Číslo 45 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudební skladatelkou.
Geraldine Muchovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ivan Theimer ve svém toskánském ateliéru v městečku MonteggioriIvan Theimer zase na Moravě

Nedávno uzavřená anketa Českého rozhlasu a České televize Zahraniční Čech/Češka roku představila posluchačům a divákům dvacet osobností, které se dokázaly v zahraničí výrazně prosadit – ať již jako politici, podnikatelé, novináři či umělci. Významných Čechů žijících „venku“ a šířících tam spolu se slávou svého jména i dobré jméno země, ze které vzešli, existuje samozřejmě víc. Jedním z nich je i sochař a výtvarník Ivan Theimer. Výseč jeho díla přibližuje v současné době výstava probíhající ve třech kulturních stáncích Uherského Brodu: v Panském domě, Muzeu J. A. Komenského a Galerii Q.

Z Československa odešel Ivan Theimer jako mnoho jiných mladých lidí po srpnu 1968. Bylo mu tehdy čtyřiadvacet. Měl za sebou studium na Uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti, několik výstav a rozdělané sochařské zakázky pro veřejná prostranství v Přerově a rodné Olomouci. Ty ještě dokončil. Nadaného a pracovitého umělce tehdy znalo jen několik kolegů a přátel. Když po listopadu 1989 opět začal navštěvovat svou vlast, byl již světoznámým a respektovaným tvůrcem. Dávno nemusel spát na lavičkách u Seiny jako v roce 1969, kdy začal studovat na pařížské École nationale supérieure des beaux-arts. Jeho bronzové obelisky zdobí Elysejský palác, v Kasselu se tyčí jeho Herkules, v Hamburku socha Heinricha Heina a na Martových polích poblíž Eiffelovky vytvořil k dvoustému výročí Velké francouzské revoluce velkolepý monument oslavující Deklaraci práv člověka a občana.

Místo vousáče děti

Nynější uherskobrodská výstava mapuje – jak napovídá její dlouhý název Via Lucis v Uherském Brodě, Ivan Theimer na Moravě – vznik a ikonografii dvou nejvýznamnějších děl, jež umělec v uplynulých dvaceti letech realizoval v České republice: Ariónovy kašny, kterou roku 2002 instaloval v Olomouci, a bronzového obelisku Via Lucis, jejž deset let před tím věnoval Uherskému Brodu u příležitosti čtyřstého výročí narození J. A. Komenského.
„Václav Havel a Petr Pithart tehdy přijeli ze Slovenska a byli dost přešlí. Už jim asi bylo jasné, že se republika rozpadne, “ říká Ivan Theimer u fotografie zachycující onu chvíli z 28. března 1992, kdy tehdejší československý prezident odhaloval na zaplněném uherskobrodském Masarykově náměstí Komenského pomník. „Jakmile ale z něho strhl plachtu, začal se usmívat. Pak mi prozradil, že čekal dalšího vousatého Učitele národů. A místo něho spatřil želvu, která nese tříapůlmetrový obelisk, a dva kluky hrající si s papírovou loďkou.“
Procházím s Ivanem Theimerem v předvečer vernisáže jeho uherskobrodských výstav Galerií Panského domu, kde s několika pomocníky dokončuje ředitel tamějšího Domu kultury Jaroslav Mikulík instalaci expozice. Některé z různorodých modelů Via Lucis stojí ještě na zemi, jiné už na soklech. Detaily – třeba hlavy dětí či malé sošky opic nesoucích masku – jsou vystaveny ve skleněných vitrínách. Ty zapůjčilo Muzeum umění Olomouc, které je také spoluvydavatelem bohatě vybaveného katalogu a jehož ředitel Pavel Zatloukal, Theimerův přítel z mládí, inicioval vznik Ariónovy kašny.

Souvislosti a překážky

Obelisk Via Lucis má na svědomí jiný umělcův přítel – výtvarník a básník Jaroslav Kovanda, který dnes žije ve Zlíně, ale počátkem devadesátých let byl ředitelem uherskobrodské Lidové školy umění. Se svým nápadem umístit ve městě u příležitosti blížícího se pedagogova kulatého výročí pandán k soše od Vincence Makovského – ta stojí od roku 1956 v parku naproti Muzeu J. A. Komenského – ovšem narazil. Nejdříve u jejího předpokládaného autora. „Jarda s tím nápadem přišel, když jsem byl zavalen prací a zakázkami. Kývl jsem na něj teprve, když jsem si v Brodě na náměstí uvědomil všechny historické souvislosti a analogie,“ svěřuje se sochař nad kresbou, na níž svůj monument zakreslil na ose náměstí, propojující chrám Neposkvrněného početí panny Marie, lípu Svobody a barokní kašnu. „Komenský i já jsme exulanti. Dokázal jsem si představit pocity, které musel mít, když v Anglii sepisoval svůj první pansofický spis Via lucis a v platonské metafyzice světla hledal prostředek k nápravě věcí lidských. Při pohledu na krásný chrámový portál mi ale došlo, že i jeho tvůrce – Domenico Martinelli, italský architekt, který postavil například zámek ve Slavkově – prožil stejně jako já celý život mimo svou vlast. Navíc na Moravě, kde jsem se narodil. Zatímco u toskánské Luccy, kde se narodil on a kam se vrátil zemřít, zase žiju já. Tedy alespoň napůl, protože neustále pendluji mezi Monteggiori u Luccy, kde mám ateliér, a Paříži, kde zakotvila má rodina – má italská žena a dva synové. Magický kruh se tehdy uzavřel, v mých představách se vyrojily desítky symbolů, emblémů a obrazů, které bych mohl do památníku zakomponovat, a pustil jsem se do práce.“
Želva nesoucí obelisk uherskobrodské radní ovšem příliš nenadchla a umělcova ochota pracovat na památníku bez nároku na honorář se jim zdála podezřelá. Nad modelem a detaily památníku jim musel vysvětlit jeho bohatou ikonografii a symboliku a také slíbit, že najde sponzora, který by zaplatil bronz a jeho odlití ve slovutné slévačské dílně toskánského městečka Pietrasanta, kde své sochy nechával odlévat i jeden z největších sochařů dvacátého století Henry Moore.

Ariónova kašna v Olomouci

Odlévání sochy

Uherskobrodský památník Via Lucis„Těch tři sta tisíc franků nakonec uhradila italská firma Martini a Rossi, která má v Česku zastoupení a podobnými kulturními intervencemi zvyšuje prestiž své světoznámé značky vína. Hraběnka Rossi tehdy přijela i na odhalení sochy. Dnes už bych za ty peníze tak velký a složitý památník neodlil,“ konstatuje Ivan Theimer nad velkoformátovými fotografiemi, na nichž je zachycen postup odlévání jednotlivých dílů uherskobrodského památníku. To už jsme se ovšem přesunuli z Panského domu do Q Galerie, která se nachází v rekonstruované barokní sýpce. Kdysi ji vystavěli Kinští – majitelé uherskobrodského panství – a z demoličního objektu ji do podoby moderní výstavní síně a bohatě vybaveného fotografického ateliéru nechal za pomoci evropských dotací přebudovat fotograf František Chrástek, který se před dvaceti lety v Pietrasantě odlévání památníku účastnil. „Ke vzniku žádné ze svých plastik nemám tak dokonalou obrazovou dokumentaci,“ říká sochař a fotografovi navrhuje, aby své snímky nabídl Uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti k publikování. „Vznikla by tak obrazová učebnice o odlévání bronzových soch. Jakási Statua pictus po vzoru Orbis pictus.“

Zaujalo mě, že na Chrástkových fotografiích mají čerstvě odlité figury chlapců z pomníku v těle otvory. Sochař vysvětluje: „Když panáky z odlévacích forem dostaneme, vypadají jako svatý Šebestián protkaný šípy. Části formy jsou totiž k sobě připevněny železnými hřeby, aby držely pohromadě. Hřeby se pak musí z bronzových soch vytáhnout a otvory po nich se zaletují.“ Další zajímavé technologické detaily se dovídám, když se ptám, jakým způsobem vytváří sochař na svých obeliscích reliéfy map, citace textů, obtisky medailí či veduty měst. „To tetování soch,“ směje se umělec, „je docela složité. Z dokumentů se udělají tiskařské štočky, do nich se dá podobná hmota, jakou používají dentisté na obtisky zubů, a z ní vznikne forma, do níž se naleje vosk. Ve vosku se pak každý detail retušuje a jednotlivé voskové segmenty se ve slévárně spojují dohromady. Ne vždy se to povede.“

Ikonografie a želvy

Dokumentaci, z níž vytváří ikonografii svých soch, přikládá Ivan Theimer velký význam. „Mou nedávnou zakázkou byl monument pro Bordeaux – Narození vína ve Středozemí. Rešerše mi zpracovávali historici z pařížské Národní knihovny, odborníci na řeckou a egyptskou epochu. Potřeboval jsem vědět, jakým způsobem se v té době víno dělalo. Teprve když mám všechny takové podklady pohromadě, vybírám si, co z nich aktuálně použiji. A navíc inspirují mou představivost.“
Zajímám se, jestli i v Bordeux použil svůj oblíbený motiv želvy, který najdeme nejen v uherskobrodském památníku, ale také u Ariónovy kašny. „Samozřejmě, poblíž šestnáctimetrového sloupu jsem umístil želvy hned dvě,“ směje se sochař a vysvětluje, proč je pro něho tento motiv důležitý. „Svou první francouzskou zakázku jsem získal právě díky želvám. Účastnil jsem se soutěže na sochu pro atrium útulku seniorů, kde byly i nějaké zbytky římské architektury. Dlouho jsem se trápil, co by se tam hodilo. A pak mě v souvislosti s pomalými pohyby starých lidí napadla želva. Ta je ostatně i symbolem dlouhého věku a často ji zobrazovali i Římané. V buddhistických zemích odkazuje želva svým vyklenutým krunýřem ke spojení nebe a země. A dle jiného výkladu představuje Zemi: navenek s tvrdou kůrou, uvnitř však měkkou. V jiných kulturách je zase želva symbolem žen a plodnosti. Na památníku Komenského symbolizuje věčnost, moudrost, pokoru...“

Theimerův pařížský monument Lidská práva byl odhalen ke dvoustému výročí Velké francouzské revoluce

 

Světlo v labyrintu

Co dělá želva na pomníku Učitele národů, je tedy jasné. Přítomnost dětí je také logická. Lodička, s níž si hrají, pak představuje cestu životem, která se před nimi otevírá. „Ale také putování exulantů bouřlivými vlnami historie,“ dodává Theimer a prozrazuje, že s dalšími ikonologickými finesami mu v případě Via Lucis pomáhal Xavier Galmiche, jenž některá Komenského díla přeložil do francouzštiny. Tento bohemista ze Sorbony napsal do katalogu uherskobrodských výstav pozoruhodnou studii. „Umělec se naučil poznávat znamení,“ čteme v ní, „jež vedou za světlem: iniciační symboly, symboly vyučení, symboly prozíravosti. A bez uzardění si z tohoto odvěkého arzenálu posloužil za účelem získání místa na výsluní. V tom představuje neohumanistického umělce, stvořitele nového osvícení, jež zve jedince k výstupu na úbočí, dítě k dospívání a lidské společenství k prozření zahlédnutému z hloubi labyrintu, z něhož je třeba se dostat.“
Myslím na Galmichova slova, když si v Muzeu J. A. Komenského prohlížím Theimerovy kresby a grafiky. Některé svým antikizujícím rázem připomínají lorrainovské Arkádie. A připomínám si větu z Cesty světla, ve které Komenský charakterizuje svět, v němž musel žít a který ho vlastně k hledání nápravy přivedl: „Na celém světě je vidět třenice mezi náboženskými vyznáními, politickými správami, rodinami a sektami…“ Tak je tomu i po čtyřech stech letech. K rajské Arkádii má věru daleko. A napadá mě, zda síla i obliba Theimerova díla nevyvěrá právě z rozporu mezi neřádem světa, pro jehož hlučné agory vytváří památníky, a umělcovou touhou po řádu a tichu Arkádie. Ta touha z jeho památníků září jak pozlacená špice uherskobrodské Via Lucis. Není divu, že nás oslňuje.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Jiří Fajt s Foto Q studio

 



  Kam vede horoucí víra?
  Dívejte se
 
  Vždy proti srsti doby 

  Nalaďte si  
 
  Theimer zase na Moravě  
  Téma