|
Vrací se dvojice Kadár – Klos
Česká televize připomíná v tomto týdnu slavnou režisérskou
dvojici Ján Kadár (1918–1979) a Elmar Klos (1910–1993). Sešli
se počátkem padesátých let, když každý už měl nějaké
samostatné zkušenosti (Klos po válce vedl Krátký film), a
rozhodli se pokračovat společně. Rozdělili si úkoly: Kadár se
věnoval režijním záležitostem, Klos promýšlel řekněme
významové zastřešení, takže jeho úloha se týkala zejména
scénáře.
Jejich filmy probojovávaly, samozřejmě v závislosti na
dobových podmínkách, kritický pohled na současnost i nedávnou
minulost. Tvrdě však narazili, když podle hry Vratislava
Blažka natočili moderní pohádku Tři přání (1958), okamžitě
zakázanou kvůli zesměšňování socialismu. Několik let pak
nesměli natáčet.
Jejich návrat byl ovšem triumfální. O pět let později byl
zákaz zrušen a pro ně samotné započal vzestup k celosvětovému
věhlasu. Drama Obžalovaný (1964), které uspělo na karlovarském
festivalu, se obrátilo k tématu osobní zodpovědnosti každého
člověka, který se ocitl v řídící funkci – zde navíc zasazeno
do podezíravé atmosféry stalinistického období. A pak již
následoval Obchod na korze (1965), ověnčený americkým Oscarem.
Nepochybuji, že i nynější televizní uvedení opět prokáže
záviděníhodnou životnost tohoto díla i neslábnoucí vyznění.
Tragikomedie Obchod na korze se odehrává za Slovenského štátu
a zachycuje rozpaky v jádru slušného človíčka, který se nechá
zmanipulovat k tomu, aby „arizoval“ obchůdek židovské
majitelky. Nedokáže jí však říci, že se stává novým majitelem,
a před starou paní předstírá, že jí byl poslán na výpomoc. A v
městečku houstne atmosféra plná napětí, připravují se první
transporty, roste arogance těch, kteří se připojili k
„národoveckým“ mocenským strukturám. Bezstarostný smích tu
nikdy nezazní, nakonec i v pouhém pousmání převažuje hořkost.
Excelují tu Jozef Kroner a Polka Ida Kamińska.
Poté měli oba režiséři další ambiciózní plány, mimo jiné
chtěli zfilmovat Čapkovu Válku s mloky, posléze se však
rozhodli pro Touhu zvanou Anada (1969), natáčenou v
česko-americké koprodukci. Také tento snímek ČT tento týden
uvádí. Nostalgicky laděný, víceméně únikový příběh,
odehrávající se kdesi na slovensko-maďarském pomezí, zpodobnil
vášně ve vesnické komunitě, jaké způsobila vnadná dívka,
kterou doslova přinesla voda.
Poté se cesty obou tvůrců navždy rozdělily: Kadár zůstal v
USA, kde ještě natočil několik pozapomenutých titulů, Klos se
opět ocitl mezi autory zakázanými...
Jan Jaroš, filmový publicista
|