Číslo 45 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudební skladatelkou.
Geraldine Muchovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Heliana v Brně a Pelleas v Praze

S napětím byla očekávána premiéra opery Zázrak Heliany Ericha Wolfganga Korngolda v Národním divadle Brno v koprodukci s Falckým divadlem v Kaiserslauternu. Vystupňovala ho ještě abdikace scénografa Daniela Dvořáka z postu ředitele této přední moravské scény. Hudebně dramatické dílo brněnského rodáka pojednává o střetu diktátorského režimu s nejhlubším lidským citem, závěr je pak svázán s náboženským motivem vzkříšení, třebaže hrdinové, ve které vkládá divák naděje, jsou umučeni. Cizinec, přinášející do ujařmené země poselství lásky, je přinucen k sebevraždě, královna Heliana je za svůj upřímný soucit upálena. Závěrečný milostný duet tristanovských rozměrů však dokazuje, že oběť nebyla zbytečná.

Altistka Kateřina Jalovcová v postavě Melisandy

Korngold své pěvce nikterak nešetřil, pokud jde o rozsah a sílu hlasu i četné vysoké tóny, na něž musejí v nejvyšší extázi vystoupat. To přinášelo potíže tenoristovi Norbertu Schmittbergovi v postavě Cizince, skvěle však obstála jihoafrická sopranistka Sally du Randt v titulní roli. Chválu si jistě zaslouží česká mezzosopranistka Jana Wallingerová, která ztvárnila postavu intrikánské Poselkyně, podněcující Vladaře (Derrick Lawrence) k ohavným skutkům. Hustě instrumentovaný orchestr, který řídil zkušenou taktovkou Peter Feranec, si během tříhodinového představení neodpočine a straussovsky komplikovaná partitura je náročnou prověrkou dobré kondice brněnského souboru.
Také pražské Národní divadlo prošlo na nejvyšších postech personální krizí, jež dala režijní příležitost novému opernímu šéfovi Roccovi. V inscenaci Debussyho Pellease a Melisandy se současně představil jako autor scénického řešení a výtvarník kostýmů, na nichž spolupracoval s návrhářem Miroslavem Sabo. Minimalistická scéna je pojednána několika svislými vrstvami malířských čtvercových sítí, v nichž se rozvláčně pohybují, vzájemně od sebe oddělené, jednající postavy, které v tomto labyrinthu jen zřídka nacházejí důvěrnější kontakt. Skleněné jablko je nejen připomínkou Evina prvotního hříchu, ale též nevyřešenou záhadou, která se v druhé části večera ještě zmnohanásobí. Škoda, že zpívaný text v takto determinovaném prostředí nemůže příslušně korespondovat s hereckou akcí, přičemž Maeterlinckův symbolismus je zcela setřen. K nejlepším výkonům dokonale hudebně nastudovaného večera (dirigent Jean-Luc Tingaud) patřila altistka Kateřina Jalovcová v postavě Melisandy.

Ivan Ruml, redaktor ČRo 3 – Vltava



  Kam vede horoucí víra?
  Dívejte se
 
  Vždy proti srsti doby 

  Nalaďte si  
 
  Theimer zase na Moravě  
  Téma