Číslo 40 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s pěvcem.
Philippem Jarousskym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Každý máme právo na kousek štěstí

Dojemné pokusy podceňovaných outsiderů dosáhnout také kousku osobního štěstí provází řadu amerických filmů, ať již to byl kdysi Marty, poději třeba Král rybář – a nejnověji Jack se chystá vyplout (6. 10., ČT2, 23.10). Herec Philip Seymour Hoffman, jenž ztvárnil titulní roli, se současně ujal také režie. V rámci možností uspěl, i když divadelní půdorys předlohy nedokázal rozbít, možná i proto, že scénář mu napsal sám autor předlohy, dramatik Robert Glaudini. Hoffman se pak soustředil zejména na inscenační složku, proto se dění jakoby upíná do několika centrálních výjevů, ať již postavených na opakování téže činnosti (například výuka plavání) nebo na zátěžových zkouškách, kterými vztah hlavních hrdinů i jejich kamarádů prochází.

Herec Philip Seymour Hoffman, jenž ztvárnil titulní roli, se současně ujal také režie

Filmu souběžně rozvíjí dvě dějová pásma, vedle Jackova, která je samozřejmě ústřední, si Hoffman všímá též manželské dvojice Clyda a Lucy (John Ortiz, Daphne Rubin-Vega), u níž Jack přebývá. Dlouho nesmělý, v lásce a vůbec v komunikaci s opačným pohlavím nezkušený Jack, pracující jako řidič limuzíny, je vděčný podobně osamělé Connii (Amy Ryanová), že je ochotna se s ním sblížit, systematicky pracuje na tom, aby byl partnerem přitažlivým a žádoucím. Naopak mezi Lucy a žárlivým Clydem – jako zrcadlově sledovanou dvojicí – se prohlubuje roztržka.
Hoffman obdařil své ústřední hrdiny jistým smolařstvím (Connie je v metru přepadena, Jack zažije hořké zklamání, když vinou nepozornosti spálí jídlo, jehož přípravu se dlouhodobě učil). Nad jejich vzájemnou, a někdy až neohrabanou ohleduplností se můžeme pousmát, avšak dojemné naladění spolehlivě funguje.
Zejména Hoffman svého Jacka modeluje jako přerostlého jedince s počínáním do jisté míry infantilním, stačí upozornit na vůdčí hudební motiv, jemuž připisuje „pozitivní vibrace“, a víru v jeho uzdravující moc – je jím dávný hit Rivers of Babylon proslavený skupinou Boney M. Dlužno dodat, že dobrácky vyhlížející Jack je sice postavou v mnohém výlučnou, avšak rozhodně nepřesahuje meze normality. Nemá nic společného se sebejistou dravostí, ostatně už pohled na obtloustlé, břichaté tělo dává na srozuměnou, že má daleko k člověku, jenž by dbal na urostlý vzhled.
Nepřekvapí, že Hoffmanova milostná romance pracuje spíše s emocemi než rozumovou analýzou, blíží se melodramatu o překonávání potíží a nezbytné vstřícnosti nežli k psychologickému dramatu o složitém sbližování. Každého citlivějšího diváka se určitě dotkne.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jméno kódu Černé Libido
  Pořiďte si
 
  Svět falešných pohádek 

  Nalaďte si  
 
  Ve stínu zla     
  Téma