Číslo 44 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Jitkou Zelenkovou.

 

 

 

Jiří Vejvoda, publicista

Jde o peníze, nebo o život?

Arnulfo Aguilar, ředitel výchovně-vzdělávacího Radio Uno. Carlos Jimenez z duchovně laděného Radia Stereo Naranja. A nově i Adonis Gutiérrez z téže stanice. Co mají společného? Všichni pocházeli ze středoamerického Hondurasu. Pracovali v rozhlase. Zabývali se kontroverzními tématy, například plánem vybudovat v zemi, stíhané chudobou a zločinem, soukromá města. „Vzniknou po vzoru Dubaje nebo Hongkongu,“ líčí myšlenku poradce vlády, americký ekonom Paul Romer. „Vyjmou se z kompetence honduraských úřadů. Budou mít vlastní zákony, vládu, policii, a hlavně daňové úlevy. Smyslem je přece přilákat do Hondurasu kapitál!“ Každý se totiž bojí investovat ve státě prolezlém korupcí. Přitom i po převratu z roku 2009 se navenek zdá, že zde vládne svoboda; jen rozhlasových stanic jsou přece desítky – a mají na co navazovat!
Už ve dvacátých letech 20. století se v Hondurasu pokusili vybudovat rádio takzvaní bananeras neboli američtí vlastníci místních plantáží. První vysílací licenci však obdržela roku 1928 železniční společnost Tela; hrstce vlastníků rozhlasových přijímačů nabízela kuriózní směsici hudby a informací o jízdních řádech. Počátkem listopadu 1933 se o slovo přihlásila první soukromá stanice La Voz del Comercio. Její majitel dal v hlavním městě Tegucigalpa umístit tlampače, aby vysílání slyšelo co nejvíc lidí.
Za lepší přenos signálu vděčil Honduras ve čtyřicátých letech Američanům a Britům, kteří chtěli informovat obyvatele o válečném konfliktu a jeho následcích. Vzniklo Radio America, které brzy koupil kubánský podnikatel a uspěl s novinkou – nekonečným seriálem zábavných příběhů zvaných radio-novelas. Dnes tamní vzduch zapleveluje bezobsažné vysílání stanic Stereo Amor, Romántica či Love FM, případně La Top Music či Super 100. Běda, když obecnou nehybnost naruší odvážný komentář či rozhovor, o pátrací reportáži ani nemluvě. Rozhlas, kterému o něco jde, dlouho nevydrží.
V zemi, jež světu nabízela po smrti Jana Pavla II. nového papeže v osobě kardinála Óscara Andrése Rodrígueze, bylo jen za poslední tři roky záhadně zavražděno jednadvacet novinářů. Včetně rozhlasových. „Tyto zločiny nemají s politikou nic společného,“ zaklíná se ministr vnitra Óscar Alvaréz. „Kde jsou důkazy, že nejde o loupež?“ Stěží mu uvěří ti, kteří se ve vysílání dopustili názoru...



  Poslední přátelství Kafky
  Nalaďte si
 
  Kmotři v bordelu ... 

  Pořiďte si  
 
  Energie českého dokumentu  
  Téma