Číslo 52 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s duchovním.
 Václavem Malým .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Václav Malý

Ladovy nadčasové nezbednosti

Josef Lada a komiks? Na tuhle souvislost poukázala naposledy výrazně Helena Diesingová ve své práci Český komiks 1. poloviny 20. století, vydané vloni. Teď její slova potvrzuje záslužným činem Tomáš Prokůpek: pod hlavičkou nakladatelství Plus právě vyšla Ladova kniha Nezbedné komiksy. Čítá na osm desítek obrázkových příběhů, které pozdější „národní umělec“ publikoval v letech 1908–1916 na stránkách Humoristických listů.

Josef Lada (1887–1957) – s nímž si našinec spojuje tradičně jednoduchý, jasně sdělný rukopis, stylizovaný napůl pohádkově, napůl komicky a napájený vesměs venkovskou motivikou, od typizovaných figur hastrmana nebo ponocného přes hospodské rvačky po různou domácí zvířenu zpracovanou v žánru bajky – se věnoval komiksu bezmála čtyřicet let; první obrázkový příběh zveřejnil v roce 1904, poslední pak 1940.

Urkomiksář bez bublin

Jeho angažmá v médiu má ale svá specifika, spadá spíš do kategorie kresleného humoru než pod hlavičku komiksu, jak jej známe dnes. Lada sice pracoval s rozvrhem stránky do panelů, které na sebe navazují dějově slovem i obrazem, ale oběma výrazovým složkám ponechával jistou autonomii. Příběhy publikované v Nezbedných komiksech totiž pracují s textem jako s komentářem, někdy v próze, jindy v rýmované poezii, nikoli jako s nedílnou součástí výpovědi; bubliny zůstaly urkomiksáři Ladovi cizí.
To ale neplatí pro jeho obrázkové příběhy obecně. Tomáš Prokůpek uvádí knihu studií, kde popisuje vývojové proměny Ladova rukopisu v médiu komiksu jaksi komplexně. Zmiňuje možné inspirace, ať už ty zřejmé německé nebo domnělé americké, provádí postupně čtenáře světem Ladových komiksových hrdinů, dává mu nahlédnout do novin a časopisů, kde nacházel autor pro své práce odbytiště – a pokouší se závěrem dokonce objevit a pojmenovat následovníky Lady-komiksáře. Počíná si při tom všem sice poněkud laicky, popisně, místy nemístně zkratkovitě, ale vždy se sympatickým fanouškovským nasazením, s přirozeným nadšením z objevů na poli svého zájmu. Dodejme, že Prokůpek se českému komiksu věnuje soustavně víc než dekádu, a to pod nejrůznějšími hlavičkami: Aaargh!, Analphabet Books, Komiks!Fest, Generace Nula, Signály z neznáma aj.

Lada sice pracoval s rozvrhem stránky do panelů, které na sebe navazují dějově slovem i obrazem, ale oběma výrazovým složkám ponechával jistou autonomii

Syrovost až surovost

A k čemu Josefu Ladovi komiks vlastně sloužil? V Nezbedných komiksech najdeme témata různá: od těch obecných, jako jsou kauzy sociální nebo politické, po konkrétní rovinu mezilidských vztahů, kde se projevují výrazně Ladovy buřičské, snad až anarchistické kořeny, přirozená kritika maloměšťácké samolibosti a hlouposti i jistá hrdost na příslušnost k venkovu, k lidovosti. Z jeho obrázkových příběhů, někdy pojatých čistě anekdoticky, karikaturně, jindy v žánru jmenované bajky, dýchne pak často nejen osobitá atmosféra pozdního Rakouska-Uherska, ale i jistá autorská syrovost, snad až surovost: na jednom panelu si nešťastný pes prostřelí hlavu, na dalším se smečka hladových koček oběsí na stromě, jinde pološílený vědec vyšlechtí prase s „nekonečnou“ kýtou: jen řezník jednu odsekne a prodá, už roste na jejím místě kýta nová. Ostatně je to právě prase, které měl komiksář Lada asi nejvíc v oblibě: slouží mu dobře jako aktér reálný i symbolický.


Nezbedné komiksy neztratily ani s odstupem století svůj vtip, svoji pádnost, sílu své výrazové zkratky. Jsou cenným dokumentem v několika ohledech: jednak dokládají Ladovo výtvarné zrání, hledání a nacházení vlastního, nenapodobitelného, jaksi definitivního rukopisu; jednak ukazují, že dějiny českého komiksu nezačínají ani Kájou Saudkem, ani Ondřejem Sekorou za první republiky, ale ještě mnohem dříve. Vlastně ani ne s Josefem Ladou: Vždyť kreslenému humoru, který komiks, respektive urkomiks dříve zastřešoval, se dařilo v Čechách skvěle už v druhé polovině devatenáctého století…

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Falešné ostrovy
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Ladovy nezbednosti

  Pořiďte si  
 
  Štědrý večer na Vltavě
  Téma