Číslo 48 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem a publicistou.
Petrem Koudelkou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 Petr Koudelka

Kde jsou hranice selhání?

Maďarský režisér István Szabó se narodil v roce 1938 a generačně souzní s naší novou vlnou – je vrstevníkem Jiřího Menzela, Jaromila Jireše či Juraje Jakubiska, začínal podobně jako oni v polovině šedesátých let. Zájem o soukromá dramata u něho však záhy přerostl ve zkoumání politických mechanismů, které je předurčují.

Hlavní roli ztvárnil i ve filmu Mefisto německý herec Klaus Maria Brandauer

V oscarovém Mefistovi (pondělí 26. listopadu, ČT2, 21.45), který mu zjednal asi největší mezinárodní věhlas, zužitkoval stejnojmenný román Klause Manna. Prozkoumal tu téma zaprodání se: talentovaný herec Hendrik Höfgen, zprvu koketující s levicovým hnutím (ostatně jako téměř celá německá avantgarda dvacátých a třicátých let), se nechá zlákat výhodami, které mu nabídne právě zvítězivší nacistický režim. Hlavní roli ztvárnil německý herec Klaus Maria Brandauer, jenž vystupoval i v následných Szabóových filmech. Ukázal, jak životní role Mefista, hraného v mrtvolně bělavém nalíčení, se stává Höfgenovým triumfem, ale současně zrcadlí jeho niterné pochyby, když se vyrovnává se zradou dřívějších zásad i přátel, marně ji zastíraje bujarou okázalostí.
Do éry nastupujícího nacismu Szabó situoval ještě Hanussena (středa 28. listopadu, ČT2, 22.30), opět s Brandaurem v titulní roli. Také charizmatický jasnovidec doplatil na své politické hrátky. Brandauer ho opět hraje jako člověka, jehož těší sláva a uznání, ale jenž neodhadne meze svých ambicí. Szabó nakonec ani nezkoumá, zda Hanussen doopravdy měl věštecké schopnosti (předpověděl až překvapivé podrobnosti o cestě nacistů k moci), postačí zjištění, že začal být vnímán jako nežádoucí osoba, protože zveřejnil dosud tajené skutečnosti. Třetím Szabóovým (a Brandauerovým) titulem, který se k divákům dostává, je Plukovník Redl (pátek 30. listopadu, ČT2, 21.40). I zde si všímá ceny, kterou zaplatí člověk toužící po společenském vzestupu – režisér tu přiblížil osudy důstojníka generálního štábu, jenž se vypracoval na šéfa rozvědky.

Je zvláštní, že Szabó největší úspěchy slavil s příběhy, v nichž zevrubně ohmatával nitro lidí (navíc inspirován osobnostmi skutečně existujícími), kteří se represivním režimem nechali zlákat ke spolupráci. Nebyla to náhoda: jak se před časem ukázalo, možná tak řešil svá morální dilemata – sám byl totiž donašečem a maďarskou tajnou policii informoval o smýšlení svých méně loajálních kolegů.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Szabó na téma selhání
  Dívejte se
 
  Na Kampě je Franta

  Navštivte  
 
  Hlasy & vlasy undergroundu
  Téma