Číslo 2 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvákem a skladatelem.
Janem Spáleným.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Jan Spálený

Kultura je návyková – v Praze jako v New Yorku

Na českých pódiích jsme mohli spatřit Jonase Kaufmanna i Stinga, Vídeňskou filharmonii s Danielem Barenboimem i Bruce Springsteena. Do kin přišly oskarové filmy Hugo a jeho velký objev a The Artist, očekávaný přepis Hobita i novinka Bohdana Slámy Čtyři slunce. V Divadle Na zábradlí se objevila Havlova Asanace, nové knížky vyšly Petře Hůlové, Miloši Urbanovi, Cormacu McCarthymu i Salmanu Rushdiemu, nová alba Jaromíru Nohavicovi, Madonně i Lence Dusilové. Telegrafická probírka očekávanými kulturními událostmi roku 2012 má tuto pointu: nic ze zmíněných koncertů, představení, knížek a desek se neobjevilo v tradiční výroční anketě Týdeníku Rozhlas o největší kulturní zážitek roku. A co redaktoři a spolupracovníci časopisu upřednostnili? Dejte se do čtení!

Bronislav Pražan, publicista
Společným jmenovatelem mých nejsilnějších kulturních zážitků roku 2012 je melancholie. Nad knihou Saturnovy prstence jsem kromě ní zažíval i obdiv k jejímu autorovi G. W. Sebaldovi, jak dokázal na půdorysu reálných minipříběhů z historie evokovat svou úzkost. Ve hře Ucpanej systém, kterou Daniel Majling napsal na motivy povídek Irvina Welshe, je mlčenlivý Bůh zavalen „sračkami“ světa. Při jejím sledování v Dejvickém divadle se má melancholie rodila ve smíchu nad groteskností, s níž tam onu fekalizaci společnosti podali. A při návštěvě nově postaveného berlínského Židovského muzea ji probouzely nejen exponáty, ale také architektura Daniela Libeskinda, která uspořádáním prostoru vyvolává až fyzicky drásavou tíseň – emocionální obraz toho, co prožívaly oběti holocaustu.

Foto Hynek Glos

Ve hře Ucpanej systém je mlčenlivý Bůh zavalen „sračkami“ světa

Jaroslav Vanča, pedagog a výtvarný teoretik
Mnohdy slouží reprezentativní výtvarné monografie jen k letmému prolistování, já se nedávno jednou probíral téměř po celý měsíc. Vypověděla mi ledacos nového nejen o autorovi, ale možná především o jeho výtvarné technice, již ovládá mistrně a u nás snad nejlépe. Řeč je o suché jehle a grafikovi a malíři Emanuelovi Ranném; výčet jeho díla je předmětem monumentální monografie, jíž ve vzorové grafické úpravě vydalo v tomto roce nakladatelství Gallery Praha. Můžeme ji chápat jako zaslouženou poctu Ranného světu „krajin vnitřních i vnějších“, v obojím významu však spjatých s Českomoravskou vrchovinou, které zůstal po celý dosavadní umělecký život věrný. Připomeňme, že Ranného grafické dílo bylo již oceněno v měřítku českém i světovém, kupříkladu Hlavní cenou v soutěži Grafika roku, Cenou ministerstva kultury ČR za nejkrásnější knihu roku, či udělením Grand Prix Mezinárodního grafického bienále v roce 2007.

Jitka Škápíková, scenáristka, dramaturgyně a režisérka
Cyklus přímých přenosů z newyorské Metropolitní opery. Po mém soudu by na vstupenky měli tisknout varování: „Pozor, opera je návyková.“ A co teprve když tamní hvězdy zavítají do Prahy! Napřed comeback Rolanda Villazóna, po něm Anna Netrebko. Ovšem všechny předchozí beznadějně „přezpíval“ Juan Diego Floréz, který 6. prosince koncertoval ve Dvořákově síni. Když se nejnádhernější chlap s nejnádhernějším hlasem na světě postaví na pódium Rudolfina, není divu, že publikum řve vstoje a vynutí si pět přídavků. A to si jako předposlední z nich božský peruánský tenor jen jakoby mimochodem vyšije árii devíti vysokých cé z Donizettiho Dcery pluku, když předtím coby Offenbachův Paris rozsoudil tři grácie.

Když se nejnádhernější chlap s nejnádhernějším hlasem na světě postaví na pódium Rudolfina, není divu, že publikum řve vstoje...

Jan Jaroš, filmový publicista
Bývávaly doby, kdy vesničtí vzdělanci – zpravidla učitelé – dokázali sepsat zasvěcená pojednání o svém regionu. Nyní se putimská kronikářka Jaroslava Pixová může pochlubit hned třídílným přiblížením jihočeské řeky Blanice, a to skrze mlýny, které ji lemovaly a leckdy u ní stojí posud. Trilogii zastřešuje název Na břehu Blanice a nyní vyšla její závěrečná část s podtitulem K šumavskému prameni, opět bohatě vybavená obrazovou dokumentací. Autorka putovala stejně jako dávní krajánkové, mlynářského řemesla znalí vandrovníci, proti proudu řeky a ze vzpomínek pamětníků i archivních materiálů sestavila rozprávění o poutavých, často trpkých osudech tamních mlynářů. Všechny tři knihy vydalo putimské nakladatelství Kalina, před časem proslavené pečlivou edicí Kostohryzových spisů.

Jana Vašatová, redaktorka ČRo 3 – Vltava
V zahraničí bývám vlastenec. A tak jsem si nenechala ujít provedení Smetanovy Mé vlasti na festivalu v Salcburku, kde dílo hrál se svým Clevelandským orchestrem pro mne jeden z nejlepších současných světových dirigentů Franz Welser-Möst. Rodák z Lince a dva roky rovněž generální hudební ředitel Vídeňské státní opery si americké těleso vybudoval ke svému evropskému obrazu. Měkkým a barevným zvukem všech nástrojů budoval historii Vyšehradu, plul s Vltavou a Rusalky na břehu zněly jak stříbrný paprsek, třpytící se v sále. A tak bych mohla pokračovat. Reakce festivalového obecenstva, které zná maximálně Vltavu, pak naznačila, že mu tato ryze česká hudba má co říct.

Rodák z Lince Franz Welser-Möst Smetanovi rozumí...

Pavel Sršeň, publicista
Někomu by se možná zdálo, že světově proslulá sopranistka Gabriela Beňačková svou operní kariéru již ukončila. Opak je pravdou. Po několika letech, kdy se uvolnila ze všech závazků ve světových operních domech, aby se postarala o svoji nemocnou matku, se v letos v létě vrátila ve velkolepém stylu světové divy – a to rovnou na slavný festival v Salcburku. Zimmermannovi Vojáci, seriální opera podle stejnojmenné komedie Jakoba Lenze z poloviny šedesátých let, poskytli Beňačkové skvostnou možnost zazářit v roli hraběnky, kterou pěvkyně skvěle interpretovala. Kdo měl štěstí Vojáky vidět, musel být nadmíru spokojený. Gabriela Beňačková ještě zdaleka neřekla poslední slovo!

Jan Burian, písničkář
Největší kulturní zážitek roku? Strhující vystoupení Jiřího Suchého v Arše, výstava Violety Parrové v Santiagu de Chile, básně Ivana Wernische a Františka Listopada, opožděně film Heima z produkce islandské kapely Sigur Rós.

Hudební Island nemá jen Björk, ale i Sigur Rós

Petr Pavlovský, publicista
Největším kulturním zážitkem byla bezesporu koncem srpna účast na barokním festivalu Theatrum Kuks.

Petr Koudelka, spisovatel a publicista
Kouzelný ostrov – opera, přenášená moderní technikou z Metropolitní v New Yorku. Osm barokních skladatelů, jako libreto dvě Shakespearovy hry, Sen noci svatojánské a Bouře. Skvělé pěvecké obsazení, Plácido Domingo zpíval v den svých 71. narozenin roli Neptuna. Pasticcio, jak se útvaru říká, dal dohromady britský režisér Jeremy Sams. V osmnáctém století bylo běžné kombinovat hudbu různých autorů a nový text. Je to o lásce, o magických silách, o spravedlnosti. Čtyři hodiny příjemné hudby, poutavých příběhů a zápletek, podívané pro oči. Nezakrytě se usiluje o něco skoro neobvyklého: o radost, zážitek, drama a katarzi, o krásu v umění. Je skvělé, že mohli pasticcio vidět diváci v Praze i v Boskovicích.

Plácido Domingo zpíval o lásce, magických silách a spravedlnosti

Renata Jarošová, dramaturgyně České televize
Na konci tohoto roku vydalo brněnské nakladatelství Jota knihu Caroline Stoessingerové Století moudrosti. Na ní je pozoruhodných hned několik věcí: sepsala ji americká klavíristka a hudební producentka, protagonistkou její literární prvotiny je stodevítiletá, stále aktivní Alice Herzová Sommerová, nikoli shodou okolností též klavíristka, a paměti, které Stoessingerová vytvořila prostřednictvím rozhovorů s touto výjimečnou dámou, obsáhnou více než sto let. Úžasně vitální, optimistická Alice se narodila roku 1903 v Praze, v židovské, německy mluvící rodině, a osobně znala leckteré osobnosti tehdejší kultury, třeba Franze Kafku. Holocaust přežila v Terezíně, po válce odešla s malým synem do Izraele a dnes žije v Londýně. A hudba jako osvobozující prvek se vine celým jejím životem.

Agáta Pilátová, publicistka
Velký dojem, který neslábne ani po měsících, na mne udělal film Davida Ondříčka Ve stínu. Z řady důvodů. Je to žánrově obdivuhodně čistá detektivka, přitom ovšem - a možná především – silná výpověď o nedávné pochmurné minulosti této země. V základech má inspirativní scénář Marka Epsteina, pečlivou, promyšlenou režii, jež věnuje stejně pečlivou pozornost celku jako detailům, sugestivně potemnělou kameru Adama Sikory, vzorově perfektní herecké výkony (Ivan Trojan, Sebastian Koch). Hlavně však si myslím, že proces tvorby tohoto snímku dokázal smysl perfekcionismu (promiňte nepěkné slovo). Jak se vyplatí nespěchat, nechat projekt dozrát; přepisovat, upravovat, několikrát přestřihávat. Jistě, s takto poctivým přístupem se nedá točit film každý rok. Zato však vznikne tvar, který stojí za to.

Recept na úspěch? Nespěchat, přepisovat, nechat dozrát... Režisér Miroslav Ondříček při natáčení snímku Ve stínu.

Jiří Vejvoda, publicista
Během několika měsíců zde vyšly dvě knihy o jednom spisovateli a rozporuplném člověku. Zatímco Jiří Mucha autorky Jolany Šopovové je poctou vzdělanému literátovi a zajímavému člověku, Společenský agent Jiří Mucha Američana Charlese Lawrence nám vykresluje portrét bezcharakterního, cynického donašeče, zneužívajícího svých kontaktů v kulturním světě. Jako by každá z knih vyprávěla o jiném člověku: podle Šopovové uměl žít Mucha „velmi skromně“, Lawrence jej stále vidí, jak se uprostřed chudé Prahy padesátých let „projíždí v bílém BMW“. Ani jeden z nich ale nezkoumá to rozhodující: jak Mucha psal, jaký odkaz po sobě zanechal.

Milan Šefl, redaktor Týdeníku Rozhlas
Z filmů mě letos uhranul Stud režiséra Stevea McQueena, mrazivý příběh o vyprázdněnosti života a věčném pokušení, jež je jen náhražkou skutečných emocí. Ve výstavních síních byly největším zážitkem velkorysé přehlídky Františka Skály v Olomouci a Jana Švankmajera v Praze. V literatuře další skvělý román Michela Houellebecqa Mapa a území. A na domácí hudební scéně jednoznačně nová Radůza následovaná silnými alby mladých kapel, jejichž texty nejsou jen bezobsažnou výplní písní – vedle novinky skupiny Květy to platí o kapele Zrní a písničkáři Jakubu Cermaque Čermákovi.

Stud. Kde brát emoce a nekrást?

Vít Závodský, divadelní publicista
Pro toho, kdo soustavně sleduje mnohotvárnou oblast Thálie, bývají velmi podnětné její prestižní přehlídky. Při respektu k řádce těch činoherních bych rád vyzdvihl jednu hudební – listopadový mezinárodní festival Janáček Brno 2012. Za spolupráce několika kulturních institucí nesl 3. ročník výjimečné bienálové akce zadání „Génius loci“. Cílem bylo (po příkladu Mozartova Salzburgu nebo Wagnerova Bayreuthu) zdůraznit vazby světově uznávaného skladatele k městu, kde strávil většinu života. Ze dvou desítek hlavních, žánrově pestrých produkcí připomenu alespoň dvě operní – domácí premiéru Janáčkova Osudu a originální pojetí jeho Věci Makropulos, které přivezlo Staatstheater Nürnberg.

Tomáš Pilát, redaktor ČRo 3 – Vltava
Měl jsem letos obrovské štěstí – mohl jsem se podívat po několika městech, jejichž vizitkou jsou mimo jiné i muzea a galerie s vynikajícími sbírkami. Jako laický milovník výtvarného umění mám rád impresionismus, modernismus a expresionismus. Tahle láska byla letos několikrát vyslyšena – kupříkladu v Metropolitním muzeu a Muzeu moderního umění v New Yorku a Národní galerii v Londýně. Impresionistické sbírky jsou tu skvělé, srdce až plesá. Dříve jsem si občas říkával: kdyby se všechny tyhle obrazy snesly do jedné instituce, to bylo pokoukáníčko! Dnes si ale myslím, že jejich rozmístění po světě není od věci, člověk si užije tam, kde zrovna je. Totéž platí o modernistických dílech Edvarda Muncha. Do Osla jsem se zatím nepodíval, ale v newyorském Muzeu moderního umění jsem byl nadšen.

MoMA? Až srdce plesá!

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik
Hájíčkův román Rybí krev. Komárkova esej Muž jako evoluční inovace?. Komiksy Ve stínu šumavských hvozdů Gruse, Maška & Babana plus Craiga Thompsona Habíbí. Dále pak retrospektivy Jana Koblasy a Stanislava Kolíbala v Praze. Přehlídka „naháčů“ z 19. až 21. století Nackte Männer ve Vídni. A narození syna Kryštofa. Ahoj, Kryštofe...

Miloš Doležal, básník, redaktor ČRo 3 – Vltava
Z výstav rozhodně Europa Jagellonica (umění a kultura ve střední Evropě za vlády Jagellonců) v Kutné Hoře – několik let připravovaný projekt historika Jiřího Fajta, skvěle zasazený do Hory. Klavírní recitál Ivana Moravce na letošním Pražském jaru – interpretační pokora, prosta všeho okázalého či exhibujícího, obdivuhodná jemnost a hudba, která pojmenovává existenci našeho vnitřního světa. Claudelův Polední úděl v Divadle v Dlouhé. A také návštěva venkovského hřbitova v Auvers-sur-Oise – kokrhání kohoutů ze vsi, žár, ještěrky, za zdí zelí a na hřbitově prostý hrob Vincenta van Gogha a jeho bratra v břečťanu.

Kokrhání kohoutů ze vsi, žár, ještěrky...
A na hřbitově prostý hrob Vincenta van Gogha a jeho bratra v břečťanu.

Připravil Milan Šefl



  Vracejí se Kadár a Klos
  Dívejte se
 
  Na okraji beznaděje

  Nalaďte si  
 
  Kulturní zážitek roku 2012
  Téma