Číslo 40 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s pěvcem.
Philippem Jarousskym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Policajt Hakl (Ivan Trojan) je odhodlán být v rámci možností loajální vůči panujícímu režimu...Ve stínu triumfujícího zla

Píše se rok 1953 a policista Hakl ztvárněný Ivanem Trojanem odhodlaně vyšetřuje běžnou hospodářskou kriminalitu, třeba rozpárané kasy, neboť zjevně ani v éře běsnící diktatury proletariátu takové přečiny nemizí. Přitom je kriminalista odhodlán být v rámci možností loajální vůči panujícímu režimu. Ve vzduchu se vznáší přízrak chystané měnové reformy a Hakl, věren zásadě nezpronevěřit se hledání pravdy, se ocitá sám v ohrožení, když odmítá uvěřit oficiální verzi šířené všemocnými estébáky i přizvaným východoněmeckým expertem Zenkem (Sebastian Koch), že vražedné loupežné přepadení mají na svědomí zrádní židovští zaprodanci, získávající tak peníze pro své rejdy. Ostatně další pátrání je zbytečné, když se všichni přiznali...

Lezavý chlad velkoměsta

Nový český thriller Ve stínu, na němž se scenáristicky podílel Marek Epstein a který s mezinárodní podporou natočil David Ondříček, tak přejímá model podobně laděných příběhů, které zvláště v sedmdesátých letech vznikaly například v Itálii. Už v nich začne za zdánlivým zevnějškem „obyčejného“ zločinu záhy prosvítat znepokojivé politické zákulisí s nitkami sahajícími kamsi vzhůru – stačí připomenout i u nás známé Ctihodné mrtvoly s Lino Venturou (1976). Ondříček se ovšem opírá o pečlivou rekonstrukci dobových reálií, a to nejen ve vnějším přiblížení zavlhlého velkoměsta, ale hlavně ve věrohodném, nevtíravém postižení mechanismu, jakým se chystaly vykonstruované politické procesy.
Velký podíl na sugestivním vyznění filmu má zejména výtvarné pojetí. Polský kameraman Adam Sikora postihl nejen deštivé přítmí raného jara a lezavý chlad prýštící z oprýskaných budov, ale zejména potemnělost místností s postavami vnořenými do stínu a leckdy se měnícími v pouhé siluety. Ani takový artistní přístup ovšem není pokaždé smysluplným gestem, někdy prozrazuje až samoúčelnou zálibu v ozvláštňování obrazu za každou cenu.
Ondříčkův snímek se vyznačuje snahou zachytit všední tvář jedné vyšinuté doby – proto houževnatý Hakl ani v nejmenším nepřipomíná nějakého nepřemožitelného supermana, mírně prošedivělý Trojan jej obdařil snad až smolařskými rysy. Vždyť v jeden okamžik skončí na zemi omráčen, jindy prohraje pěstní souboj. Vidíme, jak se potýká s únavou i narůstajícím pocitem marnosti, s rodinnými starostmi.
Stejně jako Hakl ani divák nedostává okamžitě potřebné informace, může toliko tušit spletité mocenské zákulisí ovládané ruskými poradci. A spolu s ním zjišťuje, že nic není takové, jak se na první pohled může jevit, že i vnucený německý spolupracovník s temnou minulostí má své důvody k tomu, jak se chová. Ostatně i Sebastian Koch upřednostňuje tlumené výrazové odstíny, své ledví odkryje jeho hrdina až v dojemné monologické zpovědi.

Odvrácená tvář doby

Ve stínu patří mezi díla vypravěčsky uměřená, vizuálně sugestivní, ba útočící občasnou expresí. Režiséru se daří postihnout stísňující pocit z ovzduší prosyceného všudypřítomným podezíráním – vzpomeňme aspoň, jak se Haklovo tušení, že by mohl sledován, mění v jistotu. V tomto ohledu je příkladnou i zvukově zvládnutá sekvence, následující po odvozu těžce zraněné hrdinovy manželky do nemocnice. Haklův synek procítěně přednáší básničku o věrolomném kulakovi, jak si ji nachystal do školy, zatímco otec zoufale, i v synově aktovce, hledá znalcem identifikovaný náboj, který by usvědčoval skutečné pachatele vražd.

Přizvaného experta majora Zenkeho ztvárnila německá hvězda Sebastian Koch

Jenže ponurý, jakoby do sebe obrácený zevnějšek vyprávění (vybaví se Bergmanovo Hadí vejce s evokací klubajícího se nacismu) je natolik neprodyšný, že překrývá další tváře oné tragické doby. Vždyť roztančené manifestace symbolizovaly sjednocení mas, vládlo téměř patologické truchlení po zesnulých vůdcích, Stalinovi a Gottwaldovi. Ve filmu nalezneme i některá motivická klišé, ať je to zoufalé vyhazování již bezcenných peněz z oken nebo v závěru chlapcova odhodlaná tvář, prozrazující vůli kráčet v otcových šlépějích. Ale přese všechno je Ve stínu film navýsost výmluvný, protože odkrývá, jak pozvolna se zviditelňující děsy mohou přesáhnout veškerá očekávání.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Falcon



  Jméno kódu Černé Libido
  Pořiďte si
 
  Svět falešných pohádek 

  Nalaďte si  
 
  Ve stínu zla     
  Téma