tématech ve výsledku vystopovat nějaký společný jmenovatel?

Jistě máte na mysli výstavu Jedno světlo, která měla nedávno premiéru v Brně – Lužánkách, potom v Praze, následoval kostel u sv. Salvátora a v Emauzích. Vybral jsem deset fotografií, které byly instalovány na výstavách ve velkých formátech. Ty korespondovaly s keramickými objekty handicapovaných na téma živly. Pojítkem mých výstav by nejspíše bylo divadlo. Když totiž fotografuji obyčejný život, obyčejný svět, snažím se to zachytit jako „velké divadlo“. Naopak snímky ze skutečného divadla zase asociují spíše běžný život.

Vaše fotografie jsou sice kopií reality, přesto se vždy zdůrazňuje, že v sobě skrývají jakési poetické tajemství. Jak byste je charakterizoval?

To tajemství nejspíš vidím v zachycených tvářích a v jejich duševních pohnutích. Záleží na tom, jestli ona fotografie dokáže tajemství vypovědět. Všichni jsme fotografovatelní, ale zdaleka ne každý je nositelem myšlenky, kterou chci do záběru vložit. Vyhledávám takové typy, které jsou nositeli tohoto tajemství. Je to něco mezi nebem a zemí. Nedá se to přesně popsat, je to fluidum člověka, jeho výraz, který odráží, co vše prožil. Nacházet takové tváře není lehké. Potkávám množství lidí, ale jen jeden v sobě ukrývá ono tajemství. Tomu pak věnuji svou energii.

Jaký je klíč k objevení takového jedince?

Slovně ho nepopíši, je to otázka napojení se, respektive vcítění, musí zkrátka přeletět jiskra. Přiznávám, že jsem poskytl rozhovorů bezpočet, ale ještě nikdy jsem neodpovídal v tak jemných polohách jako tentokrát.

Vaše fotografie jsou v drtivé většině černobílé. Domníváte se, že kontrast černé a bílé ono tajemství zvýrazní více než barevný snímek?

Jsem přesvědčen, že ano. Barevná fotografie je totiž realistická. Ona člověka vykreslí tak, jaký ve skutečnosti je. Černobílá leccos skryje, takže mohu pracovat s psychologií. Na druhé straně i ta černobílá fotografie má mnoho valérů, proto dokáže skutečnost abstrahovat nepoměrně více než plné spektrum barev. Z toho důvodu je takových devadesát osm procent mých snímků černobílých, pouze zbývající dvě procenta jsou vyvedena barevně. Na lékárnických vahách jsem zvažoval moment, kdy barva je opravdu barvou, kdy je nezbytná pro zamýšlené vyjádření. Mám pocit, že v současné době se barvy zneužívá. Černobílý snímek není tak řvavý, je svým způsobem tišší. Po celý život, co fotografuji, hledám to tajemství, ale s ním se rovněž váže jakési ticho. Hledám meditaci, kontemplaci, v tom šíleném zmatku a běhu hledám tu setinu sekundy, která se objeví, aby mi dala možnost zamyšlení.

Černobílé fotografie v sobě skrývají jakýsi smutek. Černobílému vidění světa jste zůstal věren i za více než dvacet let trvání současného režimu. Je to projev i nějakého vašeho vnitřního smutku nad tím, kam vše spěje?

Nepolitizoval bych to. Můj vnitřní smutek se odvíjí – a bude to znít paradoxně – od radosti ze života, přičemž za radostí bývá někdy smutek. Protože takto skutečně žiji, koncepčně usiluji o to, aby se tato dvojpólovost promítla i do mé tvorby. Snad každý člověk se pohybuje v jakési sinusoidě. Pozitivně nabíjet mohou vhodní lidé, mně dodává energii tvoření.

Vraťme se k divadlu. Který jeho žánr je vám nejbližší?

Současný ředitel brněnského Národního divadla Daniel Dvořák sleduje mou tvorbu spoustu let. Ještě jako ředitel Státní opery Praha mě požádal o fotografické zvěčnění tohoto stánku Thálie. A tak jsem tam více než rok jezdil a z množství materiálu byla vydána kniha Za oponou. Protože mám velmi rád hudbu, toto téma mě velmi silně zaujalo. To ale neznamená, že by mi byly jiné divadelní žánry cizí. Třeba brněnský Provázek je další mou srdeční záležitostí. V osmdesátých letech, kdy jsem nesměl učit a pracoval jsem na státním statku jako dispečer, kompenzoval jsem zákaz své pedagogické práce tím, že jsem vždy od podzimu do jara organizoval pro zaměstnance statku zájezdy. Nebylo jich málo, za celou sezonu zhruba tak sto padesát. Vymýšlel jsem program, kam za kulturou, za divadly nejrůznějších žánrů. Navštívili jsme všechna představení Provázku, slyšeli mnoho koncertů, a to jak vážné, tak populární hudby, prošli ateliéry a výstavy.

Vaše činnost je velmi rozkošatělá, vydáváte katalogy i knihy. Jedna z posledních se jmenuje Cesta domů. Už samotný název vzbuzuje zvědavost…

V různých zemích a nakladatelstvích mi vyšlo třicet knih. Cesta domů byla vydána v brazilském Sao Paulu. Texty k fotografiím napsal architekt Václav Hlaváček, překlad do portugalštiny a úvod připravila Eva Batličková. V Brazílii stanovili podmínku, že fotografie budou doplněny texty. Dlouho jsem váhal a hledal, až vše vyřešila šťastná okolnost, že dlouhodobě spolupracuji s architektem Václavem Hlaváčkem, který fotografie doplnil krátkými filozofickými texty ze života, jak jej sám poznal. Shodli jsme se dokonale. Žili jsme stejnou dobu a podobný život. Propojení bylo až neuvěřitelné.

Třinec

Je o vás známo, že hodně cestujete a netajíte se tím, že kromě manželky Agnes vám zpravidla dělá společnost rozhlas. Jaký vztah máte k tomuto médiu a vůbec, jaké žánry si při svém putování dopřáváte?

Jezdím často autem. Poslouchám rozhlas, především stanici Vltava. Je to stanice, kterou bych mohl nazvat univerzitou. Úžasné. Už když slyšíte příjemné hlasy moderátorů, fundované recenze, kvalitní hudbu mnoha žánrů, máte pocit, že jste se ocitli v jiném světě.

Váš kladný vztah k hudbě zdědila i vaše dcera Monika, flétnistka, která nyní žije v Portugalsku…

Zatímco mými hlavními zálibami kromě fotografování samozřejmě zůstávají film, divadlo a výtvarné umění, Monika se upsala hudbě. Často vystupuje v duu se skvělým portugalským kytaristou Pedrem Rodriguesem. Nechci teď, aby to vyznělo jako otcovská pýcha, ale oba instrumentalisté nastudovali asi sto sedmdesát skladeb, z nichž mnohé provedli v řadě prestižních světových koncertních sálů včetně Carnegie Hall, Salle Cortot v Paříži nebo Concert Hall v Tchaj-peji. Na druhé straně koncertují třeba i v Kroměříži, na Ostravských dnech nové hudby nebo v Bratislavě. Monika hraje také v lisabonském seskupení mladých hudebníků, kteří se věnují současné hudbě. Tento soubor se jmenuje Sond‘ Ar–te a koncertuje po celém světě.

Vladimír Čech, publicista

Foto Jarka Šnajberková (barva), Jindřich Štreit (čb)

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 4. září.



  Napsat, kde by bylo lépe
  Pořiďte si
 
  Drsný rok a něha věčnosti    

  Navštivte  
 
  Vinylový týden na Vltavě
  Téma