|
Od
progrese k věšákům na reklamu
Kdo svět hudby objevoval s třísvazkovým slovníkem Rock 2000 v
ruce, jako zvěsti z jiné, svobodnější planety hltal recenze v
bulletinu Jazz, později i v jinak „oficiální“ Gramorevue, a
kdo pečlivě schraňuje na režimu vyvzdorovanou publikaci
Excentrici v přízemí i první ročníky porevolučního Rock &
Popu, takový člověk bude mít vždy v úctě jméno Josefa „Zuba“
Vlčka, hudebního publicisty podepsaného pod všemi zmíněnými,
dodnes neobyčejně podnětnými počiny.
Je tu však i Josef Vlček posledních desetiletí, v roli
recenzenta věnující nepochopitelnou pozornost hudebnímu odpadu
a nejsprostší komerci, a jako hudební dramaturg soukromých
rádií cynicky vyznávající mantru „co lidi neznají, to se jim
nelíbí“. Není vlastně divu, že jeho kolega Jiří Černý o něm
jednou napsal: „On je trochu Jekyll a Hyde.“ Jaký je Josef
Vlček opravdu, na to se snaží odpovědět knižní rozhovor s
Honzou Dědkem Zub času (vydal Galén).
Mohl mít svatý klid
Obsáhlá kniha je rozčleněna do několika oddílů. V úvodu si
Vlček vybavuje svá „šakalí léta“ v pražské čtvrti Bubeneč,
první posluchačské zážitky s Psychedelickou hodinkou Svobodné
Evropy i Černého „Houpačkou“, raná koncertní okouzlení Hipp’s
bratrů Spálených a zvláště Matadors. Následuje líčení doby od
pražského jara 1968 přes určující zkušenosti studentské
brigády v Anglii a nedokončených studií u soudruha Rzounka na
Filozofické fakultě až po nástup tvrdé normalizace.
Zásadní je vyprávění o patnácti letech, v nichž Vlček pracoval
jako nákupčí v antikvariátě, ale především byl aktivistou
oficiálně neoficiálního občanského sdružení Jazzová sekce. V
té době vznikla většina záslužných projektů, na nichž se
přinejmenším podílel, pokud nebyl hlavním nebo jediným
iniciátorem či autorem – včetně Pražských jazzových dnů, a
zejména jejich otevření světové avantgardě a domácí
alternativní scéně, prvního vydání Hrabalova románu Obsluhoval
jsem anglického krále nebo jedné z nejxeroxovanějších
publikací normalizačních let, nepředstavitelně pracně
sestavované „bible“ hudebních fandů Rock 2000.
Práce pro Jazzovou sekci byla po roce 1989 paradoxně i
důvodem, proč Vlček v očích části veřejnosti ztratil renomé. V
osmdesátých letech totiž podepsal ustavičně dotírající Státní
bezpečnosti spolupráci, podle všeho proto, aby pomocí pečlivě
promyšlených informací a hlavně dezinformací servírovaných
svému důstojníkovi pomohl krýt aktivity Sekce a jejího
zakládajícího člena Karla Srpa, po kterém šla StB
nejintenzivněji. Když byl po revoluci mnoha „rychlosoudci“
označen za estébáka, zůstala v něm jistá hořkost: „Kdybych za
časů socialismu na všechno kašlal jako drtivá většina
společnosti, mohl jsem mít svatý klid a po revoluci být
hrdinou,“ řekl s trpkostí Vlček bývalému kolegovi z Rock &
Popu, o generaci mladšímu Dědkovi.
Jako pěstovat žampiony
Možná i pocity nedocenění, ale jistě odliv zájmu o rockovou a
alternativní hudbu, jenž se podepsal na katastrofálně
ubývajícím počtu čtenářů zmíněného nejvýznamnějšího hudebního
periodika devadesátých let, způsobily, že se Josef Vlček
nakonec vrhnul na byznys. V roce 1991 se podílel na rozjezdu
první komerční rozhlasové stanice Evropa 2, od té doby
zkonstruoval program dalších dvanácti privátních rádií. „Práce
na vybudování nového hudebního průmyslu byla jednou z mála
cest, které mi zbývaly,“ snaží se vysvětlit svou proměnu z
gurua progresivní muziky v dramaturga stanic, jež své
posluchače získávaly pořádáním venkovských estrád s Heidi
Janků a s neodmyslitelným závěrečným striptýzem.
„Média jsou stejnou formou podnikání jako pěstování žampionů.
O peníze v nich jde až na prvním místě,“ tvrdí Vlček bez obalu
a jeho mrazivé věcnosti by si trošku náročnější posluchači
nemuseli všímat – pokud by ovšem nikdy nepracoval pro
celoplošné stanice veřejnoprávního rozhlasu. Jenže on
pracoval, a přinejmenším ve způsobu, jak ve vysílání zacházet
s hudbou, bohužel svou stopu zanechal. „V první řadě jsem
chtěl zbavit Český rozhlas takzvaných kufříkářů – tak se
říkalo oněm hudebním dramaturgům s kufry naditými deskami, jež
pouštěli do vysílání,“ prozradí na sebe například Josef Vlček
při vzpomínce na své angažmá na Vinohradské. Těžko říct, zda
je to jen jeho zásluha, ale „kufříkářů“ se Český rozhlas
opravdu zbavil, namísto nich dnes vybírají hudbu s vytříbeným
citem komputery a jinde než na Vltavě o hudební pořad
nezavadíte. Také díky pragmatikům, jakým se v průběhu své
křivolaké životní cesty stal i Josef Vlček.
Milan Šefl
|