Číslo 45 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudební skladatelkou.
Geraldine Muchovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Vieweghův „mráz“ je očistný

Michal Viewegh vydal v roce své padesátky svoji pětadvacátou knihu. Dal jí poněkud zlověstný titul: Mráz přichází z Hradu. Jde možná o poukaz až příliš laciný, o příměr natolik evidentní, že se z něj téma následujících tří set padesáti stránek vyloupne jaksi samo: čelní političtí reprezentanti lokajské mentality českého národa si prostě nedají říct a vracejí zemi poslušně tam, kde jí bylo v posledním století nejhůř – do područí velkého východního bratra, jurodivého monstra uhněteného z patologických úchylek všeho druhu, jedné otřesnější než druhé. A snaží se samozřejmě během tohoto masochistického putování do jámy lvové ještě urvat, co se dá, a to na jakýkoli způsob – za cenu lži, zrady i vraždy.

Viewegh ovšem podává tohle všechno v hutné zkratce: Praha, současnost, deset, možná patnáct vybraných postav a jejich „hry“. Autor mluví v té konstelaci jasnou a rychlou řečí reportéra, náležitě zuřivého a neslitovného – jakékoli alegorie nebo symboliku nechává stranou. Sám bere svoji prózu, jak říká v předmluvě, za „thriller“ i „maximálně jízlivou společensko-politickou satiru“. Sedí jedno i druhé. Jeho výkres mafiánského státu, který funguje skvěle od počátku devadesátých let jako „přirozená“ mutace ekonomicko-mocenských špiček minulého režimu, přijde možná většině „laických“ konzumentů ve srovnání s tou skvělou verzí státu, co se objevuje denně v televizi, novinách nebo rozhlase, pořád ještě jako příliš iracionální, neuvěřitelná, nemožná – jenže je tady, a teď. I na tomhle šprochu je pravdy trochu. Pokud ne pravda celá.

Když píše Viewegh o sobě, je v lepším případě úsměvný, pokud ale píše o světě, ve kterém žije, je mrazivý

Samozřejmě směšujeme autorskou fikci s realitou – jenže s jakou realitou? S realitou, kterou nabízejí média. Čili s realitou v uvozovkách. Vieweghova próza je samozřejmě taky médiem svého druhu. Že byl autor v předcházejícím čísle své ságy (Mafie v Praze, 2011) „opatrnější“ a nejmenoval (i když třeba vycházel víc z reálných kauz), a že v čísle nynějším jmenuje přímo všechny ty janoušky, bárty, klause, ale i landy nebo duky a možná víc fantazíruje, domýšlí, projektuje? Co na tom? Těžiště jeho skvěle napsané knihy zůstane stejné: vztek na tu odporně fašizoidní sebranku moci a penězchtivých jelimánků, která stahuje stát – a s ním nějakých deset milionů občanů – ke dnu. Ke dnu, které je zrcadlem jejich osobních traumat, nereflektovaných citových úrazů, fatálních tragédií. Škoda že tyhle profily nevykreslil Viewegh detailněji, že se nepopásl na ubohosti a zoufalství těch „sebou vyvolených“ důkladněji.
S výjimkou Klause, samozřejmě. Pokud na autorskou schopnost napsat dobrý thriller v duchu postmoderně odlehčené „drsné školy“ ukazoval už Případ nevěrné Kláry (2003), pak o rok starší Báječná léta s Klausem předvedla rub Vieweghovy pochopitelné animozity k odcházející hlavě státu: vztek tu nasákl zkratkovitostí, frází, naivitou. Ne tak v nynějším čísle. Ačkoli autor nesbírá za novinku zrovna pochvalné recenze, čte se jeho kniha výborně. Viewegh umí napsat dialogy, umí vystavět atmosféru, umí nastartovat, rozvinout, sklenout a pointovat příběh. Prostě umí psát, zvládá své řemeslo. Jistě: závada může být na mém přijímači, když jsem jeho knihu přečetl dychtivě a na jeden zátah. Anebo ne?
Mráz přichází z Hradu je dramaticky vystavěná fikce, řádná kritika zdejší společnosti a její „kultury“ – i reálné varování. Michal Viewegh si vlastně zaslouží pochvalu, že takhle klíčové téma zpracoval a prodal je nezanedbatelné části „obětí“. Jeho polarizace světa na dobré (vybraní novináři, vybraní policisté) a zlé (jmenovaná mafiánská skvadra plus její další četná chapadla) je sice málem pohádkové, ale vlastně funkční. Pokud se v současné české literatuře vedou „diskuse“ o takzvané angažovanosti, nemohl Viewegh přispět lépe. Prozatímní dilogie Mafie v Praze a Mráz přichází z Hradu patří k jeho nejkritičtějším kusům – ale zároveň k těm nejlepším. Když píše Viewegh o sobě, jako třeba v denících, je v lepším případě úsměvný, v tom horším pak politováníhodný, pokud ale píše o světě, ve kterém žije, je mrazivý. Je to ale očistný mráz.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Kam vede horoucí víra?
  Dívejte se
 
  Vždy proti srsti doby 

  Nalaďte si  
 
  Theimer zase na Moravě  
  Téma