Číslo 48 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem a publicistou.
Petrem Koudelkou.

 

 

 

 

 

 


 

 Petr Koudelka

Přemysl Hnilička, publicista

Hudební večírek před půlnocí

Pravé dokumentární hody připravil pro posluchače Tomáš Černý. První listopadovou sobotu věnoval část svého pořadu RozHraní jubilující a Řádem čestné legie oceněné Martě Kubišové. Její názory a pocity z prvních let svobody nám zprostředkoval v pořadu A léta běží, vážení... z roku 1992, v němž Marta Kubišová figurovala a připravila jej Libuše Šneková. Cítíme z něj dobové nadšení a optimismus, navzdory únavě, kterou Kubišová po třech letech koncertování cítí, radost ze svobodného nadechnutí se. Po jeho skončení (ano, odvysílán byl celý pořad, ne jen krátká ukázka – to se již také málokdy slýchá) zařadil Černý kontrastně pořad zachycující zpěvaččiny začátky – jeden z dílů cyklu Písničky z Alfy, který v roce 1965 připravoval v plzeňském studiu Zbyněk Kovanda. Písně, které v pořadu komentuje, jsou dnes již zapomenuty – o to radostnější je setkání s nimi, Marta Kubišová se v nich teprve pěvecky hledá. Přesto – či spíš právě proto – potěší a dojme skvělý bluesový a swingový drajv, s nímž interpretuje píseň Kupte si strom. Potěší i nenápadný humor Zbyňka Kovandy; ve vztahu k názvu písně Loudá se půlměsíc například naznačuje, že loudající se půlměsíc „známe skoro všichni – pár dní před výplatou“.
Hlavní poklad však RozHraní nabídlo až ve své druhé polovině: první ze tří dochovaných a znovu objevených pořadů z cyklu Půlnoční party, který na podzim 1968 připravoval Jiří Bauer. Jiří Suchý a Jiří Šlitr zde dostali hodinku před půlnocí dramaturgicky neomezený prostor, „cochcárnu“, jak bychom řekli dnes. V prvním odvysílaném díle – po nesmělé moderaci Bauerově – se mikrofonu chápe Jiří Suchý a několik dalších minut projektuje jako poctu vzorům Šlitrovým i svým. Zazní tu Šlitrova a Koptova nostalgická píseň Drožákář, kterou Suchý zpíval ještě před vznikem Semaforu v Redutě a kterou dnes skvěle revitalizuje Přemysl Rut nebo Kainarova dadaistická verze amerického šlágru Whispering pod názvem Ona byla mlynářovo dítě. V další části pořadu ovšem převezme otěže Jiří Šlitr a baví publikum hudebními hádankami, vyprávěnkami i Kainarem otextovaným Saint Louis Blues... Zábava plyne ve volném tempu a ve volném stylu – jistě to není propracovaná dramaturgická lahůdka, Jiří Šlitr se často přehmátne na své klaviatuře, Jiří Suchý se občas zakoktává – ale cenná je Půlnoční party především v zachycení uvolněné atmosféry. Oba pánové i publikum reaguje bezprostředně, naladěni na stejnou vlnu. Doba takové pohodě moc nepřála – pořady byly premiérovány po srpnové okupaci a rozhodně nebylo mnoho důvodů se smát. Osudovost doby, v níž žijí, tu tvůrci neakcentují – až na konci, kdy zazpívají hosté Miroslav Paleček a Michael Janík píseň „Ptám se vás, jestli se vyplatí v životě rovně stát“, se připomene ve vší své strohé surovosti. Zábavnost na chvíli mizí – a zůstává jednoduchá otázka, tak těžce zodpověditelná vlastním životem.
V rozhlasovém studiu se však v těch předpůlnočních hodinkách vytvořil malý ostrůvek vzájemného porozumění a radosti z humoru, vznikajícího tady a teď. Stačí malé srovnání s o dvacet let pozdějšími Televarieté či Kouzelníky, aby si posluchač uvědomil propast mezi radostí improvizace a korzetem cenzury.



  Szabó na téma selhání
  Dívejte se
 
  Na Kampě je Franta

  Navštivte  
 
  Hlasy & vlasy undergroundu
  Téma