I hlavy pomazané může sužovat koktání
Byl jednou jeden král, který hrozně koktal – avšak dobroděj,
který jej měl uzdravit, nebral jeho urozenost vůbec na vědomí.
Jenže střety dvou rozdílných osobností, přece jen namyšleného
vladaře a jeho samorostlého léčitele, nemají nic společného s
pohádkou: Oscary ověnčený film Králova řeč (29. 12., ČT1,
21.15) vychází ze skutečných událostí, které se odehrály na
sklonku třicátých let minulého století. Režisér Tom Hooper si
jako protagonistu zvolil anglického krále Jiřího VI., nuceného
vyrovnávat se s německým ohrožením. Jenže veškeré snahy vyzvat
národ, aby neklesal na mysli a chystal se na boj, ohrožuje
koktavost, která jej ve vypjatých chvílích doslova ochromuje.
Zadrhávajícího protagonistu ztělesnil s obdivuhodnou
přesvědčivostí Colin Firth. Vytvořil výrazově střídmý portrét,
postihující nenápadné změny chování i posuny ve vyznávaných
hodnotách. Královým léčitelem se totiž stává svérázný
australský logoped Logue (Geoffrey Rush), jenž se urozeností
svého klienta ani v nejmenším nezatěžuje.
Vznešený pacient vnímá jako neomalený zásah do soukromí
Logueovy dotazy na rodinné zázemí, na dětství, na kořeny jeho
problémů. Učí se odbourávat napětí, procvičuje ztuhlé
obličejové i krční svaly, bojuje se stresem i strachem ze
selhání na veřejnosti. Zjišťuje, že nesoustředí-li se na
promluvu, koktavost zaniká – při poslechu ohlušující klasické
hudby přednáší Shakespearovy verše bez klopýtnutí a rovněž při
spontánně vybuzené hádce ani jednou nezadrhne. Logueovi zbývá
jediné: naučit jej, aby ovládal svou mysl i při důležitých
státnických projevech.
Za úhledným zevnějškem, sdělujícím, že i panovnické rody mohou
pronásledovat politováníhodné trampoty, se skrývá někdy až
přehnaná, vskutku pohádková idylizace, počínaje vylíčením
poměrů v královské rodině a konče vylíčením Anglie jako
zásadního odpůrce nacismu už v předválečných časech. Tak
trochu zaniká, že nerozhodoval král, nýbrž ministerský
předseda Chamberlain. Vždyť právě ustupování Hitlerovým
nárokům, které vrcholí mnichovskou dohodou, napomohlo ničivému
válečnému konfliktu.
Ostatně veřejnoprávní rozhlas BBC, který titulnímu hrdinovi
způsobil tolik traumat a jehož starobylé technické vybavení
filmaři pečivě rekonstruovali, tehdy zcela zklamal, jak v
rozhovoru pro Týdeník Rozhlas před dvěma roky vysvětlil
novinář David Vaughan: „Chamberlain prosadil vyšší zájmy –
nesmíte naštvat Hitlera, mlčte. A oni mlčeli.“ A bohužel o tom
mlčí i celý film. Ale pokud jej budeme vnímat jako místy
úsměvnou, místy dojemnou pohádku, jistě budeme spokojeni.
Jan Jaroš, filmový publicista