Číslo 3 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Petrem Mančalem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Petr Mančal, rozhlasový režisér

Vaše cesta k profesi režiséra nebyla přímá, dokonce se zdálo, že se uplatníte v docela jiných oborech.

Ano. Rodiče si všimli, že mají doma velmi živé dítě, a rozhodli správně, že tu moji živelnost musí nějak usměrnit. Od dětství mě tudíž vedli především ke sportu, od jedenácti let jsem se naplno věnoval atletice. Asi ve třinácti si mě na atletickém stadionu v Edenu vyhlédli trenéři ze sportovního gymnázia, kde jsem pak začal studovat. Atletika byla velká řehole, stovky naběhaných kilometrů, dřina. Mám za sebou desítky závodů. Dokonce se mi podařilo získat dvakrát titul mistra republiky na osm set metrů. Vedle toho jsem si už od dvanácti třinácti do šuplíku psal drobné literární texty a básničky, které odrážely moje tehdejší pocity, sny a životní představy. Dost jsem se za ně styděl a považoval je za něco naprosto intimního. O pár let později, na gymnáziu, jsme s kamarádem na základě našich společných literárních pokusů založili autorské divadlo, kde se moje fantazie divadelně vydováděla.

Odtud tedy vedla i vaše cesta na divadelní fakultu AMU v Praze?

Jako všechno v mém životě nebylo ani to takhle přímočaré. Na konci gymnázia jsem uvažoval, že by mě možná bavilo být hercem, tedy autorským hercem samozřejmě. Bylo mi ale jasné, že na DAMU, kde jsou přijímačky ze zpěvu a tance, nemám šanci se dostat. Takže moje cesta vedla nejdřív na právnickou fakultu, kde jsem strávil jeden rok a byl jsem zaskočený neosobní anonymitou, v níž jsem se tam jako student ocitnl a která mi nebyla příjemná. Pak přišel čas hledání se, nastoupil jsem náhradní vojenskou službu na Židovské obci, pokračoval v autorském divadle a doslova umanutě chodil obden do divadla. Chudáci rodiče si mysleli, že snad beru drogy. Přišlo jim divné moje vysvětlení, že chodím každou volnou chvíli do divadla, a ještě k tomu sám. Ty náruživé návštěvy divadelních představení se staly mou první divadelní fakultou. To mi taky dodalo odvahu přihlásit se na činoherní režii.

Jaká byla studia na DAMU?

Během prvních dvou let jsem bohužel zjistil, že uplatňovaný způsob výuky mou tvůrčí činnost spíš umrtvuje, než aby mě motivoval nebo inspiroval. Přešla mě chuť dál se potýkat s pedagogy. Začal jsem přemýšlet, na kterou divadelní školu v Evropě vyrazit a zjistit, jak tam se učí něco tak osobitého, jako je činoherní režie. Nakonec jsem za pomoci tehdejšího děkana DAMU Vladimíra Mikeše nastoupil na roční stáž na divadelní škole PWST v Krakově. A tady jsem během jediného roku dostal tu nejpodstatnější režijní školu v životě. Nerad bych někomu křivdil, ale jeden rok intenzivního studia režie v Krakově vydal za čtyři roky na DAMU.

Vy jste se snad nakonec do školy těšil! V čem to bylo?

Školy jsem si opravdu užíval, pedagogů jsem si vážil. Mezi nimi především režiséra Krystiana Lupy. Celoroční setkávání s ním bylo výjimečné proto, že učil myslet v situaci, která může mít desítky výkladů, nechal nás rozvíjet nápady po svém a motivoval nás odkrývat vztahové souvislosti mezi postavami do detailu. Hodně mi způsobem výuky připomínal profesora Ivana Vyskočila.

Co rozhodlo, že budete spíš rozhlasovým než divadelním režisérem?

Předtím, než jsem v roce 2004 odjel do Londýna na další studijní pobyt, režíroval jsem převážně v divadlech po celé republice. Po návratu z Anglie jsem měl pocit, že divadlo v té podobě, jak jsem ho do té doby dělal, pro mě začíná být uzavřenou kapitolou. Londýnský pobyt mi otevřel oči zase z jiného hlediska než krakovské studium. Tam jsem jasně pochopil, jak se dá dělat divadlo a umění profesionálně třeba i na ulici. Málokdo si v takové konkurenci, jaká tam mezi umělci panuje, dovolí být jen průměrný. A to chce koncentraci, zaměření na jednu oblast činnosti. Neustálé cestování po různých oblastních divadlech s batůžkem na zádech, neustálé přebíhání od jednoho k druhému, to mě přestávalo uspokojovat. Jsem člověk, který rád někde zakotví a chce pracovat koncentrovaně. Proto jsem se rozhodl věnovat rozhlasové režii, která je sevřenější a její komornost a intimita mi připomíná moje literární začátky. V divadle dělám jen příležitostně, ale s o to větším nadšením i chutí.

Zůstaňme ještě chvilku u divadla. Na kterou práci rád vzpomínáte?

Každé představení zanechá zřetelnou stopu setkání s určitým textem, divadelním provozem, leckdy velmi specifickými podmínkami a lidmi, kteří v divadle pracují. O jedné zkušenosti se ale zmínit chci. Má totiž přímou vazbu na rozhlasovou práci. Dvakrát jsem měl ve Státní opeře možnost režijně spolupracovat s francouzským dirigentem Guillaumem Tourniairem, zralou osobností po lidské i profesní stránce. Setkání se světem opery, kde účinkovali činoherci, operní pěvci, orchestr, sbory, mi dalo příležitost poznat ohromnou sílu slova a hudby.

Dokázal byste si vzpomenout na své první setkání s rozhlasem?

Moje dávné a zapamatováníhodné kontakty s rádiem jsou tři. Ranní rozcvička, s níž jsem jako dítě vstával do školy – ta aktivita mě pokaždé u snídaně znervózňovala. Pak pořad Meteor, který mě neuvěřitelně bavil, obzvlášť četby na pokračování na konci pořadu. A vysílání Hlasu Ameriky u tety na chalupě pod Blaníkem. Už jako jedenáctiletý kluk jsem to vysílání vnímal jako skutečný hlas z říše svobody a taky trochu jako dobrodružství. Nejvíc mi z té doby utkvěly zprávy Ivana Medka z Vídně. A nesmím zapomenout na svého vzdáleného příbuzného Zdeňka Mančala, redaktora a hlasatele rozhlasu z Pražského povstání v květnu 1945. Už když jsem byl kluk, tak se mě na něj starší lidé ptali. Byl to jeden z mých dětských hrdinů – on, pilot RAF František Fajtl a Old Shatterhand.

Zajímal jste se o jeho další osudy?

Hlasatele Zdeňka Mančala vyhodili soudruzi v březnu 1948 z rádia, o rok pozdějiho zatkli, odsoudili, poslali za mříže a do uranových dolů. Zničili mu život stejně jako stovkám podobných, jak se to u nás s čestnými lidmi děje po staletí. Ani medaili in memoriam po roce 1989 nedostal. Ti, co drží hubu a krok, a přitom žoviálně švejkují, ti přežijí, i jejich geny. Proto v naší krvi koluje tolik zbabělosti a slovům čest a hrdinství se pošklebujeme. Je to, jako bychom zároveň říkali sebevrah nebo blázen. To je jedna z podob naší národní povahy a dá se říct i tradice. Stačí se jen rozhlédnout.

Jakub Kamberský, publicista

Foto Tomáš Vodňanský

Plné znění rozhovoru najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, které vychází 8. 1.



  Boj s morem nedobojován
  Nalaďte si
 
  Rozhovor s M. Kyšperským

  Pořiďte si  
 
  Rozhlasový zážitek roku 2012
  Téma