Číslo 40 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s pěvcem.
Philippem Jarousskym.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Hitler na schodech vídeňské Akademie

Novinář, hollywoodský scénárista, divadelní herec, režisér a dramatik George Tabori (1914–2007) rozšířil zorný úhel, z něhož světová literatura dlouho nahlížela na téma holocaustu, o prvky grotesky, ironie a černého humoru. Jimi zesiloval účinnost svých her a také se vyrovnával s faktem, že většina příslušníků jeho rodiny zahynula v Osvětimi. Zkušenost maďarského Žida dobře obeznámeného s kulturou i antisemitismem střední Evropy promítl rovněž do frašky Mein Kampf, jíž v závěru uplynulé sezony obohatilo svůj repertoár pražské Švandovo divadlo.

Paní Smrt (Petra Hřebíčková) přichází složit hold jednomu ze svých největších pomocníkůHra, k jejímuž nastudování byla pozvána mladá režisérka Anna Petrželková, se odehrává v roce 1913 a jejího protagonistu, mladého Hitlera v ní zastihujeme na schodech vídeňské Akademie. A to v přeneseném i doslovném smyslu – neboť právě mohutné naddimenzované schody dominují scéně Toma Cillera. Ony jsou také provizorním přístřeškem Šloma Herzla a kuchaře Lobkowitze, do kterého se jim vetře nevychovaný a nevyrovnaný mladíček s konvolutem svých výtvarných opusů. Hitler opájející se uměleckým posláním a trpící zácpou a verbálními průjmy je majstrštykem Tomáše Pavelky. Herec vytváří charakter s mnohačetnými fazetami: přecitlivělého slabocha propadajícího křečím voluntarismu, oslnivého demagoga zmítajícího se v síti předsudků, vizionáře se žabomyším horizontem… Skvělým protihráčem je mu Filip Čapka, jehož ironický a přitom s Hitlerem soucítící Šlomo je při vší své bystré jasnozřivosti k tomu frackovitému jezdci apokalypsy až trestuhodně humánní.

Taboriho text směřuje k obecnějšímu vystižení výšek a propastí „lidských možností“ nejen skrze ostře načrtnuté charaktery – takovým je v podání Miroslava Hrušky i kuchař Lobkowitz, ale také jejich rozštěpením do dvojí podoby: Markéta Martiny Krátké je nejdříve naivňoučká Šlomova milá, a když se z bílého kostýmu převlékne do černého, je z ní příslušnice Hitlerjugend.

Dramatikovu tíhnutí k zobecňujícím a leckdy „surreálným“ symbolům vychází režisérka vstříc bohatou imaginací, kterou projevuje zvláště ve výtvarné a výrazové stylizaci různorodých inscenačních prvků. Dokonalým plodem stylového souznění mezi dramatikovou a režijní poetikou je pak role Petry Hřebíčkové: Paní Smrt přichází složit hold jednomu ze svých největších pomocníků v historii.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Alena Hrbková



  Jméno kódu Černé Libido
  Pořiďte si
 
  Svět falešných pohádek 

  Nalaďte si  
 
  Ve stínu zla     
  Téma