Číslo 45 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudební skladatelkou.
Geraldine Muchovou.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Kam vede horoucí víra?

Filmů o konfrontaci různých náboženství, neřkuli rozličných kultur, vzniklo mnoho, francouzský snímek Hadewijch – mezi Kristem a Alláhem (v pondělí 5. listopadu ve 23.35 uvádí ČT2) se navíc dotýká aktuálního problému, jakým je příklon k terorismu jako jediné smysluplné odpovědi na ničemnosti tohoto světa. Scenárista a režisér Bruno Dumont naznačuje, že náboženská příslušnost v tomto případě nerozhoduje. Proto si hlavní hrdinka, aniž by se vzdala křesťanství (ani to po ní nikdo nepožaduje!), tak snadno porozumí s radikálními muslimy.

Novicka Céline (Julie Sokolowská) je označena za karikaturu jeptišky

Na počátku spatříme novicku Céline (Julie Sokolowská ji vědomě oprostila od psychologizujících rysů), vykázanou z kláštera pro přílišné sebetrýznění hladem a zimou, dokonce je označena za karikaturu jeptišky. Jenže pokorná odevzdanost Célininy víry je svým způsobem paradoxní: dívka vyhlíží jak duchem nepřítomná, příznačné je to třeba v její chůzi. Snadno ovšem vytušíme, nakolik bolestivě se Céline, marně čekající na oslovení „shůry“, dotýká, že vytoužený Bůh mlčí. Což ovšem není nic nového, to už před půlstoletím ve svých filmech řešil Ingmar Bergman.
V tomto rozpoložení poznává mladé muslimy a po vzájemném oťukávání, kdy ji důvěrné objetí přitahuje i odpuzuje současně, přejímá jejich světonázorový náhled (zvláště když při návštěvě Palestiny zažije ničivé bombardování), rozhodnuta napomoci k násilné odvetě. Tady režisér, možná svévolně, pomíjí náboženské protiklady, snad chce naznačit, že pro fanatika není rozhodující víra, nýbrž jen a právě fanatismus. Není divu, že snímek vzbudil zvláště v křesťanském prostředí diskuse.
Například Aleš Palán se v Katolickém týdeníku rozhodl film, podle něho nezdařený, obvinit z klišé a pokrouceného náhledu na náboženství. Neboť, jak praví, fanatismus není produktem víry v Boží lásku, ale právě jejího naprostého nepochopení. Jenže každý si musí povšimnout, že do sebe pohroužená a navenek netečná hrdinka naráží na duchovně vyprázdněné, zformalizované úkony křesťanské víry, zatímco islám ji fascinuje nabídkou až třeštivého spoluprožitku.
Konečně nepřehlédněme ani dvě rozjímavé sekvence, dozajista ovlivňující výsledné vyznění filmu – jednak hrdinčin oněmělý poslech chrámové hudby, jednak (snad očistné?) vnoření do vody v závěru. Hadewijch (tak se měla Céline, pokud by vydržela v klášteru, přejmenovat – podle středověké mystičky) je dílo snad i přepjaté, snad rozporné, avšak podněcuje k zamyšlení nad složitostmi tohoto světa.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Kam vede horoucí víra?
  Dívejte se
 
  Vždy proti srsti doby 

  Nalaďte si  
 
  Theimer zase na Moravě  
  Téma