|
Za operou na ostrov a do velehor
S neotřelými a u nás takřka neznámými tituly přišly v září
naše zpěvoherní scény. Národní divadlo moravskoslezské uvedlo
tragickou operu z tyrolských Alp La Wally Alfreda Catalaniho,
Divadlo F. X. Šaldy v Liberci o den později komickou operu
Jacquesa Offenbacha Robinson Crusoe podle slavného románu
Daniela Defoea.
La Wally čerpá z knihy Wilhelmine von Hillern, podle níž
vznikl čtyřaktový hudebně dramatický příběh plný napětí s
tragickým koncem milenecké dvojice. Máme-li složitou zápletku
popsat jednoduše, jedná se obdobně jako u Bedřicha Smetany o
odpíranou hubičku; v tomto případě sice mlaskne v pravý čas,
jenže vše má tragickou dohru. Titulní hrdinka, jíž propůjčila
při premiérovém představení svůj hlas Eva Urbanová, ji vnímá
jako veřejné zesměšnění, proto se mstí, pod tíhou výčitek
vykoná hrdinský skutek, aby nakonec skončila ve sněhové lavině
vysoko v horách. To vše klade nesmírné požadavky na režijní a
scénografické ztvárnění, jemuž Václav Klemens a David Bazika v
realistickém duchu vyhověli. V přesvědčivém hudebním
nastudování dirigenta Roberta Jindry se nejlépe uplatnil
argentinský tenorista Gustavo Porta, který spolehlivě zvládá
hrdinné polohy náročného partu Giuseppa Hagenbacha, barytonové
možnosti si zdárně vyzkoušel Svatopluk Sem v postavě
odmítnutého nápadníka.
Offenbachův Robinson Crusoe dává velký prostor pro politickou
satiru, přináší děj plný zvratů a geniální melodie, které se
doslova dostávají divákovi pod kůži, zejména ve valčíkové
písni u sochy boha Saranhy, kde uplatnila své pěvecké
dovednosti Gabriela Kopperová. Pro další rozvoj jejího
dramatického hlasu jsou obdobné partie velice zdravé a po
vylehčení střední polohy jistě získá i zvonivější a intonačně
přesnější vrchní registr. Režie a scéna Martina Otavy a
kostýmy Aleše Valáška jsou nádherně barevně sladěné, vše
působí exoticky svěžím dojmem. Lascivnost textu je ovšem na
hraně společenské normy. Příznivý dojem zanechal představitel
Robinsona, tenorista Josef Moravec, který s hereckým šarmem a
příjemně znějícím hlasem zvládal titulní postavu. Jeho přítele
Tobyho ztvárnil s pohybovou elegancí Michal Bragagnolo, Dana
Šťastná v roli Pátka bezchybně zvládá přechod ze zpěvu do
mluvního hlasu.
Ivan Ruml, redaktor ČRo 3 – Vltava
Foto Martin Popelář |