|
Jiří
Vejvoda, publicista
Písničkou neurazíš
Jak se ve státním rozhlase zachovat, když se neví, kam stát
směřuje politicky, společensky nebo nábožensky? Od loňského
jara, ale především v týdnech mezi první a druhou
prezidentskou volbou to názorně předvedl vějíř rozhlasových
stanic pod střechou Egyptian Radio and TV Union neboli ERTU. A
nebyl to první eskamotérský počin v dějinách tohoto mediálního
kolosu. Z rozlehlé budovy umístěné na centrálním bulváru mezi
Nilem a náměstím El-Tahrir vycházejí rozporuplné signály už od
padesátých let minulého století. Na jejich prahu se ERTU
překvapivě zařadila mezi zakládající členy Evropské vysílací
unie. Ale už roku 1958 z ní nadlouho vystoupila; EBU totiž
přijala pod svá široce roztažená křídla též izraelského
vysílatele, na což reagovaly Egypt a Sýrie odchodem. Trvalo
sedmadvacet let, než se ERTU do organizace 1. ledna 1985
vrátila. A přestože se především poslední dobou roztrhl
v Egyptě se soukromými rozhlasovými stanicemi pytel, má tato
instituce dosud významnou mediální moc. Vždyť může ovlivňovat
myšlení většiny z více než osmdesáti milionů tamních obyvatel.
Co když si však pro jistotu nechce předčasně zadat ve vztahu k
nečitelnému chlebodárci?
Letmý pohled na egyptskou rozhlasovou scénu prozrazuje dvě
základní skutečnosti. Vysílá se sice zdánlivě celoplošně, ale
ve skutečnosti především pro severní pás země; vždyť jen ve
Velké Káhiře žije, včetně lidnatých předměstí, až devatenáct
miliónů Egypťanů. Ze zhruba dvou tuctů rádií patří nyní
polovina do privátní sféry a druhá státu. Přitom ještě na
přelomu století měla země jen čtyři sítě FM a soukromé
vysílání se rozběhlo až od roku 2006.
Co tedy toho času dvanáct státních rozhlasových stanic nabízí?
Jen dvě z nich vysílají něco jiného než sterilní tok písní, ať
už anglosaských či místních, moderních či folklórních. Čím
méně je mezi nimi řečeno, tím lépe. Vždyť Velký – lhostejno
zda muslimský či mubarákovský – bratr nikdy nespí! Výjimku
tvoří stanice Arab Voice a Qu'ran Karim. První, zdánlivě
celospolečenská, už svým názvem vylučuje z posluchačské obce
početnou menšinu křesťanských Koptů; druhá se od rána do
večera zabývá Koránem. Která z nich asi získá rozhodující
vliv? |