Číslo 44 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Jitkou Zelenkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Za operou na ostrov a do velehor

S neotřelými a u nás takřka neznámými tituly přišly v září naše zpěvoherní scény. Národní divadlo moravskoslezské uvedlo tragickou operu z tyrolských Alp La Wally Alfreda Catalaniho, Divadlo F. X. Šaldy v Liberci o den později komickou operu Jacquesa Offenbacha Robinson Crusoe podle slavného románu Daniela Defoea.

Tragická opera La Wally klade nesmírné požadavky na režijní a scénografické ztvárnění 

La Wally čerpá z knihy Wilhelmine von Hillern, podle níž vznikl čtyřaktový hudebně dramatický příběh plný napětí s tragickým koncem milenecké dvojice. Máme-li složitou zápletku popsat jednoduše, jedná se obdobně jako u Bedřicha Smetany o odpíranou hubičku; v tomto případě sice mlaskne v pravý čas, jenže vše má tragickou dohru. Titulní hrdinka, jíž propůjčila při premiérovém představení svůj hlas Eva Urbanová, ji vnímá jako veřejné zesměšnění, proto se mstí, pod tíhou výčitek vykoná hrdinský skutek, aby nakonec skončila ve sněhové lavině vysoko v horách. To vše klade nesmírné požadavky na režijní a scénografické ztvárnění, jemuž Václav Klemens a David Bazika v realistickém duchu vyhověli. V přesvědčivém hudebním nastudování dirigenta Roberta Jindry se nejlépe uplatnil argentinský tenorista Gustavo Porta, který spolehlivě zvládá hrdinné polohy náročného partu Giuseppa Hagenbacha, barytonové možnosti si zdárně vyzkoušel Svatopluk Sem v postavě odmítnutého nápadníka.

Offenbachův Robinson Crusoe dává velký prostor pro politickou satiru, přináší děj plný zvratů a geniální melodie, které se doslova dostávají divákovi pod kůži, zejména ve valčíkové písni u sochy boha Saranhy, kde uplatnila své pěvecké dovednosti Gabriela Kopperová. Pro další rozvoj jejího dramatického hlasu jsou obdobné partie velice zdravé a po vylehčení střední polohy jistě získá i zvonivější a intonačně přesnější vrchní registr. Režie a scéna Martina Otavy a kostýmy Aleše Valáška jsou nádherně barevně sladěné, vše působí exoticky svěžím dojmem. Lascivnost textu je ovšem na hraně společenské normy. Příznivý dojem zanechal představitel Robinsona, tenorista Josef Moravec, který s hereckým šarmem a příjemně znějícím hlasem zvládal titulní postavu. Jeho přítele Tobyho ztvárnil s pohybovou elegancí Michal Bragagnolo, Dana Šťastná v roli Pátka bezchybně zvládá přechod ze zpěvu do mluvního hlasu.

Ivan Ruml, redaktor ČRo 3 – Vltava

Foto Martin Popelář



  Poslední přátelství Kafky
  Nalaďte si
 
  Kmotři v bordelu ... 

  Pořiďte si  
 
  Energie českého dokumentu  
  Téma