|
Kam
došel muž (a jak se choval)
Novinka Stanislava Komárka – Muž jako evoluční inovace?
(Academia, 2012) láká svým titulem na důležité téma
současnosti: vyhasínání klasické maskulinity a její pozvolná
transformace do „měkké“, masochistické femininity. Stačí
podívat se na „softies“ ve službách dnešní reklamy, třeba
Davida Beckhama, aby bylo jasné, o čem je řeč.
Komárek jde na vybrané téma jaksi transkulturně, komparativně
a zároveň kosmopolitně. Díky svým profesurám z biologie a
filozofie má k ruce široké zázemí pro to, aby projevy ducha
ilustroval hbitě a trefně projevy tělesnými, stejně jako
apriorně vyloučil teze ex-cathedra svoji bohatou zkušeností
cestovatele po kulturách a zemích celého světa. Odtud logicky
plyne preferovaný žánr: lehce beletrizovaný, čtivě psaný esej,
text s hlubokým znalostním backgroundem, ale vystavěný se
silně vyvinutým citem pro komiku, častokrát absurdní, mnohdy
též sebeironického rázu.
Na Komárkovu novou práci se snesla kritika za jistý cynismus
plus nezávaznost, ba mylnost, pokud jde o sociologický rozměr
díla. To je otázka pohledu: Co je pro jednoho krutým cynismem,
může být pro druhého zdrojem zábavy – navíc, jak řečeno,
Komárek si ochotně utahuje i sám ze sebe, zejména ze svého
akademického působení. A že zklamal jako sociolog? Autor nikde
nedeklaruje, že by chtěl vést vážnou sociologickou rozpravu,
mnohem spíš odkazuje k přístupu psychoanalýzy, v první řadě k
Jungovi; v podtitulu jeho práce pak stojí pojem etologie, čili
nauka o lidském, případně zvířecím chování.
Autorovo pitvání upadajícího muže, jeho někdejší role a jeho
role dnes, jeho postavení v různých světových společnostech,
jeho manipulace i manipulovatelnost ženou, jeho rituální hry a
kratochvíle jako válka, symbolické tokání a roztahování
„pavího chvostu“, funkce jeho mozku i jeho penisu – to vše
skládá ve výsledku obraz, z nějž muž vystupuje značně
nemužsky. Jako by ideálem dnešní infantilizované společnosti
byl spíš homosexuál než tradiční heterosexuál. V tomhle
verdiktu má Stanislav Komárek zřejmě pravdu.
Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik |