Číslo 44 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Jitkou Zelenkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jitka Zelenková, zpěvačka

V bukletu alba píšete, že obsahuje hudbu, kterou milujete „nade vše“. Proč jste se ve své kariéře zpívání s bigbandem nevěnovala naplno?

Ale já zpívala s bigbandem vždycky! Paralelně s těmi svými, jak ráda říkám vyprávěcími písničkami, skladbami, kterými jsem se zapsala a podle kterých mě posluchači poznají, jsem zpívala swing a standardy. To je muzika, se kterou jsem v roce 1967 na čajích v poděbradském Savoji začínala, i když jsem tenkrát zpívala i popové písničky Marty Kubišové. Já jsem rozpolcený blíženec, tudíž jsem rozpolcená i v muzice. Ale v té muzice je to, myslím, správné rozpolcení.

Stylovou dvojkolejnost ale hudební manažeři zrovna nemusejí...

Problém se svým zařazením jsem měla odjakživa – popíkáři říkali, že jsem málo popová, jazzmani, že zas málo jazzová. Ale to mi nikdy nevadilo a styly kombinuji dodnes. Moje koncerty jsou průřezem celým repertoárem, snažím se ukázat všechny své tváře. Jednotícím prvkem je ale vždy ta vyprávěcí podoba, i pop zpívám jako šanson.

Swing tedy na koncertech zpíváte i bez bigbandu za zády?

Ano, já to umím i s klavírem... Se svou komorní doprovodnou skupinou, což jsou kontrabasista František Raba a klavírista Lev Rybalkin, dělám blok swingových věcí. Když máte dobré muzikanty, tak jde úplně všechno.

Stejně si ale myslím, že vás v té swingové poloze posluchači moc neznají.

Média nestihla pochytat všechna má působení. Lidé si mě zařazují podle písní, které jsou často v rozhlase, ale ty mě vůbec nemusejí vystihovat. Konkrétně píseň Když se narodíme, jedna z mých nejhranějších... Mám sice ráda věci, které jsem nazpívala, vždyť jsem si je koneckonců vybírala sama, ale tahle písnička se mi tím neustálým omíláním úplně zprotivila. Ovšem lidi ji na koncertech chtějí – tak vždycky kousek zazpívám. Z úcty k posluchačům.

Album obsahuje čtyřiadvacet písní, vesměs posbíraných na starších deskách. Nejvíc je jich z alba Jen pár večerů, kterou jste kdysi vydala s rozhlasovým bigbandem Felixe Slováčka. Dělali jste něco s původní nahrávkou, nebo to nebylo třeba?

Jsou to absolutně aktuální, nadčasové nahrávky, neměnili jsme nic. Deska Jen pár večerů vyšla v roce 1993 v Supraphonu, ale nahrávka je majetkem Českého rozhlasu. Přidali jsme tedy další snímky z rádia, s Bromem, s Vlachem. A třičtvrtě roku se to celé autorizovalo, velkou práci v tom odvedl Jan Adam.

U dvou skladeb se to ale nepovedlo...

Neschválili nám české texty, takže jsem to nazpívala v angličtině.

Kolik by deska Krásný důvod stála, kdybyste ji celou nově natočila?

Tipuji okolo dvou milionů. Velká kapela, smyčce, aranžmá, české texty... To všechno stojí velké peníze.

Zmíněné dvě skladby s anglickými texty jste dodělala letos v rozhlasovém Áčku. To studio prošlo před pár lety důkladnou rekonstrukcí. Vy je znáte i z dřívějška – natáčí se tam stále tak dobře?

Je to pořád jedno z nejlepších studií u nás. Vyzkoušela jsem jich mraky, ale pro Áčko mám slabost, alespoň co se týče nahrávek s velkými kapelami. Trochu záhadně jsem si ale oblíbila i jedno ošklivé studio, které je v Rokycanech v podzemí – točila jsem tam vánoční album v roce 2007. Je to až nepříjemný prostor, ale mně se tam dobře zpívá, asi je tam nějaký duch...

Album Krásný důvod obsahuje skladby, které před vámi nazpívala největší světová esa, včetně Billie Holiday, Franka Sinatry, Binga Crosbyho, Tonyho Bennetta. Nesvazuje to trošku hlasivky?

Nesvazuje, já se snažím o vlastní přístup, který je ovlivněn už tím, že všechno zpívám v češtině. Jsem velký propagátor česky nazpívaných písní a hned vám řeknu proč: Když je text dobře udělaný, jde vám jak se říká do pusy, tak přes něj můžete lépe dostat skladbu k českému posluchači, i když je ta píseň trochu náročnější.

Soudě podle jmen jako Pavel Vrba nebo Eduard Pergner, kteří jsou u vašich písní podepsáni, máte na textaře vysoké nároky. Jaké to jsou?

Aby to bylo ze mě, abych nezpívala o něčem, co neznám, co jsem nezažila. Taky jde o slova, která bych nikdy nepoužila. Textařům jsem do práce vždy dost zasahovala. Když třeba Eda Pergner nechtěl něco předělat, tak jsem ty texty parodovala, teprve pak to pochopil a ustoupil. Nemůžu zpívat něco, co by mi lidi nevěřili.

Zlatá éra bigbandu skončila někdy v padesátých letech, ale orchestry hrály dál – jen do popředí vystoupili zpěváci, třeba Sinatra. Měla jste v časech, kdy jste s muzikou začínala, mezi interprety nějaké oblíbence?

Já milovala Martu Kubišovou – pro barvu jejího hlasu a styl. Mladé holky mívají svou modlu, které se chtějí podobat, podle té se oblékají, češou, malují. Dneska se můžou obléknout a namalovat jako  ona. Tenkrát jsme ale tu možnost neměly, takže jsem si oči malovala podle Kubišky – krémem na boty... Ale ještě víc než zpěvačky jsem obdivovala muzikanty, třeba Luďka Švábenského, výborného jazzmana. A pánbůh byl pro mě Rudla Rokl, o něm bylo známo, že má specifický úhoz, který tady nikdo neměl a nemá. Tenkrát by mě nenapadlo, že budu s Roklem léta vystupovat.

S úctou mluvíte i o velkých jazzových zpěvačkách Evě Olmerové a Vlastě Průchové. Jak na ně vzpomínáte?

Olmerku jsem měla moc ráda, ta byla s Martou Kubišovou mojí nejoblíbenější zpěvačkou. A Vlastička Průchová! Seděla v porotě jedné ze soutěží, které jsem se zúčastnila, a tím svým chraplavým hlasem mě hodnotila: „Děvenko, tohleto je dobrý!“

Hned ve svých začátcích jste koncertovala s jazzovou „all stars“ té doby, kapelou SHQ. Co jste si od Karla Velebného, mimochodem významného pedagoga, odnesla?

Kája mě měl rád. Byl fantastický. Naučil mě vnímat jazz. Nejsem typ, který scatuje, tak jsem se ho jednou zeptala, jestli se jazzový zpěv fakt bez scatu neobejde. A on povídá: „Pamatuj si, že  nejdřív musíš správně zazpívat téma. Jestli scatuješ, nebo ne, v tom to není. Je to ve frázování.“ A frázovat já umím, to mi pravděpodobně pánbůh nadělil.

Hodně vám ale dali i rodiče, ne? Oba byli muzikanti... Museli mít radost, že jste se rozhodla pro hudbu, nebo ne?

Jenže já měla doma „vážňáky“! Táta byl dirigent symfonického orchestru, maminka první operetní diva Na Fidlovačce, pak ve filharmonickém sboru – ta dělila zpěváky na „vy“ a „my“. Brala mě s rezervou, prý „ten tvůj ševelivý hlas...“ Tak jsem jí to pak napsala jako věnování na svou desku: „Maminko, tady máš ten ševelivý hlas!“ Táta mě ale podporoval, už v šestnácti jsem díky němu zpívala s orchestrem světové standardy.

V roce 1973 jste nastoupila do Orchestru Ladislava Štaidla a následovalo čtrnáct let v záři reflektorů a ve stínu Karla Gotta. K mainstreamu jste přešla jako víceméně jazzová zpěvačka. Nebyl to krkolomný „přestup“?

Kluci se tenkrát vrátili z Las Vegas, nadšení ze souboru Sérgia Mendese, což byl Brazilec, který měl velkou kapelu a dvě zpěvačky, které působily jako sólistky a navíc zpívaly sbory. Láďa Štaidl usoudil, že tenhle typ doprovodu by byl dobrý i pro Karla, oslovili mě a Janu Kocianovou, Slovenku, která zpívala jak bůh – swing, dixieland, cikánské písničky. Dělaly jsme doprovod, ale Karel nám umožnil předvést i sólové věci, což byla veliká příležitost. Díky tomu jsem si dávno před natočením první sólové desky budovala repertoár. Což je postup, kterému fandím. Zpívat nějakou věc dlouho na koncertech a pak ji teprve natočit na desku.

Máte pocit, že k některým skladbám zpěvák dozraje?

Určitě, za deset let, k jiným i za dvacet. Já jednou natočila věc od Peggy Lee, slavnou Is That All There Is? Tu bych dneska nazpívala úplně jinak!

To asi úpíte, když v dnešních vyhledávacích soutěžích zpívají teenageři písničky určené pro interprety o dvě generace starší?

 

Myslím si, že mladí to dneska mají o něco těžší než my. Je jich moc, což by snad tolik nevadilo. Ale oni z těch soutěží získají zdání, že teď, právě teď jsou na vrcholu! A přitom ještě ani nezačli! Soutěž skončí, vypustí je do světa. A nic. Zpívají jeden jako druhý, nemají vlastní styl. My v jejich věku měli své muzikantské týmy, textaře, aranžéry, pravda – nikdo nás nelíčil a neoblékal. Ale hudba byla na prvním místě!

Je to hlavní rozdíl mezi dřívějškem a současným stavem?

Mně na dnešku vadí, že se v práci moc spěchá, nikdo se ničím nechce moc zaobírat. Dřív se hodně zkoušelo, teď je to pomalu k smíchu. A to není můj styl práce, já jsem byla vychována jinak. I když někde zpívám na halfplayback, což se dneska často děje, protože pořadatelé nemají dost peněz na celou kapelu, tak vozím svého zvukaře, aby písnička dobře zněla, aby hlas vynikl.

Ale zvukaře už platíte ze svého...?

Radši míň vydělám, než aby vystoupení nebylo v pořádku.

Přišla jste tímto svým perfekcionismem o něco?

Jen o nepodstatné věci. Třeba o masovou popularitu. Ale to mě nemrzí a víte proč? Jsem svobodnější. Je to samozřejmě ta těžší varianta. Pořád se o něco rvát, pořád někoho přesvědčovat. Juraj Jakubisko mi jednou řekl: „Obdivuju vás, protože jdete tou obtížnější cestou.“

První profilové album jste vydala až těsně před třicítkou. Proč tak pozdě? Byla jste přece pořád na obrazovce.

Nechtěli mi tu desku vydat. Že to je smutný a pomalý. Jeden nejmenovaný kapelník mi řekl: Podívejte se, Jitunko, takové Petře Černocké nabídnou v Supraphonu polstrovanou židli a vám tu tvrdou... Jenže já si stála za svým a to album si doslova vybojovala. A ejhle – v prvních dnech se toho prodalo tolik, že jsem vydavatelům doslova zamotala hlavu. Hezky to okomentoval Zdeněk Rytíř, prý: „To je jako když si voják zapálí cigáro, kolem něj lítají šrapnely a on si klidně vykračuje na procházku...“

Proč jste pár let před revolucí z Orchestru Ladislava Štaidla odešla?

Někdy v roce 1986 se Karel rozhodl, že už nechce dechy a sbor. Dál jsem s ním zpívala jako host, ale už ne ve sboru. To nebyl problém, mně se ale nechtělo do nového projektu Pragokoncertu, který žádal od Štaidla společný program tří interpretů: mě, Michala Penka a Ivety Bartošové. Různě jsem z toho couvala, měla jsem už vybudovaný svůj koncertní program, o který bych bývala přišla. Až jsme se jednoho dne chytili a já jsem se rozhodla, že tým Ladislava Štaidla opustím. A začalo být zle. Ne ze strany Karla, ale snad ze všech dalších světových stran. Poškodila jsem si vztahy s televizí, nahrávací společností, agenturou, ocitla jsem se úplně sama, samičká. Jen komorní recitál s Rudolfem Roklem mi zůstal. A teď co?

Jak jste se z toho dostala?

Měla jsem štěstí. Přišel Gustav Brom s nabídkou na turné po Polsku. A pak už se to zase rozjelo. Kývla jsem na spolupráci s kapelou Balet, jen jsem si vymínila, aby se přejmenovala na Doprovodnou skupinu Petra Hejduka – právě v ní jsem si pro sebe objevila klavíristu Lva Rybalkina. Udělali jsme úspěšný zájezdový program a v období 1988 až 1989 neměli problém.

Takže odchodu ze zavedeného Štaidlova orchestru nelitujete?

Kdepak, mě to hrozně zocelilo, získala jsem chuť k samostatné činnosti a přestala se bát. Byl to ale velmi odvážný krok, šla jsem pryč od Ládi Štaidla, od mocného Pragokoncertu, který s námi cvičil, jak se mu zachtělo... Taky přišla odplata. Vzpomněli si, že musím znovu udělat předváděčku na recitál s Roklem a pak mi stopli desku u Supraphonu.

Co to mělo být?

Vymyslela jsem si společný projekt s mým velkým kamarádem ze Slovenskal Peterem Breinerem. Dnes žije v New Yorku, je to klavírista, skladatel, dirigent a vynikající aranžér – díky němu vznikla například krásná nahrávka Drahý vánku můj se Slovenskou filharmonií. A Breinerův kamarád byl Gábor Presser, hvězda maďarského rocku, autor hudby ke spoustě filmů. Tak jsem Peterovi řekla, zda by Presser něco nenapsal i pro mě. Poslala jsem mu kazetu, aby si udělal představu, a Presser že by mi klidně napsal celou desku. Všechno už bylo domluveno, texty měl psát Zdeněk Rytíř, jenže Supraphon to zamáznul. A stop stav trval až do revoluce.

S příchodem devadesátých let zaplavila Česko muzikálová vlna. Překvapuje mě, že zpěvačku s vašimi schopnostmi a zkušenostmi to nechalo klidnou. Určitě jste dostala nějaké nabídky, proč jste odolala?

Jsem solitér, nerada se přizpůsobuju druhým. Další věc je zabarvení mého hlasu – většina muzikálových partů, především když jde o hlavní role, je napsána pro kantilénní soprán, pro temnější hlas málokdy. Takže jsem o muzikálové úlohy nikdy neusilovala. Přesto jsem si zazpívala anděla v Pomádě – zjevila jsem se a zase zmizela ze scény...

Nejste ani muzikálovým fanouškem?

Asi bych kategoricky netvrdila, že nemám ráda muzikály, ale moc se mi jich nelíbilo. Výjimkou je Jesus Christ Superstar, nadčasová věc, kterou jsem poslouchala, už když mi bylo dvacet. Mám slabost i pro Hair a Bídníky. A z našich původních muzikálů nedám dopustit na Draculu Karla Svobody a Zdeňka Borovce. Ale pozor! Zamilovala jsem se do filmového zpracování muzikálu Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street s Johnnym Deppem a Helenou Bonham Carterovou, na tom jsem závislá. Fascinuje mě, jak ti herci skvěle zpívají. Málo platné, proto jsou světoví, prostě umějí. My se tady o to jen snažíme.

Chystáte se své album představit i koncertně?

Hrozně bych si přála udělat velký bigbandový koncert, takovou tu americkou parádu. Chystáme s Felixem něco v únoru tady v Praze, tak uvidíme. Ale jak už jsem se zmínila, swing a standardy zpívám průběžně i na svých vystoupeních s malým obsazením. A nebudou chybět ani na mém vánočním koncertě 23. prosince v Divadle Hybernia. Zvláštní je, že v tom zdánlivě studeném divadle se výtečně zpívá, je tam skvělý zvukař a výborná technika.

Zaslechl jsem něco i o vašem chystaném rozhlasovém angažmá...

Nevím, jestli o tom už můžu mluvit... Pravda je, že jsem dostala nabídku od Dvojky Českého rozhlasu na Noční Mikrofórum, talk show s pozvaným hostem plus písničky. To by se mi líbilo! S rozhlasem mám letité zkušenosti, které mi pomáhají při moderování koncertů. Ale nejvíc pro mě vždycky bude živý koncert nebo nahrávání.

Vracíte se ke svým nahrávkám?

Když je deska jednou nahraná, taky už nemám potřebu znovu ji poslouchat. Nekochám se svým hlasem a projevem. Čestnou výjimkou je ale ta nová swingová deska, k ní se vracím ráda. Prostě mě baví!

Milan Šefl

Foto Lenka Hatašová



  Poslední přátelství Kafky
  Nalaďte si
 
  Kmotři v bordelu ... 

  Pořiďte si  
 
  Energie českého dokumentu  
  Téma