Číslo 45 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudební skladatelkou.
Geraldine Muchovou.

 

 

 

 

 

 


 

 


 

 

Jaroslav Vanča, pedagog FAMU

Potíže s imaginárními světy

Každého z nás to může potrefit, každý z nás se může stát člověkem blízkým tomu, koho to potrefilo. Že je zle, dozvíte se, až když se sama nemoc jaksi utvrdí ve svém projevu, zatvrdí se vůči skutečnosti. Leč na rozdíl od nemocí těla se v případě duševních nemocí nelze nijak domluvit. Stanete se nedobrovolnými hrdiny pohádkového světa, jen ten čarodějník, jenž vám někoho blízkého začaroval, má jméno, stal se personifikací příslušné diagnózy. Vy ji znáte, nemocný ji odmítá, odborníci pak vlastně mohou poučovat spíše vás, jak s tím žít, jak s ním žít a nezbláznit se také. Nelze už spolu soubýt jako dříve, lze se jen znovu sžívat při vědomí stálé provizornosti a improvizovanosti vztahu.
Inu, je mi jasné, že je vám, milí čtenáři, jasné, o čem píši, a že to též na vlastní vědomí a cit zažívám. Projeví-li se u někoho z našich blízkých duševní choroba, stane se nám právě ona časem v jistém smyslu bližší, než jí postižený člověk. Chorobě můžeme rozumět, člověku už ne, odcizil se nám, i proto, že se již dříve odcizil sám sobě. Leč my ještě dlouho, setrvačnou vírou v dobré konce pohádek, věříme tomu, že čarodějníkova moc pomine, že nám blízkého člověka vrátí, že uchopí svou kouzelnou hůlku a celý ten zlý sen zruší, odmávne...
Samozřejmě že se lze pokusit vzdorovat magii černokněžnictví principiálností vědy. Studovat psychiatrické monografie a kompendia, pídit se po smyslu vystálé skutečnosti, konzultovat s odborníky i s těmi, kteří jsou obdobně „postiženi postiženými“. Nalezením diagnózy však souboj teprve začíná, černokněžník se nám směje do očí prostřednictvím očarovaného média, jímž je nemocný člověk. Je nutno přivyknout porážkám: nejprve rezignujete na logickou domluvu, na zdánlivou sugestivitu pravdy, časem musíte obětovat i své sebevědomí, snad jen obraz skutečnosti si můžete ponechat jako východisko, rozcestník, ke kterému se lze vracet v oné pohádkové zemi, ve které jste se nepřipraveni ocitli.
Nazřete přitom faktickou podstatu mnoha pohádek o lidech různým způsobem začarovaných, můžete pak jejich protagonistům i antagonistům připisovat příslušné diagnózy a kazuistiky. Vztáhnete-li pak sumu nabytých informací na osoby a jevy ve světě, jenž vás obklopuje, svádí vás to ke zkusmé determinaci projevů duševních nemocí na mnoha případech takzvaných osobností v rámci historickém i současném, ať už politickém, kulturním a třeba i sportovním. Garantuji vám, že se oním nalezeným klíčem k určování duševních poruch pobavíte. Leč satiru si nechme na příště; kdo se střetl s projevy vážnější duševní nemoci, ví, že právě zlehčování její podstaty funguje ve smyslu ozdravného účinku ze všeho nejméně. Svět takzvané „těžké psychiatrie“ zdá se být ostatně obzvláště nespravedlivým, nesmyslným ve smyslu individuálním i společenském, však také mnohé její syndromy a symptomy zapříčinily pád na dno společnosti u těch často nejbezbrannějších, totiž u bezdomovců.
Být, tedy nejen cítit se normálním v této době, kdy počet duševních nemocí v populaci narůstá jak nikdy dříve, je stejně jako v jiných případech věcí společenského, humanistického konsensu. Psychiatrie, psychologie i psychoterapie se v tomto našem rozpačitě demokratickém světě chová k nemocným se vstřícností, obdobnou korektnosti politické. Třeba i tím, že novými názvy zbavuje nemoci a jejich projevy minulých negativních konotací. Psychicky relativně zdravý člověk pak zůstává ve vztahu k blízkému psychicky nemocnému sám se svými onemocnělými myšlenkami. Vznikají tak situace, říkám si, obohacený o tuto traumatickou zkušenost, kdy se nelze dobrat srozumění skrze diskusi či dialog. Lépe je v nich zůstat sám sebou, povýtce nedemokraticky si myslet po svém a na své, a takto odhadovat budoucnost blízkých lidí a cizího světa.



  Kam vede horoucí víra?
  Dívejte se
 
  Vždy proti srsti doby 

  Nalaďte si  
 
  Theimer zase na Moravě  
  Téma