Brno otevírá další divadlo
Od konce října se může moravská metropole pochlubit
záviděníhodnou událostí: v době drastického šetření na kultuře
se tu přímo v historickém centru, nedaleko několika
renomovaných scén, otevřelo zbrusu nové Divadlo na Orlí,
s výmluvným podnázvem Hudebně-dramatická laboratoř JAMU. Po
bezmála desetileté přípravě s řadou obtížných komplikací a
dvouleté výstavbě v sousedství minoritského kláštera na
proluce po válečném bombardování vyrostl nákladem 343 milionů
Kč dosud největší projekt obou fakult JAMU, procházejících po
roce 1989 dynamickým rozvojem. Technologicky velmi moderně
zařízený umělecký stánek je určen jak pro studentská, zejména
hudební vystoupení, tak pro výzkum a vývoj v příslušných
oblastech.
Zvenčí symbolickou grafickou klaviaturou oživená,
železobetonová i prosklená víceúčelová budova se společenským
kavárenským a vinárenským zázemím pro veřejnost a nápaditým
barevným odlišením jednotlivých zvukově izolovaných sektorů je
koncipována tak, aby mohla v multimediální komplexnosti
sloužit posluchačům všech vzájemně provázaných studijních
oborů – výkonným umělcům i například manažerům. Její těžiště
tvoří variabilně řešený divadelní sál s jevištěm,
orchestřištěm a hledištěm pro sto padesát návštěvníků,
doplněný učebnami, zkušebnami, hereckými šatnami,
korepetitovnou. V suterénu je umístěno nahrávací studio,
vyprofilované domácími i zahraničními odborníky a vybavené
nejmodernější zvukovou a světelnou aparaturou, přístroji pro
počítačové modelování i špičkovými, běžně nevídanými hudebními
nástroji. Všechna pracoviště tak absolventům nabídnou možnost
náročné přípravy pro budoucí profesní praxi. Základní
dramaturgické linie jsou dvě – opera a muzikál, vycházející
z výukových potřeb a doplňované koncertními a dalšími
produkcemi. Zahajovací inscenací se stala česká premiéra
amerického muzikálu z osmdesátých let Footloose/Tanec není
zločin, nastudovaného s posilami konzervatoristů i hostujících
profesionálů režisérkou Janou Janěkovou.
Vít Závodský, divadelní publicista
Foto Jan Šulák