Číslo 3 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Petrem Mančalem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

O děsech pod zemí i na povrchu

Polská režisérka Agnieszka Hollandová se už několikrát vrátila do válečných časů, aby prozkoumala lidské chování ve vyhrocených podmínkách. Nejnověji tak učinila ve filmu V temnotě. Své skrývající se hrdiny tentokrát uzavřela do stok městské kanalizace. Sice není první, kdo s takovým nápadem přišel, už v polovině padesátých let natočil Andrzej Wajda Kanály, kde vzdal hold hrdinným účastníkům varšavského povstání. Agnieszka Hollandová se v příběhu zasazeném do Lvova pokusila naopak zprostředkovat pramálo povznášející zážitky lidí při dlouhodobém ve smrdutém podzemí. Ohrožoval je nejen hlad a stres vedoucí k nesnášenlivosti, ale také nepřátelské vpády.

Agnieszka Hollandová hrdiny svého filmu V temnotě uzavřela do stok městské kanalizace

Pro snazší pochopení kontextu musíme připomenout, že dnes ukrajinský Lvov v meziválečném období patřil Polsku, po vypuknutí druhé světové války se jej nakrátko zmocnili Rusové, načež jej obsadili a hrůzovládu nastolili Němci. Tomu odpovídají i napjaté vztahy mezi jednotlivými porobenými národnostmi – Poláky, Ukrajinci a židy: vládnou tu antisemitské předsudky, včetně nejprimitivnější úrovně dané tvrzením, že „židi nám ukřižovali Krista Pána“. Ale na židech bylo možné vydělávat: Němci za dopadení uprchlíků vypsali odměnu. Avšak zlodějíček a šmelinář Leopold Socha zvolil ještě výnosnější podnikání – ukryl skupinku zoufalých židů v podzemních kanálech, v jejichž spleti se jako správce městské kanalizace dokonale vyzná. A hodlá jim pomáhat, zásobovat je jídlem a vodou tak dlouho, dokud budou mít čím platit.
Robert Wieckiewicz, jenž ztělesnil Sochu, si pohrál s vychytralostí i ziskuchtivostí svého hrdiny, ale také s narůstajícím tlakem svědomí, kdy si začíná připouštět odpovědnost za osud svých svěřenců. Hollandová si hodně dala záležet zejména na drobnokresbě všedních dnů pekla pod zemí. Dominuje světelná autenticita: zprostředkování stísňujících kanálů je nanejvýš sugestivní. Avšak hrůzné není jen vylíčení podzemí, zdůrazněné nervními jízdami kamery v uzoučkých chodbách.
Děsy se dějí i na povrchu. Strneme při průhledu do pracovního tábora, kde zastřelení podvyživeného nešťastníka je všední záležitostí, provázenou houpavými melodiemi Straussových valčíků, jak je ochromeně vyluzuje vězeňský orchestr. Ještě drtivější je ovšem závěrečný dovětek: už po osvobození města obětavý Socha zahyne pod koly neovladatelného auta, když se pokusil odnést dítě, které před vozidlem nestačilo včas utéci. Šířila se pak zvěst, že jej stihl trest boží za to, že zachraňoval židy…

Jan Jaroš, filmový publicista



  Boj s morem nedobojován
  Nalaďte si
 
  Rozhovor s M. Kyšperským

  Pořiďte si  
 
  Rozhlasový zážitek roku 2012
  Téma