Číslo 48 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem a publicistou.
Petrem Koudelkou.

 

 

 

 

 

 

 Petr Koudelka

Všechny ty tváře Doroty Barové

Česká hudba nemá mnoho takových osobností, jakou je zpěvačka a cellistka, ale také autorka a textařka Dorota Barová. Jiným by stačily Tara Fuki, cellová dvojice, v níž dělá s Andreou Konstankiewicz-Nazir už tucet let skvělé jméno zdejší alternativní scéně  – s přesahem k otevřenějším konzumentům stejně tak popu, jako klasiky. Barová však má ještě nejméně dvě další domovské formace: v neofolkovém Kuzmich Orchestra kombinuje elektroniku s akustickým hraním, zpívá a hraje na baskytaru, v experimentujícím Vertigu popouští uzdu avantgardním a jazzovým inklinacím. Navíc patří k vyhledávaným hostujícím muzikantkám, a tak je její záběr ještě mnohem širší. Výstižně to dokumentuje kompilační titul feat. (vydává Indies Scope).

Mezi třiadvaceti písněmi výběrového alba (pět z nich je volně ke stažení na adrese vydavatele, neboť se už na disk prostě nevešly) neschází upomínka žádného, byť třeba jen epizodního Dorotina účinkování. Album rámují písně Tara Fuki, v případě živého Tanga jde dokonce o dosud nevydaný materiál – což platí i o skladbě Succubus, jíž je zastoupeno „kuzmičí“ duo s kytaristou Josefem Ostřanským. Zkušenějšího posluchače nepřekvapí, že celým albem prolíná polština, kterou Barová prosadila nejen pro Tara Fuki – v jazyce své maminky dnes běžně textuje pro Vertigo, ale i pro kapelu Baterky kytaristy Reného Pařeza či sólové projekty Lenky Dusilové a basisty Jaryna Janka. V polštině je ostatně i její kompozice Padlým na text varšavského básníka ortenovského osudu Krzysztofa Baczyńského, která byla napsána pro filmový spektákl Lidice – zde ovšem vychází v novém aranžmá s dechy.

Z méně známých nebo již zapomenutých spoluprací připomíná sampler třeba brněnský Chorchestr, kde Dorota (ještě Blahutová) zpívala na přelomu tisíciletí, z alba Jana Buriana Dívčí válka pochází skladba Mezi polévkou a hlavním jídlem, neschází písnička Kytka, v níž se Barová blýskla na první oficiální desce psychedelických Květů, nebo nahrávka Čekání, jíž Tara Fuki přispěly na nešťastně přehlédnutý albový tribute Oldřicha Janoty. Sedmatřicetiletá umělkyně se zkrátka v hudbě nebrání prakticky ničemu, co má vnitřní smysl a sdělení. Koneckonců „hudba žádné hranice nemá, ty si vytvářejí lidé“, jak tvrdí ta, na jejíž rozlet žánrové kategorie vážně nestačí.

Milan Šefl



  Szabó na téma selhání
  Dívejte se
 
  Na Kampě je Franta

  Navštivte  
 
  Hlasy & vlasy undergroundu
  Téma