Číslo 3 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Petrem Mančalem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Felliniho filmy s hvězdami i statisty

Pod taktovkou italského mága Federica Felliniho (1920–1994) se účinkující stávali tvárným materiálem, který měl co nejlépe naplnit režisérovu představu. Vybíral si nejslavnější hvězdy i neznámé statisty, aby pospojováním zdánlivě různorodého souboru v jednolitý celek dosáhl uhrančivého výsledku, utkaného jakoby ze snění.

Známá byla jeho záliba v nezvyklých tělesných proporcích, ať již to byla výška, hřmotnost postavy či u žen velikost ňader. Tolik milované prsatice jako maskot provázejí řadu jeho filmů – od Sladkého života přes slavnou scénu z Amarcordu (pondělí 14. ledna, ČT2, 21.40), kde obzvlášť vyvinutá trafikantka svým poprsím málem udusí zvídavého študáka – jak se budeme moci sami přesvědčit při nynějším televizním uvedení. Statisté nejsou v jeho filmech anonymní masou, která se jen mihne kdesi v pozadí. Každou epizodu dokázal Fellini vypíchnout do popředí, učinit z ní důležitý stavební kamínek v celkové kompozici příběhu – zvláště když se jednalo o díla bez dramaticky sevřené dějové osnovy jako právě v Amarcordu.

Většinu svých filmů však Fellini svěřil proslulým hereckým osobnostem. Někdy sahal do zahraničí – v Anthonym Quinnovi nalezl zosobnění pudové živočišnosti a použil jej v Silnici, Donalda Sutherlanda proměnil do strojově studeného a odosobněného svůdce v Casanovovi. Věrný však zůstal dvěma umělcům, s nimiž jej navíc pojilo hluboké osobní pouto. Marcello Mastroianni náležel mezi nejdůvěrnější přátele, Giulietta Masinová byla jeho životní družkou. S oběma se pojí jeho největší úspěchy: jak divácká obliba, tak vítězství na festivalech, Oscary za nejlepší zahraniční dílo. Společně vystoupili v jediném titulu, v dojemné tragikomedii o zestárlých tanečnicích Ginger a Fred.
Zatímco Masinová byla ztělesněním emotivní něhy, Mastroianni představoval svým způsobem režisérovo druhé já – vyjadřoval jeho úvahy i pochybnosti, režisérův pohled na sledované dění. Platí to pro Sladký život, na počátku šedesátých let skandální portrét římské smetánky, živořící v nicnedělání a večírcích, i pro nyní uváděný snímek 8 a půl (pátek 18. ledna, ČT2, 21.50), kde Mastroianni v postavě režiséra asi nejblíže pronikl k rozporuplné (nejen) Felliniho osobnosti. Ve své době mimořádně slavný, tvarově novátorský film dnes můžeme považovat za dokumentárně věrohodnou výpověď o době jejich vzniku, o tehdy panujících očekáváních i iluzích, o zákulisí umělecké sféry, o překonávání tvůrčí krize. Fellini tak zanechal věrný otisk jedné dávno již uzavřené epochy.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Boj s morem nedobojován
  Nalaďte si
 
  Rozhovor s M. Kyšperským

  Pořiďte si  
 
  Rozhlasový zážitek roku 2012
  Téma