František Novotný

Jaroslav Vanča, pedagog FAMU

Politika v časech adventu

Přiznám se – ale vlastně nevím, proč používám takového slova, to je přece, jako by se jeden sám napůl odsuzoval; tedy prostě myslím si o sobě, že jsem člověk z hloubi duše nepolitický, povaha spíše introvertně lyrická. Už za bolševika mně kazilo náladu, když nějaké to protirežimní shromáždění připadlo na víkend (to bych se býval byl raději toulal přírodou), anebo se odehrávalo v časech adventu (to bych se raději v ústraní usebrával). Leč pamětníci vědí, že politika a její protagonisté – jakkoli šlo tehdy spíše o ty „kladné“, ty na druhé straně barikády, politiky jaksi teprve in spe – obvykle nemají s lyrikou mnoho společného a všelijaká výročí bývají jen záminkou k účelovým politickým kalendářům. Leč přesto jsem se od svých osmnácti, tedy od pohřbu Jana Patočky, průběžně přimotával k různým protestním akcím a později i podepisoval to, co ta rozhodující většina společnosti z různých důvodů podepsat nechtěla. To jen na okraj, na vysvětlenou, není dnes důvod komukoli předkládat vlastní kádrový dotazník. A přece je!
Ona totiž při těch dávných demonstracích došla svého skandovaného výrazu i touha po svobodných volbách. To bolševika hodně dráždilo, jak jinak, sám přece tvrdil, že právě takovými se průběžně udržuje u moci. Tak to bylo tehdy, teď svobodné volby máme a chováme se podle toho: totiž využíváme je a upínáme se k té demokratické vymoženosti právě v časech zlých až nejhorších, aspoň co se vyšších principů mravních týče. Takže mnozí dali svůj takzvaně protestní hlas komunistům. I já bych jim jej nejspíš dal, kdyby v našem volebním obvodě volby právě probíhaly. Právě proto, že jsem v oněch dobách, nejspíše asi při výsleších na StB, okusil příslušnou dávku strachu z důsledků vlastní svobodné vůle, cítím se nyní práv volit toho, koho chci. Ostatně když se poměry proměnily, neuplynul snad ani rok a mně přišlo nanicovatým neohroženě kopat do evidentní politické mrtvoly, a hloupým nevšímat si narůstajících signálů budoucích nekalostí, v nichž se dnes my, kteří se považujeme za slušné lidi, brodíme a toneme. Inu, nedivte si lyrikovi, že slyšel už tehdy trávu růst a že měl oči i v týle hlavy, oči, sloužící k zapamatování obrysů minulosti. A najednou se tu objeví až příliš mladí studentíci, po mém soudu ve svých argumentech venkoncem legrační, kterým může třeba zrovna jejich učitel nakukat, co chce, a oni se snaží toto mé právo zpochybnit.
Nestáli by mi ti jelimánci za psaní, věc je závažnější z jiného důvodu. Zatímco jim vadí fakt obsazení voleného místa komunistkou z důvodů právě tak prostoduše ideologických, na jaké „po právu morálky“ doplatili svého času komunisté sami, většinu jejich spoluobčanů, zdá se, nijak netrápí členství v nevolené, vskutku autokratické a zločinecké KSČ před rokem 1989, a to ani u kandidátů na prezidentský úřad. To já jsem zase ve věku oněch šmudlíků a ještě mnohá léta potom takové členství vzhledem k přítomnosti okupačních vojsk na našem území považoval docela za vlastizradu… Inu, jsou to paradoxy. Dnes mi naopak připadají jako zamindrákované různé ty pokusy komunisty zakázat, mám podezření, že pramení daleko spíše z osobní, nikoli nadosobní potřeby. Řekl bych si: Asi jsem opravdu lyrik, člověk bytostně naivní a do pragmatického světa se nehodící. Neměl bych asi plodit ani ty fejetony, leda jen básně a poetické scénáře. Leč: To, co to tu píšu, je na jedné straně moje a jen moje uvažování o celé věci, na straně druhé pak jakési souhrnné, snad i kompilační shrnutí názorů, kterým jsem vystaven v náhodném osobním styku, nejspíše tedy ve vlacích, v autobusech, ale i hospodách, tedy v prostředích, v nichž se při svých potulkách vlastí často vyskytuji. Sdělují mi je lidé zjevně nešťastní z projevů až příliš patologického ducha doby, nešťastní často „vinou“ své vrozené citlivosti a vnímavosti. Asi nejspíše mezi nimi můžeme nahledat ony dárce „protestních hlasů“. A co se oněch mladičkých politologů týče, místo aby toho všeho hledali příčiny, odhadovali psychologické vlivy nových forem demoralizace a barbarizace v minulém dvacetiletí, rozhořčují se nad důsledky, vyrovnávajíce se tak povýtce freudovsky s životy vlastních rodičů.
Adventní pokusy o vlastní usebrávání byly pro mne vždy spjaty s významovostí času zvláštních bytostí, oněch Ambrožů, Perycht, Brůn, Barbor, Lucek a Mikulášů, ve zlidovělém pojetí našich předků obcházejících českou krajinou, a přitom trestajících, děsících i odměňujících. Řekněme strašidel svého druhu, z dnešního pohledu fungujících skrze svá vlastní morální východiska. Nechce se mi k nim přidávat nefunkční, poněkud postmoderní strašidlo komunismu, obcházející ve své dávné podobě – zdá se mi – snad jen v nenávistných hlavách...



  Večery s Pražskou zimou
  Nalaďte si
 
  Co viděl Nikl v Ňjújorku

  Pořiďte si  
 
  Od progrese k věšákům...
  Téma