Číslo 2 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvákem a skladatelem.
Janem Spáleným.


 

 

 

 

 

 Jan Spálený

Jakub Kamberský, publicista

Když je normalita na obtíž

Stanice Vltava uvedla 11. prosince premiéru rozhlasové adaptace hry V hodině rysa, švédského dramatika Pera Olova Enquista. S blížícím se koncem tematického Severského roku šlo o poslední dramatickou premiéru z tohoto ranku. Ve zhruba hodinu trvající hře sledujeme dramatický příběh chlapce (Filip Kaňkovský) umístěného v ústavu pro psychicky narušené jedince.

Zmíněný chlapec neunese smrt dědečka, který se o něj staral a kterého nade vše miluje. Zároveň se nedokáže smířit s představou, že by v domě, kde vyrůstal, měl žít někdo cizí, proto se nových nájemníků zbaví a posléze dům zapálí. Je proto umístěn do ústavu, kde se stane součástí podivného experimentu ošetřovatelky Lisbeth (Tereza Hofová). Chlapci je svěřen do opatrování kocour. Pouto, které mezi obě vznikne, je však naneštěstí přetrhnuto, a to hned dvakrát. Poprvé shodou okolností, když pacientovi Erikssonovi (Lukáš Příkazký) vypadne kocour z ruky tak nešťastně, že přepadne přes zeď ústavu a zraní se. Podruhé ve chvíli, kdy po zoufalém chlapcově útoku na Erikssona Lisbeth kocoura zabavuje. To však má tak nedozírné následky, že Lisbeth k řešení situace povolává farářku (Daniela Kolářová), která si nakonec k chlapci nachází cestu a sama je vystavena řadě pochybností a otázek.
V průběhu hry víc a víc rozplétáme chlapcův osud, jeho citové pohnutky, abychom si nakonec kladli řadu otázek, jako třeba: Není náhodou někdy rádoby chladná normalita, kterou zde demonstruje Lisbeth, na obtíž? Není bariérou pro pochopení citu, pro pocítění té nejniternější lásky? Nejsou ti, kteří se drží nastavených pravidel a restrikcí, nakonec většími viníky než ti, kteří chtějí milovat, ale je-li jim v tom zabraňováno, ze zoufalství se pak uchylují třeba i k silně nestandardním řešením? Je na každém z nás, jak si odpovíme, k čemu se přikloníme.
Co se realizace týče, musím pochválit režisérku Natálii Deákovou za precizní vedení herců a rovněž za odvahu, kdy postavila vedle rozhlasové matadorky Daniely Kolářové dva mladé, mikrofonem nepoznamenané herce. Tereza Hofová sice už několik rozhlasových zkušeností má, ale pro studenta absolventského ročníku DAMU Filipa Kaňkovského šlo o rozhlasový (a zdařilý) debut. Představuje takzvaně narušeného chlapce velice přesvědčivě, se vší citlivostí, impulzivností. Veškeré povahové výkyvy jsou uvěřitelné. Uhrát někoho ne zcela normálního není snadné pro ostříleného herce, natožpak pro začátečníka, takže: klobouk dolů.
Tereza Hofová a Daniela Kolářová pak Filipu Kaňkovskému zdárně sekundovaly. Hofová se vší chladností a hysterií své postavy, Kolářová pak farářčiným stoickým klidem, ale i spravedlivým rozhořčením. Když ke všemu připočteme silné dialogy v brilantním překladu Zbyňka Černíka, můžeme mluvit o fascinujícím rozhlasovém zážitku.



  Vracejí se Kadár a Klos
  Dívejte se
 
  Na okraji beznaděje

  Nalaďte si  
 
  Kulturní zážitek roku 2012
  Téma