Číslo 48 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem a publicistou.
Petrem Koudelkou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Petr Koudelka

Petr Koudelka, spisovatel a publicista

Dost bylo Koudelky! volají někteří čtenáři. Jiní nám naopak vyčítají, proč vám dáváme tak málo prostoru, a obviňují nás z cenzurování. Jen málo autorů tak polarizuje lidi jako vy. Buď vás mají rádi, anebo ne. Nic mezi tím. Jak si to vysvětlujete?

Lidé se rozdělí na zhruba dvě stejně velké názorové skupiny ve chvíli, kdy neexistuje žádná opravdu promyšlená a přitažlivá vize, systém řešení, fundovaná nabídka. Nemají se kam přidat. Pak je ovládne jejich povaha, vlastnosti, psychické založení. To je myslím hlavní problém těch dnešních rozhodování – ať už v americké zahraniční politice, nebo nad sloupky v Týdeníku Rozhlas. Prostě není co nabídnout – ve filozofii, v ekonomice, v kultuře a umění. Je to dědictví moderny a postmodernismu? Asi ještě nepřišel čas na něco nového, zásadního.

Váš styl není útočný, ale o to víc je v něm skepse. Je to snad ten důvod, proč vás část čtenářů nemá ráda? Poslové špatných zpráv nejsou nikde příliš vítáni...

Já bych začal u toho, co čtenáři od autora očekávají. Když jsem byl malý, u nás ve vesnici byl takový sympatický venkovský kněz a já jsem chtěl jít po jeho vzoru stejnou cestou. Pak mě to sice přešlo, ale přesto celý život píšu něco jako nedělní kázání. Mnohokrát se mi stalo, že čtenáři napíšou ohlasy na něco, co v mém článku vůbec není. Oni v něm hledají sebe, svůj vlastní pohled na svět. Když ho najdou, jsou spokojeni, a když ne, vyčítají to autorovi.

Ocitujme si dvě typické reakce na vaše články. „Vítám, že se na stránky Týdeníku Rozhlas jako pravidelný autor vrátil Petr Koudelka. Už jsem byl přesvědčen, že i tento časopis podlehl tlaku konformistů vidět svět tak, jak si přeje menšina lidí, kterým současný stav společnosti vyhovuje.“ Proti tomu stojí názor jiného čtenáře: „Autor se na žebříčku demagogů značně přiblížil jednomu bývalému ministrovi. Je mi líto lidí, kteří neustále brečí...“ Takže tu máme neohroženého vůdce nespokojených – a zároveň toho, „kdo neustále brečí“. Jak si připadáte vy sám?

Spíš si připadám jako ten, kdo mluví za nespokojené. Ono to souvisí podle mého názoru s jednou obecnější věcí týkající se sdělovacích prostředků. Já nemám vyhraněný politický názor, nejsem levičák ani pravičák, ale myslím, že novinář by se měl zastávat lidí, kteří to sami nesvedou. Ti silní si pomohou sami. Zastávat se těch nejslabších, to je zásada, kterou bych stavěl na první místo. Ale dnes se to nedělá, dokonce mám pocit, že se děje pravý opak. Já jsem dlouhá léta psal spíš takové, jak se říká, laskavé fejetony. Ale jednoho dne mě to přestalo bavit. Zpěvačka Beyonce prý nedávno řekla: Už mě nebaví být sexy – a já si před delší dobou řekl: Už mě nebaví psát laskavé fejetony. Je potřeba říci něco vážného. Tady se dlouho říkalo, že budujeme nový postkomunistický, demokratický svět. A já chci svým psaním pomoci těm lidem, kteří si tak jako já myslí, že s některými věcmi už nelze žít a že je třeba je zbořit. Myslím, že společnost tohle vyžaduje: věci, které jsou špatně, je třeba zbořit.

Ten, kdo boří, má obvykle ve všem jasno. Vy ale spíš patříte k těm, kteří se věčně ptají, pochybují, místo řešení nabízejí další otázky.

Ano, ze všeho nejdůležitější je pochybovat, ptát se. Co jiného má člověk dělat, když neví, kam to všechno směřuje? Ještě nepřišla ta chvíle, kdy by mělo začít vznikat něco nového, protože takové době musí předcházet velké boření. Něco nového v dějinách vznikne vždycky po určité krizi. Pak přichází opojná chvíle stavění nového řádu. Je to jako u lidí, kteří se zamilují. Tehdy ze sebe vydávají to nejlepší Postupem času se to ale zkazí, převládnou špatné vlastnosti – chamtivost, sobectví a podobně. Mně připadá, že dnes jsme vyčerpaní, unavení, nikdo nevidí žádné vize a čekáme na očistnou zamilovanost, kdy se lidé pro něco nadchnou.

Vidíte vy sám zárodky něčeho nového?

Vidím, ale možná vás překvapím tím, kde je nacházím. Není to ani v politice, ani kultuře, ale v oblasti moderní fyziky. Tam vidím zárodky něčeho, co by nás mohlo dostat na nějakou jinou platformu. Dnes o všem rozhoduje ekonomika, o podstatnějších otázkách se nepřemýšlí. Ale co jiného by měl kulturní člověk dělat než přemýšlet o postavení člověka ve světě, o tom, co nás přesahuje, co nám dává smysl? Samotná filozofie na to odpovědi příliš nedává. Tak se obracím jinam – k autorům, kteří pátrají ve fyzice po těch nejpodstatnějších otázkách. Zajímavé je, že často píší jazykem, který se blíží jazyku náboženství. Patří mezi ně Frank Wilczek, který napsal knihu Lehkost bytí aneb Bytí jako světlo. Dočtete se v ní, že známe jen pět procent vesmíru, kdežto zbývajících devadesát pět procent tvoří cosi, co nedokážeme pojmenovat, protože ta energie či hmota nepohlcuje světlo, sama je světlem, a navíc generuje naši hmotu a energii. Duch a hmota, staré pojmy a nový obsah. Koneckonců na řešení těch zásadních otázek byly postaveny všechny velké kulturní proudy: antika, renesance, baroko... Třeba na to tentokrát nepůjdeme přes náboženství, ale přes vědu, ale každopádně dostaneme zajímavé odpovědi.

Když sestoupíme zpátky do praktického života, zajímalo by mě, co si představujete pod pojmem morálka, o kterém často mluvíte.

Myslím, že jde o zásady lidského chování, o respekt k tomu, co bych nazval selským rozumem. Neměly by se zkrátka překračovat hranice, které jsou po staletí prověřeny.

Například?

S obavou sleduji například úpadek vzdělání a kultury, vyprázdnění vztahů. Nebo odvrat od tabu. Šokuje mě, že láska se dnes vykládá jako něco, co lze zvládnout, když se naučíme určité techniky: sváděcí, sexuální... Ale její duchovní obsah jako by vymizel. Opět se vracím k tomu, co už jsem řekl: jako bychom museli klesnout až na dno, vyčerpat se, a teprve pak přijde něco, co opět vrátí věci tam, kam patří. Když sleduji současnou literaturu nebo filmy, zaráží mě přemíra detailních popisů zrůdností, zvráceností, abnormalit. To všechno se do lidí ukládá. A přímým důsledkem je, že z lidských duší mizí nevinnost. Ztráta nevinnosti, to je téma, které mě trápí čím dál víc.

Milan Pokorný

Foto Tomáš Vodňanský

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, na stáncích od 20. 11.



  Szabó na téma selhání
  Dívejte se
 
  Na Kampě je Franta

  Navštivte  
 
  Hlasy & vlasy undergroundu
  Téma