Číslo 2 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvákem a skladatelem.
Janem Spáleným.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Jan Spálený

Společenství živých i mrtvých

Ve spartánských podmínkách multikulturního centra Stadec vypracoval se v celostátně respektovanou scénu ambiciózní brněnský Buranteatr, oceňovaný jak díky vynalézavé dramaturgii, tak pro její jevištně kvalitní naplňování. Umělecky nejprůbojnějším počinem se tu stal již pětadvacátý titul Dziady (premiérovaný v rámci zdejšího unikátního mezinárodního projektu 4Together). Na podkladě fragmentárního dramatu polského básníka Adama Mickiewicze jej scenáristicky zpracovali Jan Šotkovský a režisér Michal Zetel, původní melodramovou hudbu složil Vojtěch Dlask pro těleso Buran ensemble s dirigentem Ondřejem Tajovským.

Dziady je představení o rozdílném přístupu k fenoménu smrti

Z rozměrného romantického básnického opusu (na českých jevištích se naposledy objevil před 113 roky!) byla – převážně v překladu Františka Halase – coby těžiště vybrána (a moderními texty doplněna) ranější, takzvaná vilenská část. Při eliminaci dobových politických a mesianistických souvislostí se půldruhahodinový nonstop večer soustřeďuje na motivy nábožensko-folklorní, tedy na litevský obřad, při němž vesničané duším v očistci přinášejí na hroby potravinové obětiny a pomáhají jim k odčinění dávných vin.

Každý z devíti interpretů, statečně zápasících s archaizujícími verši i polštinou, ztělesňuje několik postav. Jednu z ne právě snadno vystopovatelných dějových linií představují příběhy rozervaneckého sebevraha Gustava a Upíra (dominující Michal Isteník). Od foyerového prologu a konvenčního rozloučení nad otevřenou rakví v krematoriu demonstruje se na nízkém molu s diváky z obou stran rozdílný přístup k fenoménu smrti: její dnešní chladně neosobní vytěsňování v kontrastu ke „skácelovskému“ přirozeného prolínání reálného a záhrobního světa.

I když zvuk živého orchestru místy utlačuje srozumitelnost slova, k polyfonnosti působivé inscenace přispívají jak „erbenovské“ duchařské historky, tak trýznivé patetické monology, zcizované černým humorem.

Vít Závodský, divadelní publicista



  Vracejí se Kadár a Klos
  Dívejte se
 
  Na okraji beznaděje

  Nalaďte si  
 
  Kulturní zážitek roku 2012
  Téma