Číslo 45 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudební skladatelkou.
Geraldine Muchovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vždy proti srsti doby

Před rokem, 9. listopadu 2011, zemřel v Praze na Smíchově jeden z nejdůležitějších českých básníků druhé poloviny 20. století, legenda undergroundu a protikomunistického odporu v sedmdesátých a osmdesátých letech a také občasný spolupracovník rozhlasové literární redakce Ivan Martin Jirous. Bylo mu šedesát sedm let.

Vědomě si nezvolil snadnou životní cestu – vždy proti srsti doby a bez zákrytu. A k tomu vybaven nesnadnou a nepoddajnou povahou, sedláckou paličatostí, zarputilou vytrvalostí a neodvozeným myšlením. Ostatně sám v roce 1977 napsal: „Určité věci a postoje považuju za důležitější než šťastný soukromý život.“ Tedy žádná spořádaná umírněnost, které se nedá nic vytknout, ale žitý duch odvahy, zabejčenost a nebojácně zaťaté čelo.

„Určité věci a postoje považuju za důležitější než šťastný soukromý život.“

Tradované historky a novinové články o jeho opileckých řáděních a divokých scénách byly zavedeným divadelním kusem. Chceme-li se však Jirousově osobnosti skutečně přiblížit, musíme objevit celou řadu jeho vnitřních pater a suterénů, a tisíce protikladných ploch, ze kterých byl básník uhněten. Říká-li vizionář apokalypsy Vasilij Rozanov, že „duše je vášeň“, pak Jirousova duše byla rozhodně žhavá okuj, která dokázala propálit i kriminální zdi. Osm a půl leté vláčení bolševickými žaláři a lampárnami, pronásledován vnitřními běsy, a přesto svůj, rozpoznatelný po textech i výtržnostech.
Ivan Martin Jirous byl vším možným – básníkem, výtvarným teoretikem, organizátorem českého undergroundu, redaktorem Výtvarné práce, nočním hlídačem, topičem, zahradním dělníkem, přidavačem, uklízečem, signatářem Charty 77, vězněm, člověkem dochvilným se sloní pamětí, mykologem, náruživým čtenářem a lingvistou. A pro mnohé možná překvapivě katolickým křesťanem, který se ve svých básnických textech kajícně modlil a rouhavě plival, žalozpíval a něžně zahlížel krajinu s květenou a stromy.
Ivanu Martinu Jirousovi bylo v životě dáno zakusit mnohé – jámu valdické věznice i osvětlená jeviště, na kterých přebíral řadu ocenění, bujaré tahy i sebemučivé záhryzy deprese. S Giovannim Papinim však můžeme vidět, že je to jeden kontinuální příběh spojující zdánlivě neslučitelné. Papini říká: „I básník je ubožák, který trpí a raduje se ve svých chvílích. A čím více se raduje, tím více pak trpí. Je to tulák, který tvoří ony nedůležité věci, někdy však potřebnější než chléb.“
Máme k dispozici Jirousovy texty, které jsou shrnuty v objemných špalcích vydaných nakladatelstvím Torst: Magorova summa a Magorův zápisník. Zpráva o třetím českém hudebním obrození, Pravdivý příběh Plastic People, sbírka Magorovy labutí písně nebo Magor dětem patří k základním textům české literatury po roce 1968. A vydané Magorovy dopisy psané v kriminálech naznačují, s jakou sveřepou vydaností bylo možné snášet extrémní kriminální podmínky: silným vědomím blízkosti rodiny a přátel, duchovním a intelektuálním úsilím. Ale také schopností smát se vlastnímu stínu, která Jirousovi (teoretikovi Křížovnické školy čistého humoru bez vtipu) nikdy nechyběla.
Hlas, poezie a dopisy Ivana Martina Jirouse zazní v neděli 11. listopadu v 9 hodin ve vltavském Souzvuku, který připomene básníkovy kriminální „labutí písně“.

Miloš Doležal, redaktor ČRo 3 – Vltava



  Kam vede horoucí víra?
  Dívejte se
 
  Vždy proti srsti doby 

  Nalaďte si  
 
  Theimer zase na Moravě  
  Téma