Číslo 48 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem a publicistou.
Petrem Koudelkou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Petr Koudelka

Hlasy & vlasy českého undergroundu

Na začátku byl nápad redaktorky Českého rozhlasu 6 Ivany Denčevové přiblížit ve vysílání kořeny fenoménu zvaného underground. Symbolicky na vlnách nástupkyně Svobodné Evropy se tak v lednu objevil cyklus Z historie undergroundu, v němž se posluchači vždy poslední čtvrtek v měsíci společně s přední postavou undergoundového hnutí Františkem Čuňasem Stárkem a historikem Michalem Stehlíkem vydávali do let, v nichž normalizace svírala hrdla každého svobodného obyvatele Československa – a přece se zločinnému režimu jen málokdo dokázal vzepřít.

Příprava cyklu zavedla jeho tvůrce k samotným členům undergroundového společenství. Rozhovory s deseti z nich tvoří tu nejpodstatnější součást unikátní publikace Tváře undergroundu, která právě vychází v nakladatelství Radioservis.

Proti pronikání nevkusu...

Počátky obtížně definovatelné hudební subkultury, jejíž představitelé podle legendy undergroundu Ivana Martina Jirouse hráli v konzumní společnosti navenek role neškodných bláznů, „ve skutečnosti však pro ni plnili funkci špatného svědomí“, spadají do zdánlivě idylických časů šedesátých let. V roce 1966 vyhlásil Ústřední výbor Komunistické strany Československa kampaň proti „pronikání nevkusu do úpravy účesů u chlapců a mladých mužů“, kterou v srpnu téhož roku Veřejná bezpečnost završila akcí s úředním názvem Vlasatci. Během pár týdnů bylo evidováno a různě postiženo na čtyři tisíce lidí. V knize Tváře undergroundu na to vzpomíná nejstarší rocker České republiky Zbyněk Lán zvaný Binny Laney, narozený v roce 1938: „Dlouhé vlasy jsem si nechal narůst někdy v roce 1964. Rodičům se to pochopitelně nelíbilo, měl jsem také problémy s policií, chtěli mě ostříhat. Nejhorší to bylo na hlavním nádraží, kde ostříhali každého, koho zatkli.“

Nejstarší český rocker Binny Laney v roce 1990Zbyněk Lán patří rovněž mezi pamětníky jednoho z prvních ostrých zásahů režimu vůči rockové hudbě a vůbec všemu, co se neslučovalo s představou „socialistického člověka“. Sedmého března 1964 provedli policisté v pražském hotelu Tichý zátah na vystupující kapelu Hells Devils, jejímž spoluzakladatelem a zvukařem byl právě Laney. Vedoucí skupiny Evžen Fiala strávil dva měsíce ve vazbě a hned po sovětské okupaci raději emigroval, stejně jako čtvrt milionu jiných Čechů a Slováků. Věděli proč. Během několika následujících let dokázal symbol nadcházejícího marasmu, prezident Gustáv Husák, „znormalizovat“ skoro celou společnost a navždy jí ohnul hřbet. Represe však měly i další efekt. Po celé republice začaly vznikat ostrůvky alternativního smýšlení i konání. Opět slovy Magora Jirouse: „Nikdy by nevzniklo tak pevné, semknuté a přitom neorganizované společenství, kdyby tlak establishmentu nebyl tolik nesnesitelný...“

Chtěli jsme provokovat

Byť mají příběhy představitelů českého undergroundu řadu společných rysů, přece je každý z nich originálním svědectvím o klopotných osudech jedince odhodlaného uchovat si za každou cenu svou osobní svobodu. O tu celý život až umanutě usilovala i základní postava západočeského a severočeského undergroundu Miroslav Skalický řečený Skalák. Ročník 1952, učil se ve Škodovce tesařem, v šestnácti psal vápnem na zdi hesla proti okupantům, v osmnácti měl první problémy s policií, které se nelíbily jeho kalhoty střižené z americké vlajky. Později se stal členem společenství kolem Barel housu, domku u kamencového jezera v Chomutově, a takzvaného „baráku“ v obci Nová Víska, který komunisté nakonec vyvlastnili.

Vladimír „Lábus“ Drápal získal přezdívku podle herce, který mu byl v době natáčení nechvalně proslulé epizody ze seriálu Třicet případů majora Zemana velmi podobný. Po revoluci se setkali v lounském divadle, kde je dnes Drápal ředitelem.


V roce 1974 založil Skalák undergroundovou kapelu Hever & Vazelína, jejíž písně jako Tesilová verbež nebo Červený vejložky „v podzemí“ zlidověly. „Neuměli jsme moc hrát, chtěli jsme spíš provokovat, protože jsme se nemohli smířit s tím, co vidíme kolem sebe, jak lidi vypadají, jak žijou, jak se chovaj v práci, jak se bojí vyjádřit. A hlavně mi vadilo, že se mermomocí snažili, abych se choval jako oni,“ přibližuje Skalák na stránkách knihy Tváře undergroundu příčiny vzniku hudebního seskupení, jehož „striptérem“ se záhy stal Ivan Martin Jirous, jinak manažer daleko proslulejší undergroundové formace The Plastic People of the Universe.
Miroslav Skalický zahrál s Heverem a Vazelínou i na Jirousově svatbě s Juliánou v únoru 1976 v Bojanovicích, kde se sešlo na tři sta padesát diváků a asi čtrnáct kapel. Utajený festival se záhy stal impulzem k policejním represím, které neměly obdoby. Ve vazbě se ocitli všichni členové Plastiků, ale i desítky dalších, včetně Pavla Zajíčka, Zdeňka Vokatého alias Londýna, Karla Havelky řečeného Kocour – a také samotného Skaláka. Ten z monstrprocesu, který vedl ke vzniku iniciativy Charta 77, vyšel s vysokým trestem osmnácti měsíců nepodmíněně – oficiálně za uspořádání koncertů Charlieho Soukupa, Svatopluka Karáska a vystoupení Ivana Jirouse. Po protestech prezidenta PEN klubu Heinricha Bölla, Jaroslava Seiferta, Václava Havla, Jana Patočky a dalších mu byl trest zmírněn na polovinu.

Pět z deseti „tváří undergroundu“ s jedním ze spoluautorů knihy, zleva: Chmelák (Jiří Chmel), Rogo (Tomáš Rogovský), Londýn (Zdeněk Vokatý), Skalák (Miroslav Skalický), Mauglí (Petr Kadlec) a Čuňas (František Stárek).

V osmdesátých letech požádal Skalický o vystěhování do Rakouska, kde posléze získal azyl. „Vyhrožovali dětma, když bylo dceři Markétě půl roku, tak mě vezli na výslech, měl jsem ji na klíně. To bylo skutečně absurdní, chodit na výslech s půlročním dítětem,“ přibližuje Skalák stupňující se nátlak Státní bezpečnosti. Ve Vídni se zapojil do aktivit ve prospěch opozice v rodné zemi, pašoval do vlasti exilové časopisy a v době státní návštěvy Gustáva Husáka v Rakousku polepil zdi Vídně stylizovanými zatykači. Dnes žije střídavě v Rakousku a ve svém mlýně v Meziříčku u Želetavy na Vysočině. Na otázku, co mu underground dal a vzal, odpovídá: „Dal mi jasnou životní linii, kterou dožiju do konce, i když spousta lidí zmizela do ztracena. A co mi vzal? Nestěžuju si, myslím, že nic.“

Všichni kolem žili ve lži

„Jednou stejně v prachu lehnou. A červi se rozlezou. Bič boží, bič boží, bič boží je vyžene!“ Slova fiktivní písně fiktivní skupiny z velmi nefiktivního televizního seriálu o „hrdinných“ kouscích majora Zemana jsou zcela jistě povědomá Jiřímu Lábusovi, který v předposlední části seriálu, navzaného Mimikry, ztvárnil postavu vyšinutého narkomana ohrožujícího normalizační „klid na práci“. Herec, který se za své estébácké angažmá později omluvil, byl tenkrát hodně podobný Vladimíru Drápalovi, příslušníku undegroundové generace, která v osmdesátých letech nahradila tažením proti Plastikům zdecimovanou generaci předchozí dekády. Drápalova přezdívka Lábus byla na světě a s ní i další výrazná figura domácí neoficiální scény.
Historka s vnitráckým seriálem je a propos příznačná pro celé propagandistické snažení stále víc puchřejícího režimu. Jeho pokusy ovlivnit veřejné mínění často působily spíš kontraproduktivně – jako v případě pořadu Československé televize Atentát na kulturu, který měl definitivně zdiskreditovat Plastiky a další figury undergroundu. „Ti chlapíci mi byli neskutečně blízcí a skrz obrazovku jsem cítil, že není všechno úplně ztraceno, pokud ještě v téhle zemi takoví lidé existují,“ vypráví v knize Tváře undergroundu Lábus Drápal o svém mladickém okouzlení vlasatci z denunciačního televizního dokumentu. Vzápětí se začal v rodných Lounech sám angažovat, což mu částečně ulehčovala, ale spíš komplikovala profese a funkcionářství jeho otce – vojáka z povolání a předsedy národního výboru. „Místní máničky mě ze začátku nesnášely, představoval jsem pro ně komunistickou nomenklaturu. Proto jsem prchnul do Prahy, tam nikdo netušil, jaké mám kořeny,“ vysvětluje Lábus. „Přitahovala mě představa svobody, života bez lži, zatímco okolo mě ve lži všichni žili.“

Underground žije i dnes. Podle jednoho z protagonistů knihy Tváře undergroundu Miroslava Skalického „stačí, když se najde ze sta jeden, kterého to zajímá. Protože to šíří dál...“

V Praze se Drápal napojil na lidi z okruhu restaurace U kaple betlémské a skupinu kolem Františka Čuňase Stárka scházející se v androšské restauraci Klamovka na Smíchově. Začal spolupracovat s časopisem Vokno a zpravodajem Voknoviny, zabezpečoval jejich tisk a hotové výtisky rozvážel po celých severních Čechách. Brzy se dostal do hledáčku estébáků – prvně zatčen byl ve třiadvaceti, v roce 1987, pár dní po vlastní svatbě. „Teď to vypadá, jako že o nic nešlo. Ale byla to hrůza. Křičeli na mě: Tady seděl ten pingl, co vám nosil pivo, třásl se jak osika a všechno podepsal! Bylo mi z nich fyzicky špatně, úplně se mi chtělo zvracet,“ vybavuje si Lábus pokusy tajných získat ho ke spolupráci. Výslechů si ještě užil nepočítaně, byly časy, kdy k nim docházel i jednou týdně. Kupodivu tlak nepolevil ani s perestrojkou. „Rok 1989 byl snad úplně nejhorší. Kopali kolem sebe ze všech sil.“

Básník a teoretik undergroundu Ivan Martin Jirous zemřel právě před rokem

Vladimír Drápal je nyní ctihodným lounským občanem. Zakládal tu Občanské fórum, po roce 1990 pracoval v zastupitelstvu města, provozoval několik rockových klubů, prodával knížky a v roce 2003 vyhrál výběrové řízení na ředitele Vrchlického divadla v Lounech, které je pod jeho vedením velmi úspěšné. Současně je majitelem vydavatelství Guerilla Records mapujícího undergroundovou historii i současnost, pravidelně navíc pořadá festival Pocta českému undergroundu, jehož druhý ročník proběhne v sobotu 24. listopadu v pražském Divadle Archa za účasti Eugena Brikciuse, Josefa Klíče, Dáši Vokaté a kapel The Plastic People of the Universe, Psí vojáci a DG 307.

„Vidím kolem sebe spoustu nasraných nespokojenců, ale já žiju veselý a plnohodnotný život, ve kterém se nemusím za nic stydět. Díky tomu, že jsem potkal lidi z undergroundu,“ ohlíží se dnes Vladimír Drápal, pro kterého je underground způsob života, myšlení i prožívání reality. A také „elementární důvěra, pokora a respekt vůči jiným, kteří se rozhodli žít stejně. I když máš vůči nim tisíc jiných výhrad, máš je pořád rád!“

Milan Šefl

Foto David Tesař a Tomáš Lisý



  Szabó na téma selhání
  Dívejte se
 
  Na Kampě je Franta

  Navštivte  
 
  Hlasy & vlasy undergroundu
  Téma